Gå till innehåll

boot-mgr saknas eller hårddiskkrasch?


aasaboe

Recommended Posts

Sökte på "boot-mgr saknas" men jag tycks vara ensam ;-)

När jag startade datorn i morse stod det "boot-mgr saknas Tryck ctrl-alt-del för omstart" på svart szkärm. Jag gjorde så och datorn startade efter mycket lång startsträcka. Nu kommer jag inte åt min F-disk. C är en SSD, E är en vanlig 500GB med ganska många år på nacken, F är en halvårsgammal 2TB.

Efter att ha läst MS instruktioner stoppade jag in Win7-skivan och startade med den. Men det låser sig för mig, när jag skall välja språk, tid och tangentbord kommer jag inte vidare, musen funkar inte (en trådlös Logitech) och jag lyckas inte hitta några tangenter på tangentbordet som funkar. Borde man inte kunna mata in med tangentbordet?

Nu kör jag som vanligt bortsett från att jag inte kommer åt F: Datorn är liksom den krånglande disken halvårsgammal, så det blir besök hos datorhandlaren i morgon, men det vore inte fel om jag fick igång disken nu.

Vad tror ni experter, har disken lagt av eller är det någonting i programvaran som spökar? Ska det funka med tangentbordsinmatning? Jag har inte kvar någon gammal mus med svans...

/Red. Disken visas som enhet i Utforskaren, men det går inte att komma åt den.

Redigerad av aasaboe
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var datorvättarna*. Nu funkar allt igen.

Jag sitter här och kollar på nätet när det dyker upp en sån där ruta som kommer när man t.ex. kopplar in en minnespinne. Jag klickar på "Visa i Utforskaren" och si, där öppnas min F-disk som varit död... Nåja, det får bli lite diskussion hos datorhandlaren i eftermiddag ändå.

*Datorvättar, allmänt känt oknytt som huserar i folks datorer. Det är dom som ställer till alla begripliga fel när man stört dom, och ibland rättar till felen när man varit dem till lags. Bör förses med virtuell risgrynsgröt med socker, kanel och mandel till jul, lämpligen genom att man lägger in några vackra bilder på sådant motiv här och var på sina HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta mig tusan, det måste ha varit Microsoft Security Essentials som fixade det. Upptäckte att den snurrade samtidigt. Jag har haft det avstängt och provat AVG, men tog bort AVG i går för att se om det hade någon inverkan.

Jag håller mig till MSE i fortsättningen! ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var mycket kunder hos datorhandlaren, så det blev ingen diskussion. Men ett par råd till intresserade:

Skaffa en mus med svans, dvs inte trådlös. Den behövs för att kommunicera med datorn när man kör från CD/DVD och inte alla drivrutiner är inlästa. Jag har just lagt ned en sådan i nödutrustningslådan, 79:- är ju överkomligt. Särskilt när den behövs ;-)

Länken http://support.micro...m/kb/2622803/sv kan vara bra att ha tillgänglig, t.o.m. utskriven kanske. Det står förklarat på svenska även om det inte ser så ut på sina ställen.

Redigerad av aasaboe
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...