Gå till innehåll

Windows 8 uppgradering FAQ


LGJ

Recommended Posts

* missade att citera så ni får gissa vilket inlägg jag svarade på ;)

Nej jag menar installera Windows 8 uppdateringen på en tom hårddisk och sedan installera samma Windows 8 uppdatering igen ovanpå sig själv på samma hårddisk. Då ska den tydligen se att det redan finns ett Windows på hårddisken och tycka det är ok att man gör uppdateringen. Att det är sig själv den uppdaterar är den tydligen inte smart nog att upptäcka. Jag har gjort så med Windows 7 men Windows 8 har jag bara läst att det ska gå.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 57
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Jag tror jag kan ha något att tillföra den här tråden... Bortsett från alla "fuskmetoder" som finns och/eller lär dyka upp, så kan man helt lagligt backa upp sina aktiveringsfiler, och sedan återställa desamma vid en eventuell ominstallation.

Det går att göra manuellt genom att kopiera vissa systemfiler och registernycklar, men enklaste sättet är nog att använda programmet Advanced Tokens Manager.

Naturligtvis är även det här programmet förknippat med en viss procedur, för att komma dit man vill, men jag tror inte det kan bli enklare än så här.

Proceduren är helt enkelt...

Kopiera din aktivering när installationen är färsk... återställ aktiveringen när återinstallationen är i samma status...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det e-son, jag använder det själv och kan rekommendera det jag också.

Man får vara lite uppmärksam på att INTE ändra partition storlek bara när man installerar om.

Det gick inte att återställa för mig när jag ändrade storlek på partitionen.

Man ska inte heller göra några andra stora ändringar typ byta moderkort eller hårddisk

då kan man också stöta på problem när man återställer aktiveringen.

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag menar installera Windows 8 uppdateringen på en tom hårddisk och sedan installera samma Windows 8 uppdatering igen ovanpå sig själv på samma hårddisk. Då ska den tydligen se att det redan finns ett Windows på hårddisken och tycka det är ok att man gör uppdateringen. Att det är sig själv den uppdaterar är den tydligen inte smart nog att upptäcka. Jag har gjort så med Windows 7 men Windows 8 har jag bara läst att det ska gå.

Annars så finns det länk i FAQ till Microsofts hemsida som beskriver hur man ska göra en Clean install

med uppgraderingsmedia på ett enkelt sätt. B)

http://answers.micro...25-92aa36e688ba

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag syftade till det här svaret som står överst på sidan, det är helt vanlig Clean install utan konstigheter.

Jag ville bara visa att svaret finns på Microsoft sida.

How to do a clean install:

Step 1: Use the Upgrade Assistant to qualify the PC and pay the $40 (US)

Step 2: When the "Install Windows 8" message appears, select "Install by creating media" to create a bootable USB flash drive or an .iso (a disk image) file.

Step 3: Wait for the Assistant to download the Windows 8 Pro installation package and create the bootable media or .iso file. The flash drive must be have 3GB or more of free space available.

Step 4: Burn the .iso file, if that's the path you chose, to a blank DVD.

Step 5: Use that USB drive or DVD to boot the PC.

Step 6: When you get to the screen in Setup that asks, "Which type of installation do you want?' choose "Custom."

Step 7: Select a disk partition for the OS in the next screen. At this point, you can create a new partition if there's enough space available, or reformat the drive.

Step 8: Continue with the installation of Windows 8 Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beskrivning du ger förutsätter ju att man redan har en Windows installation. Det jag syftade på, vilket kanske var svårt att veta då jag missade att citera, var de fall då man får problem att den klagar på att den är menad för uppdatering när man lägger in det på en helt tom maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Hej!

 

Vet inte om jag ska starta en ny tråd eller om det går bra att fråga här.

 

Jag har inte tid och lust att engagera mig i någon uppgradering till Win 8 just nu. Undrar om det går bra att spara iso-filen och installera långt senare. FInns det något bäst-före-datum?

 

Fungerar det att köpa licensen, välja andra alternativet (att spara till medium, usb eller iso) och installera och aktivera senare? Något speciellt man måste tänka på? Bäst är väl att bränna iso-filen på en dvd-skiva. Blir den bootbar då? Supporten från Microsoft, hur länge gäller den?

 

Har kört uppgraderingsassistenten. Kommer inte ihåg all info nu, men den säger väl inte ja eller nej direkt utan pekar på några kompatibilitetsproblem. I mitt fall handlade det mest om bluetooth och wifi.

 

Läste på någon engelskspråkig sida (hittar inte dit igen nu) att man ska välja att inte behålla något om man vill installera från ett medium senare. Tycker det är konstigt att den frågan kommer innan man laddat ner uppgraderingen och startat installationen.

