Gå till innehåll

Köpa nu router men viken?


CGD

Recommended Posts

Jag behöver köpa mig en router. Den måste ju klara internt gigabitnätverk.

Jag har bredbandsbolagets LAN uppkoppling 100/10 Mbits och får tillgång till 5 IP adresser.

Jag har tidigare sett att det finns routrar som gör att enheterna kan gå förbi routerns DHCP och få en av dessa fem adresser. Men om jag har mer än fem enheter? Datorer, telefoner, delar i hemmabion, allt skall ju nu ut på nätet så det blir ju fler än fem enher.

Men först vad finns det för routrar som fungerar så att jag kan dra nytta av de fem skarpa IP adresser som Bredbansbolaget ger mig? Den måste ju klara både tråd och trådlös anslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittat på den men kan inte se att den släpper igenom externa IP adresser utan att den som vanligt delar ut IP adresser istället. Jag läste en test för ett bra tag sedan om en router som kunde göra båda delarna.

Jag tänkte då att när det blir dags att byta min nuvarande router så skulle en router med dessa egenskaper stå först på listan.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara har 5 enheter och alla 5 får externa IP adresser av ditt modem så borde ju en Switch räcka för att förmedla trafiken (eller router med avstängd DHCP), och sen möjligtvis att sätta en router efter switchen.. alltså får 4 enheter + 1 router externa ip adresser och du får ett LAN med DHCP via routern.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...