Gå till innehåll

Sandlåda, vilken är bäst?


Recommended Posts

Jag har tittat lite på sandbox-program, BufferZone Pro, Time Freeze och Sandboxie. Jag gissar att de gör i stort sett samma sak, men "vilken är bäst?" som Gösta Ekman undrade om Aftonbladet och Expressen. Jag gjorde lite sökningar, hittade inte så mycket av nyare slag, men alla hade betyg från högsta till "fick blåskärm har inte använt sedan dess". Ni som använt sandlåda en tid, vilka erfarenheter har ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror väl på hur du vill att den skall fungera. Manuell med mängder av inställningar och funktioner, eller automatisk isolering av okända program? Full virtualisering eller ”bara” restriktioner? Eller tillgång till alla varianter?

Jag använde Comodo Internet Scurity (CIS) i Windows XP. CIS har både manuell och automatisk sandlåda från och med version 4.0. I version 6.0, som nu är beta, är sandlådan ytterligare förbättrad, och är nu den centrala delen av CIS. Jag lekte litet med den manuella sandlådan då den var ny, men tröttnade snart och lät autopiloten styra, med bara några manuella köranvisningar (”Isolera inte igen”) då och då.

Nu förlitar jag mig på Chromiums sandlåda. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Så automatiskt som möjligt ;-) Även makan måste kunna använda det när hon ger sig ut på "farliga sidor". Orkidé- och hästsidor har visat sig vara populära att lusa ned med diverse lurendrejeri. Comodo IS, rekommenderar du den om man vill ha antivirus och brandvägg? Vi har både Win7 och Vista i huset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sandboxie - ständigt under utveckling. Många användare och forum där man kan få hjälp vid alla eventualiteter.

ToolWiz Time Freeze - enkelhet i användandet. Utvecklat så att alla kan hantera detta. Uppdateras regelbundet.

BufferZone Pro - använder detta just nu för inloggning bank och liknande.

Ger möjlighet att lägga inloggningssida som privazy zone.

Kan ju kännas betryggande avseende bankernas varningar om dom sk banktrojanerna som en del användare råkat ut för.

Uppdateras regelbundet.

Mitt ytterst tråkiga råd blir, testa själv. Vilket som faller dig i smaken.

Tycker att denna typ av skyddsprogram ska vara lätthanterliga/lättförståeliga för användaren.

Annars använder man inte dessa.

Jag använder inte sandlådor kontinuerligt, utan bara vid känslig inloggning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, CIS är min rekommendation för den som vill ha kraftfull säkerhetslösning. Gratis förstås. Hur behövligt det är i Vista och 7 kan diskuteras, och beror både på användaren och arkitekturen (32- eller 64-bit). Länk till programmet: https://www.comodo.c...et-security.php

Se även till att både du och makan använder en säker webbläsare. Chrome är mitt val. Särskilt bra för orkidésidor. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen, båda!

Jo, enkelhet är att föredra. Jag funderar över om Microsoft Security Essentials och Windowsbrandväggen räcker? Min datorhandlare anser det. Jag har kört F-Secure sedan förra årtusendet, men nu ställer det till problem i stället för att hjälpa. Det käkar dll-filer så att Lightroom och Photoshop inte går igång förrän på andra försöket. Jag bytte för en vecka sedan till AVG, men det blev än värre. Det lämnade dll:erna i fred, men vissa program tog en evighet att starta trots SSD. När jag inte fick tillgång till min F:disk avinstallerade jag AVG, och när sedan MSE körde fick jag tillbaka disken. Sedan i går kör jag Kaspersky, men det verkar ge symptom åt F-Seure-hållet.

Vad säger ni, räcker Microsoft Security Essentials och Windowsbrandväggen, kanske kompletterat med sandlåda för vissa tillfällen?

/Red: Win7-datorerna är 64-bit, Vistan i makans har jag för mig är 32.

Redigerad av aasaboe
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

W7 64-bit ger rätt god säkerhet. Används en säker webbläsare, är användaren troligen den svagaste punkten. Kan användaren låta bli att installera okända program från okända/ökända webbsidor, är risken att något oönskat skall hända försumbar.

För Vista 32-bit kan en sandlåda som SandboxIE, att köra webbläsaren i, vara en lösning. Men även i Vista-fallet, trots 32-bitbegränsningen, kan en säker webbläsare vara det lämpligaste ”säkerhetsprogrammet”.

Traditionella antivirusprogram är inte en säkerhetslösning enligt min uppfattning. De bidrar främst med en falsk säkerhetskänsla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är beredd att hålla med, JoWa. Användarna här hemma är väl inskolade, det klickas inte ens i närheten av någonting misstänkt ;-)

Vi kör med Firefox och tillägg som Noscript och Adblock, det verkar funka bra. Skall fundera litet till, sedan åker kanske gammelskyddet ut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kör med Firefox och tillägg som Noscript och Adblock, det verkar funka bra. Skall fundera litet till, sedan åker kanske gammelskyddet ut...

Firefox+NoScript är en utmärkt kombination.

Rätt inställt ger NoScript skydd mot xss (cross-site scripting), csrf (cross-site request forgery), clickjacking, abe (application boundries enforcer) samt nya exploits.

Att sen NoScript indirekt förhindrar en massa script/flash-reklam är bara bonus.

Allt ovanstående kan ett ordinärt antivirus-/antimalware program bara ge ett mediokert skydd emot.

Mitt, som du kallar det, "gammelskydd" har jag lämnat.

imho/emrm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, de åker ut här också, trots nostalgin. Vi har haft F-Secure sedan Atremo var generalagent och Per Hellquist fanns där, innan han gick till Symantec. Men nu verkar alla traditionella säkerhetsprogram orsaka mer trassel än de hjälper... Och det blir man väldigt fort less på ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat lite på sandbox-program, BufferZone Pro, Time Freeze och Sandboxie. Jag gissar att de gör i stort sett samma sak, men "vilken är bäst?" som Gösta Ekman undrade om Aftonbladet och Expressen. Jag gjorde lite sökningar, hittade inte så mycket av nyare slag, men alla hade betyg från högsta till "fick blåskärm har inte använt sedan dess". Ni som använt sandlåda en tid, vilka erfarenheter har ni?

Avast antivirus har en inbyggd sandbox:

http://www.avast.com/pr-avast-software-new-avast-7-extends-virtualization-sandbox

Frågan är om man behöver ett separat program för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avast antivirus har en inbyggd sandbox:

http://www.avast.com...ization-sandbox

Frågan är om man behöver ett separat program för det?

Om man inte vill ha antivirus- och brandväggsdelen kan det vara bra. Och det vill inte jag nu längre, efter att ha provat 3st som stjälper mer än dom hjälper. Nu blir det sandlådetest den närmaste tiden ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...