 

Finns det olika installationsfiler? Man är rädd att välja fel. Märks sedan inte med en gång när man vill installera senare.

Redigerad av Hanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte och hämtade uppgraderingen, tyvärr i ett stressat läge. När assistenten kom till "Filerna förbereds" avbröt jag för att starta om senare. Nu hittar jag inte något att starta... MS tillät inte att jag själv valde nedladdningsmapp, men jag uppfattade att de hamnade på C och användare, application data, roaming? (osäker), Microsoft, men än har jag inte hittat rätt. Någon som vet var de hamnar och kan vägleda mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte och hämtade uppgraderingen, tyvärr i ett stressat läge. När assistenten kom till "Filerna förbereds" avbröt jag för att starta om senare. Nu hittar jag inte något att starta... MS tillät inte att jag själv valde nedladdningsmapp, men jag uppfattade att de hamnade på C och användare, application data, roaming? (osäker), Microsoft, men än har jag inte hittat rätt. Någon som vet var de hamnar och kan vägleda mig?

 

Fick du inget e-mail med en länk, så att du kan ladda ner installationsfilen igen? Den här artikeln ger även svar på några av mina frågor.

 

http://winsupersite.com/windows-8/windows-8-tip-buy-electronic-upgrade-now-install-it-later

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Hanne! Jo, det stämmer om mejlet. Jag ska titta vidare på det i morgon i lugn och ro. Hjärnan funkar förhoppningsvis bättre då ;-)

 

Skulle man inte ladda ner uppgraderingen före den 31 januari? Tror att det står så på Microsofts webbplats. Fast det borde räcka att man köpt den före det datumet.

 

Jag får skynda mig nu, tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får meddelande att de inte kan behandla min beställning. Jag ska kontrollera betalinformationen och försöka igen. Det har jag gjort nu flera gånger. Funkar inte i alla fall.

 

Fattar inte varför det inte går. Formuläret där man fyller i kreditkortinfo ser inte ut som det brukar på andra ställen. Irriterande när man inte får något meddelande vad som är fel. Ska testa med paypal om jag hittar min paypalinloggningsinfo.

Redigerad av Hanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Puh... fungerade att betala med Paypal istället. Det kontot är också kopplat till mitt kort.

 

Har laddat ner iso-filen till hårddisken och kopierat till en usb-pinne för säkerhets skull. Ska bränna filen på DVD senare. Är på 2,62 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sådan tur att jag i grevens tid hittade det här forumet och den här tråden.


Har försökt i flera dagar att köpa uppgraderingen till W8 men har inte kunnat komma förbi betalningsfunktionen utan hela tiden fått beskedet att "vi kunde inte behandla din beställning".

 

Jag har två kort och båda är på Swedbank, de är aktiva och de är giltiga och igår kväll så gick jag in på internetbanken och kryssade i det där med "'Verified by Visa' " men inte det heller hjälpte.

 

Nu skall jag registrera mig på PayPal precis som Hanne här ovan i tråden.

 

Hoppas att det är någon som hinner läsa och svara på min fråga innan tiden rinner ut för 297 kr ikväll.

 

Min fråga är följande:

 

Jag hade tänkt mig att ha uppgraderingen på ett USB minne eller DVD skiva för att sedan installera på datorn vid ett senare tillfälle.

Funkar det att lägga det endast på ett USB eller DVD för att installera det senare???

 

Jag kan egentligen inte något som helst om partioner och allt sådant där och vill helt enkelt ha W7 kvar och använda det tills vidare.

Anledningen är att jag först måste inhandla en ny skärm och just nu ser det ut att få vänta ett par månader innan plånboken tillåter det. Den skärm som jag har nu har helt enkelt för låg upplösning för W8 gränssnittet med appar så om jag enbart skall köra på skrivbordsgränssnittet så kan jag lika gärna köra på W7 tills jag har ny skärm.

 

Ytterligare en fråga:

Kan man ha både W7 och W8 installerade samtidigt på datorn???

Jag har 550 Gb ledigt på hårddisken så där finns inga problem och jag har 4 Gb Ram så det bör också klara sig.

 

Tacksam om någon hinner svara mig innan det är för sent att uppgradera.
Bästa hälsningar,
Bertil

 

 



 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte och hämtade uppgraderingen, tyvärr i ett stressat läge. När assistenten kom till "Filerna förbereds" avbröt jag för att starta om senare. Nu hittar jag inte något att starta... MS tillät inte att jag själv valde nedladdningsmapp, men jag uppfattade att de hamnade på C och användare, application data, roaming? (osäker), Microsoft, men än har jag inte hittat rätt. Någon som vet var de hamnar och kan vägleda mig?

