Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

För att flytta objekt på skärmen håller man markören över objektet, plockar upp det genom att hålla ner vänster musknapp, flyttar markören dit där man vill ha objektet och släpper musknappen. För länge sedan kallades detta "drag och släpp". Har inte hört termen på många år, så det kanske heter något annat idag när allt ständigt byter namn? Nu händer emellertid samma sak automatiskt alltsomoftast när jag flyttar min markör. Men jag VILL inte flytta runt allt som finns på skärmen hela tiden (det mesta går som tur är inte att flytta i alla fall). Därför undrar jag om någon vet hur man avaktiverar denna absurda automatiska funktion.

Edited by BertL
Posted

Nej, det är nog inte felet. I vart fall är datorn ganska ny och har fungerat så här från början. Det har inte heller någon extern mus. Har fått för mig att det är en inställningsfråga.

Posted

Allt går ju förstås att ändra, beroende på möss och programvara. Själv använder jag Logitechs Lasermöss, men installerar aldrig deras program, för styrning av mössen. Detta har jag märkt, ger en bättre funktionalitet, genom att låta Windows sköta hanteringen av musen.

Posted

Allt går ju förstås att ändra, beroende på möss och programvara. Själv använder jag Logitechs Lasermöss, men installerar aldrig deras program, för styrning av mössen. Detta har jag märkt, ger en bättre funktionalitet, genom att låta Windows sköta hanteringen av musen.

Helt rätt... om man bara vill använda basfunktion

Om man däremot vill använda de extra funktioner som finns i en t.ex spelmus med många knappar är man tvungen att använda tillverkarens programvara och då kan ibland problem uppstå.

Posted

Sant! Borde väl ha skrivit att jag använder en Dell Precision och har Dell Touchpad. Håller nu på och experimenterar med känsligheten i plattan, eftersom jag börjat tro att det är där problemet ligger. Varje gång jag rör plattan med fingret blir det som en knapptryckning på höger musknapp.

Posted

Ouch, touchpaden är det första jag avaktiverar på de bärbara jag använder, just på grund av den anledningen.

Köp en liten trådlös mus i stället