Gå till innehåll

installera w.8


margrehte

Recommended Posts

Den markerade disken har en MBR-partionstabell,endast GPT-diskar kan användas för installation av w.8.Jag råkade ta bort w.7 (lyckades få tillbaka den) och vågar inte fortsätta på egen hand,hittade bra info bla på technet.microsoft om hur man ändrar från MBR till GPT

förstår dock inte fullt ut,

.Jag kommer varken åt fabriksåterställning )F8) el bios (F12).

I diskhantering finns inget oallokerat utrymme för att skapa ny disk.

Disk: 1 är återställningspartionen disk 2: är reserverad disk: 3 är windows 7 installerad på, jag behöver alltså krympa c

för att skapa ny disk åt w.8, om och hur jag lyckas skapa ny disk,kommer då installationskivan för w.8 att göra disken till GPT-disk ?.

1. Skapa en extra partition genom att minska nuvarande partition om du bara har en hårddisk.

2. Sätt datorn till att boota från MEDIA (USB eller DVD beroende på vad du har).

3. Stäng av datorn. Använder du DVD glöm ej att lägga i skivan innan du gjort shut down.

4. Sätt i USB om du använder det som media.

5. starta datorn.

6. Välj att göra kundanpassad installation och ange språk tidszon och tangetntbordsspråk.

7. Välj den nya partitionen (hårddisken) som installationsställe och kör igång.Hjälper ovanstående mig ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skall installera i s.k. UEFI-mode (GPT) så måste det ske från en "ren" oallokerad disk och med windows 8 64-bit. Det fungerar alltså inte att behålla och uppgradera en windows 7 installation som har en s.k. MBR-partionstabell. Dessutom måste moderkortet stödja boot i UEFI-mode. Du har lyckats installera windows 8 32 bit eftersom den endast går att installera med MBR-formatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...