Gå till innehåll

Recommended Posts

RetroShare

Det här är vad som borde bli kommunikationsstandard, om folk visste sitt eget bästa. Dessvärre lär det inte bli så, men man kan ju alltid försöka ändå. Programmet har allt som krävs för säker kommunikation och fildelning.

https://en.wikipedia...wiki/RetroShare

RetroShare är en privat och säker kommunikationsplattform, baserad på öppen källkod och plattformsoberoende.

Den låter dig säkert chatta och dela filer med dina vänner och din familj genom att använda web-of-trust för att autentisiera källor och OpenSSL för att kryptera all kommunikation.

RetroShare erbjuder fildelning, chat, röstsamtal, meddelanden, forum och kanaler

Varför använda RetroShare:

  • Du vill chatta och dela filer säkert med dina vänner
  • Endast dina vänner kan se och ladda ner de filer du delar.
  • RetroShare är serverlöst, vilket betyder att du - till skillnad från andra meddelandetjänster, inte behöver registrera dig, fylla i registreringsformulär och mottaga ton av reklam. Att skicka en nyckel till din vän via epost är nog för att sätta upp ditt eget IM-nätverk. Detta innebär också att du slipper IM-spam, för personer du inte bjudit in kan absolut inte ansluta.
  • Du kan dessutom använda ditt favoritanvändarnamn: inget kryptiskt namn som "bosse.bus@nagonting.com" bara för att någon (som du inte ens vet vem det är) norpade ditt favoritanvändarnamn före dig
  • RetroShare är krypterat, vilket innebär hög säkerhet. Ingen, inte ens din internetleveratör kan se vilka filer du delar


Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att inlärningskurvan är rätt brant, och personligen tycker jag det är lite för mycket grejer i den, men man kanske tills vidare får ta sig den tid det tar att sätta sig in i hur den fungerar, om man tycker att integritet och privatliv är skyddsvärt. Det är ju trots allt den höga säkerheten som är poängen med den här klienten.

Jag arbetar så svetten lackar, på en svensk översättning... kanske det kan göra den aningen mer "användarvänlig". ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte provat det, kollade bara på skärmdumparna på din sourceforge-länk ovan. Jag trodde nästan det var utvecklat på svenska från början och sedan översatt till engelska då det på en av bilderna smugit sig in "Ort" istället för "Location". :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • 8 månader senare...
  • 1 månad senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...