Gå till innehåll

Problem med säkerhetscenter i Xp


Recommended Posts

I det blå fältet längst ner på skärmen visas en liten röd sköld med ett vitt kors på, när jag klickar så öppnas säkerhetscenter som påstår att jag inte har något virusskydd igång på datorn. Men det stämmer inte för Microsoft Security Essentials är igång och påstår att det mår alldeles utmärkt.

Så jag tycker nog att säkerhetscenter borde känna igen microsofts eget program.

Verkar ju som allt är okey förutom den lilla röda iritterande skölden som ju skulle vara skönt att bli av med.

Någon som har något tips att komma med ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det blå fältet längst ner på skärmen visas en liten röd sköld med ett vitt kors på, när jag klickar så öppnas säkerhetscenter som påstår att jag inte har något virusskydd igång på datorn. Men det stämmer inte för Microsoft Security Essentials är igång och påstår att det mår alldeles utmärkt.

Så jag tycker nog att säkerhetscenter borde känna igen microsofts eget program.

Verkar ju som allt är okey förutom den lilla röda iritterande skölden som ju skulle vara skönt att bli av med.

Någon som har något tips att komma med ?

Du kan ju pröva med en ominstallation av MS Security Essentials.

Varningen är ju bra att ha den dagen man får in ett skadligt program som stänger av antivirusprogrammet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag sökte igenom datorn med MS Security Essentials, och programmet hittade två stycken Exploit: Java/ CVE nånting, som visst kallas kryphål, men det fanns inget närmare information om vad ett kryphål är. Men Ms Security tog bort " kryphålen " och då släcktes den lilla röda skölden också, så jag antar att allt är okey då.

Utom förstås att jag undrar vad ett så kallat " kryphål " sysslar med egentligen, låter ju litet läskigt med ett kryphål på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkerhetshål är en annan svensk översättning av "exploit". Gamla programversioner, t ex av Java, Flash, Adobe Reader, innehåller ofta kända säkerhetshål som t ex en skadlig webbsida kan använda för att komma in i datorn.

Jag föreslår att du kollar upp datorn mer, t ex genom att installera Malwarebytes Anti-Malware och köra en online-skanning t ex på http://www.eset.com/onlinescan/

Det finns ju inget antivirusprogram som hittar allt skadligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde skanning efter Malware, men inget konstigt hittades på datorn.

Däremot kom den lilla röda skölden tillbaka,varje gång jag startade datorn, och försvann varje gång jag uppdaterade defenders virusdefinitioner.

Så jag bootade från defenderskivan istället och sökte men inget konstigt hittades och när jag uppdaterade virusdefinitonerna från cd:n så verkar problemet nu vara löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...