 

Nu har det löst sig. Länken för att lasdda ned Win8 på nytt fungerade inte. Googlade på avbruten installation av Win8, och hittade lösningen. Man letar upp

 

C: \ Users \ <användare> \ AppData \ Local \ Microsoft \ WebSetup

 

och raderar den sista, Web Setup. Sedan går det åter att ladda ned Win8. Svaret kommer från Microsoft:

 

http://answers.microsoft.com/message/215aa616-2dcf-4dc2-b79a-8163bfb02a2d?threadId=bf83f4d5-252d-4b69-b474-bc1668ef425d

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sådan tur att jag i grevens tid hittade det här forumet och den här tråden.

Har försökt i flera dagar att köpa uppgraderingen till W8 men har inte kunnat komma förbi betalningsfunktionen utan hela tiden fått beskedet att "vi kunde inte behandla din beställning".

 

Jag har två kort och båda är på Swedbank, de är aktiva och de är giltiga och igår kväll så gick jag in på internetbanken och kryssade i det där med "'Verified by Visa' " men inte det heller hjälpte.

 

Nu skall jag registrera mig på PayPal precis som Hanne här ovan i tråden.

 

Hoppas att det är någon som hinner läsa och svara på min fråga innan tiden rinner ut för 297 kr ikväll.

 

Min fråga är följande:

 

Jag hade tänkt mig att ha uppgraderingen på ett USB minne eller DVD skiva för att sedan installera på datorn vid ett senare tillfälle.

Funkar det att lägga det endast på ett USB eller DVD för att installera det senare???

 

Jag kan egentligen inte något som helst om partioner och allt sådant där och vill helt enkelt ha W7 kvar och använda det tills vidare.

Anledningen är att jag först måste inhandla en ny skärm och just nu ser det ut att få vänta ett par månader innan plånboken tillåter det. Den skärm som jag har nu har helt enkelt för låg upplösning för W8 gränssnittet med appar så om jag enbart skall köra på skrivbordsgränssnittet så kan jag lika gärna köra på W7 tills jag har ny skärm.

 

Ytterligare en fråga:

Kan man ha både W7 och W8 installerade samtidigt på datorn???

Jag har 550 Gb ledigt på hårddisken så där finns inga problem och jag har 4 Gb Ram så det bör också klara sig.

 

Tacksam om någon hinner svara mig innan det är för sent att uppgradera.

Bästa hälsningar,

Bertil

 

 

 

 

Ja, du kan lägga på USB eller DVD, första sidan av denna tråd vi är i ger goda råd http://www.alltomwindows.se/forum/topic/26598-windows-8-uppgradering-faq/

 

Man kan också beställa en DVD från MS, kostar 171:- med frakt och moms. Kan beställas samtidigt med uppgraderingen eller efteråt om man inte gjort det och ångrar sig. Jag gjorde så själv efter att jag fick problem, för säkerhets skull.

 

Det går att ha flera operativsystem, men man måste göra litet ändringar i datorstarten. Jag kan för litet om det, förhoppningsvis får du svar av någon kunnig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sådan tur att jag i grevens tid hittade det här forumet och den här tråden.

Har försökt i flera dagar att köpa uppgraderingen till W8 men har inte kunnat komma förbi betalningsfunktionen utan hela tiden fått beskedet att "vi kunde inte behandla din beställning".

 

Min fråga är följande:

 

Jag hade tänkt mig att ha uppgraderingen på ett USB minne eller DVD skiva för att sedan installera på datorn vid ett senare tillfälle.

Funkar det att lägga det endast på ett USB eller DVD för att installera det senare???

 

Jag antar att du har kryssat i rutan att du godkänner villkoren först.  Men jag har hört från en del att när de på samma sätt som du fick beskedet att "vi kunde inte behandla din beställning", så fungerade processen när de bytte webbläsare!

När du har tagit hem ISO-filen så är det enklast att du bränner en DVD-skiva och ”bootar” med den vid installationen. ImgBurn http://www.imgburn.com/ är enkel och bra att använda i sammanhanget. Bränn på låg hastighet för säkerhets skull.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@aasaboe

 

Tack så enormt mycket för ditt väldigt snabba svar.

 

Jag håller just nu på att registrera mig på PayPal och skall köpa uppgraderingen ikväll.
Min yngsta kommer ikväll så han kan hjälpa mig lite.
Som sagt så kan jag inte mycket sådant här själv.

 

Bästa hälsningar,

Bertil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@gebe

 

Tack så väldigt mycket för ditt svar.
Ja, jag fyllde i allt som man skulle och även kryssade i den där rutan där man accepterar villkoren.

