Gå till innehåll

Windows 8 språk blir blandat på startskärmen


ndr
Gå till lösning Löst av ndr,

Recommended Posts

Hej,

Detta är egentligen inget problem utan mest irriterande :)

Jag avskyr att ha ett operativsystem där svenska och engelska är blandat i menyer, program etc och försöker oftast hålla mig till 1språk (ingen big deal jag vet :)

Har installerat Windows 8 Pro Engelsk version från 3 olika källor och språket i operativsystemet är ok, allt är på engelska.

Men av någon konstig anledning så är alltid standard apparna i Windows Store på svenska (Kalender, Mail, Bilder, Ekonomi) men resterande saker i metro är på engelska (Internet Explorer, Desktop etc)

Tar jag bort dessa standard appar och försöker tanka hem dom på nytt via Windows Store har jag bara valet att installera svensk version.

Har testat att skapa både ett lokalt användarkonto och en "mail-login-konto" om de har någon betydelse men resultatet är desamma.
Har även satt samtliga regionsinställningar förutom tangentbordet till Engelska (USA) men de har inte hjälpt.

Som sagt det är inget stort problem men om någon stött på de tidigare och har en åtgärd så får ni gärna dela med er :)

Redigerad av Andreas Stenhall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte tänkt på det förrän du nämnde det men nu retar jag mig också på det. :)

Haha sorry :)

Egentligen är det fler program än bara dom som har detta problemet (och haft samma problem i Win7). T ex Logitech Setpoint, Nvidia Control Panel, Adobe Update :)

Men men verkar som att man får leva med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
  • Lösning

Ok nu har jag kommit på en lösning...den e inte så bra men alltid nåt :)

Tidigare har jag valt: OS språk = engelska, tangentbord = svenska när jag installerat om datorn eller uppgraderat.

Nu testade jag köra allt på engelska, även tangentbordet, undvika att logga in med ett Windows Live konto vid uppstart och istället köra ett lokalt konto (och sedan logga in på Windows Store i efterhand).

Nu visas alla appar på engelska som default på startskärmen. Däremot, om du går in i Windows Store och kikar på vad som är installerat under "Your Apps" så kommer alla default apparna fortfarande visas på svenska.

Jag testade att uppdatera dom för att se om språket skulle ändras till svenska men det gjorde dom inte.

Provade även att avinstallera apparna och sedan installera om med svenska namnen men även då fick man tillbaka apparna på engelska.

Inte den bästa lösningen men kan vara värt å veta om man ominstallerar burken nåndag och inte vill ha olika språk på grejerna.

Redigerad av ndr
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...