Gå till innehåll

Ren installation av Windows 8 Pro uppgradering ?


lordshivaya

Recommended Posts

Hur gör jag en ren installation (på en ny hårddisk) av den Windows 8 pro som jag köpt för 279 kr?

Innan köpet förstod jag att det under intallationen skulle dyka upp 3 alternativ; Install now, Install by creating media och Install later from your desktop. I mitt fall fanns inte alternativet Install by creating media d.v.s en ISO-fil.

Nu efter att ha sökt i olika forum har det framkommit att de som vill uppgradera från XP inte ges mer än 2 alternativ.

Förklaringen från Microsoft är väldigt märklig, b.l.a. påstår man att anledningen är att XP inte har stöd för att hantera ISO.

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/w8itproinstall/thread/d4d987d4-8c4c-4d7d-9a4c-fb939b8c6b58

Jag köper inte deras förklaringar b.l.a. för att jag i september laddade hem och började testa Windows 8 evaluation free och när jag laddade hem den fick jag även med en ISO-fil. Just nu kör jag från XP men jag har fortfarande kvar min utvärderingsversion av Windows 8 som jag förstått det inte går att uppgradera med mitt inköpta Win 8 Pro paket.

Som jag förstår det måste jag först skapa en bootbar CD eller USB från de filer jag köpt och laddat ner.

Hur gör jag det på enklast möjliga sett ? Kommer det sedan att gå att göra en ren installation utan att ett föregående operativsystem finns ?

Tacksam för tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mailet du fick av Microsoft finns en länk där du kan ladda ner igen.

Från XP kan du endast välja uppdatering.

Du kan ladda ner uppgraderingen från windows 7 dator istället.

Saknar du Windows 7 så kan du hämta här:

http://www.sweclocke...n-ett-usb-minne

och installera, du kan använda/utvärdera Windows 7 i 30 dagar utan nyckel.

Under uppgraderingen får du olika val, där du kan

välja att skapa installationsmedia på DVD eller USB minne. Du kan också välja att spara en ISO fil.

Mer tips och information hittar du i vår FAQ, hittar du inte det du söker så går det bra att

ställa fler frågor här.

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flera frågor uppkommer i ämnet.

Det går alltså inte att skapa en bootbar DVD eller USB sticka med de filer som jag har köpt utan att först installera Windos 7?

Menar du att genom att ladda ner och installera en 30 dagars Windows 7 utan nyckel kan jag hämta Windows 8 Pro igen utan att behöva betala en gång till för den ? Sedan kan jag skapa en bootbar DVD eller USB sticka med Windows 8 Pro som gäller mer än 30 dagar ?

Suspekt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag tror inte du kan det om du hämtat på en XP dator, dessutom misstänker jag att den är x32 bitars, ska du installera Windows 8 x64 bitars så måste du hämta uppgraderingen från en x64 dator.

Det går bra att hämta igen med den nyckeln du har fått tidigare. Sen kan du skapa en bootbar DVD/USB.

Edit: Med filen (ESD) som du har hämtat tidigare kan du göra en ISO med detta program ESD-TO-ISO.zip

Med ISO filen kan du sedan skapa bootbar DVD/USB media.

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...