 

Hade en god vän här och när han kom hem till sig så stoppade det på samma sätt för honom.
Han har också Swedbank och fick alltså samma resultat som jag.

 

gebe, jag har testat både på IE10 samt Chrome med samma resultat på båda.

 

Skall kolla din länk och Tackar så väldigt mycket för ditt svar samt länk.

 

Bästa hälsningar,
Bertil

post-17681-0-65487800-1359649956_thumb.p

Redigerad av baaartil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@aasaboe

 

Tack så enormt mycket för ditt väldigt snabba svar.

 

Jag håller just nu på att registrera mig på PayPal och skall köpa uppgraderingen ikväll.

Min yngsta kommer ikväll så han kan hjälpa mig lite.

Som sagt så kan jag inte mycket sådant här själv.

 

Bästa hälsningar,

Bertil

 

Hej Bertil!

 

Vet inte om de ändrat rutinerna nu, men när jag registrerade mig tog det några bankdagar innan jag kunde använda Paypal. Man måste mata in en kod som man får i sin internetbank efter att Paypal tagit en avgift på 15 kronor som man får till godo sedan.

 

Hade kanske varit bäst att ringa Microsoft, men det går bara under kontorstid. Hoppas de förlänger erbjudandet, för jag antar att fler har problem med betalningen. När man googlar ser man att strulet inte är nytt. Microsoft borde kunnat ordna en annan betalningslösning. I deras eget forum hänvisar de till kundservicen, inget ärende för supporten.

 

I ett annat forum hade en användare löst det genom att använda morsans kort. :rolleyes:  Kanske kan du låna någon annans kort och testa om det inte redan har löst sig.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det löst sig. Länken för att lasdda ned Win8 på nytt fungerade inte. Googlade på avbruten installation av Win8, och hittade lösningen. Man letar upp

 

C: \ Users \ <användare> \ AppData \ Local \ Microsoft \ WebSetup

 

och raderar den sista, Web Setup. Sedan går det åter att ladda ned Win8. Svaret kommer från Microsoft:

 

http://answers.microsoft.com/message/215aa616-2dcf-4dc2-b79a-8163bfb02a2d?threadId=bf83f4d5-252d-4b69-b474-bc1668ef425d

 

 

Så skönt att det löste sig.

 

Jag tänker vänta med installationen. Kanske säkrast att beställa en DVD-skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Hanne

 

Tack så väldigt mycket för ditt svar.

Jo, jag upptäckte också det ikväll angående PayPal.

 

Tack och lov så kom min yngsta son ikväll efter att jag ringt honom och när vi testade med hans Amex-kort så var det inga som helst problem så just nu när jag skriver Hanne så har installationen hållit på ett tag och är klar om 1 minut.

 

Hanne, TACK så enormt enormt mycket, det var genom ditt inlägg  samt andra som har replikerat på min fråga här på sidan som jag förstod att jag inte var den enda som haft problem att komma förbi den där köpproceduren.


Min son trodde att det beror att Swedbank har en högre form av säkerhet och att det var därför som jag inte hade kunnat använda något av mina två kort trots att de båda är aktiva och giltiga.

 

Tur att sonen kom ikväll och hjälpte farsan *s*.

 

Well nu är nerladdningen snart klar och än en gång ett stort TACK till både dig Hanne och NI andra som har skrivit och hjälpt mig med detta.


Bästaste och finaste hälsningar till er alla,
Bertil


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Hanne

 

Tack så väldigt mycket för ditt svar.

Jo, jag upptäckte också det ikväll angående PayPal.

 

Tack och lov så kom min yngsta son ikväll efter att jag ringt honom och när vi testade med hans Amex-kort så var det inga som helst problem så just nu när jag skriver Hanne så har installationen hållit på ett tag och är klar om 1 minut.

 

Hanne, TACK så enormt enormt mycket, det var genom ditt inlägg  samt andra som har replikerat på min fråga här på sidan som jag förstod att jag inte var den enda som haft problem att komma förbi den där köpproceduren.

Min son trodde att det beror att Swedbank har en högre form av säkerhet och att det var därför som jag inte hade kunnat använda något av mina två kort trots att de båda är aktiva och giltiga.

 

Tur att sonen kom ikväll och hjälpte farsan *s*.

 

Well nu är nerladdningen snart klar och än en gång ett stort TACK till både dig Hanne och NI andra som har skrivit och hjälpt mig med detta.

Bästaste och finaste hälsningar till er alla,

Bertil

 

 

För mig fungerade det utmärkt med Swedbanks e-kort (tillfälligt Visa-kort som bara används en enda gång), det kanske är annorlunda med "normala" kort men jag undrar om det är det som ställer till det, eller kanske..? Skönt att det löste sig för dig. Lycka till med nya Windows!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...