perbear Posted November 27, 2012 Share Posted November 27, 2012 Jag kommer antagligen att skaffa en ny dator under december och funderar på vilket operativ jag skall ta. Planerna är att ha en hårddisk eller partition för vardera operativet eftersom jag behöver behålla Windows 7 för arbete som kräver windows 7. Normalt sett, och det brukar jag hålla mig till, är ju att installera det gamla operativet först och sedan det nyare men finns det någon risk med att man installerar Windows 7 på en maskin som redan har Windows 8, alltså i den ordningen? Eftersom det blir en ny dator vad händer om jag gör en återläggning av Windows 7 från en backup? Backupen har ju inställningar och drivrutiner från den gamla datorn. En tredje fråga; klarar Windows 8 en 3 TB hårddisk? Jag har märkt att windows 7 inte klarar av mer än 2 TB även om man delat upp hårdisken i 3 partitioner om 1 TB vardera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turbopump Posted November 27, 2012 Share Posted November 27, 2012 En tredje fråga; klarar Windows 8 en 3 TB hårddisk? Jag har märkt att windows 7 inte klarar av mer än 2 TB även om man delat upp hårdisken i 3 partitioner om 1 TB vardera. Ja om du ser till att skaffa en dator som har GPT (GUID Partition Table)-baserade diskpartitioner istället för MBR (Master Boot Record)-baserade sådana. MBR klarar högst 2 TB-diskar medan GPT klarar betydligt större diskar. Datorn du skaffar skall ha UEFI-boot kapacitet. Då vet du att det är en dator som klarar GPT och enormt stora hårddiskar. Någon skrev 9.4 ZB (zetabyte) vilket skall vara 94 med 20 nollor efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbear Posted November 28, 2012 Author Share Posted November 28, 2012 Tack för det, Turbopump. Någon annan som vill besvara undring 1 och 2? Egentligen handlar det ju om hur jag skall bevara program och e-post från Windows 7:s C/disk på enklaste sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted November 28, 2012 Share Posted November 28, 2012 2. Windows 7 fungerar bättre i det avseendet än tidigare Windows-versioner, men alla förändringar klarar den inte av. Dvs det hänger på hur lika de två datorerna är när det gäller processor, chipset mm. Kan du inte ha kvar din befintliga dator för de program som kräver det? Det är ju tidsödande att boota om bara för att köra ett program en liten stund. Sedan krävs det ju en licens som går att flytta till en annan dator för troligen behöver du omaktivera licensen. Epost går ju bra att flytta mellan två datorer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbear Posted November 28, 2012 Author Share Posted November 28, 2012 Tack Cecilia! Nja, om jag tvingas behålla datorn blir det nog mer som så att jag installerar Windows 8 på den gamla datorn. Det är förberett med partition på den i samband med att jag skaffade en större hårddisk när den gamla hårddisken krånglade. Och jag vet en som skulle bli lite ledsen på mig då jag halvt om halvt ha lovat att den personen att få överta min gamla dator, som är yngre än den som används hos den personen just nu (den datorn tycks ha gett upp helt och hållet). Om köpet blir av är bägge datorer från Dell av modell Optiplex men naturligtvis olika årsmodeller. Om jag minns rätt är den äldre från 2008. Licensfrågan är jag inte orolig för, inte ens om det skulle bli tvunget att installera nytt. Har oinstallerat media på lager. När jag senast återla Windows 7 (på den nya hårddisken i den gamla datorn) från backupen så behövde jag inte återaktivera Windows 7. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted November 28, 2012 Share Posted November 28, 2012 Bara tråkigt att det inte går att vara mer precis. På fyra år är det väl ett helt annat moderkort och svårt att veta hur lika som Windows 7 uppfattar det. Har du inte någon möjlighet att installera de viktiga programmen på nytt i Windows 8? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanseg Posted November 28, 2012 Share Posted November 28, 2012 (edited) Jag kommer antagligen att skaffa en ny dator under december och funderar på vilket operativ jag skall ta. Planerna är att ha en hårddisk eller partition för vardera operativet eftersom jag behöver behålla Windows 7 för arbete som kräver windows 7. Normalt sett, och det brukar jag hålla mig till, är ju att installera det gamla operativet först och sedan det nyare men finns det någon risk med att man installerar Windows 7 på en maskin som redan har Windows 8, alltså i den ordningen? Eftersom det blir en ny dator vad händer om jag gör en återläggning av Windows 7 från en backup? Backupen har ju inställningar och drivrutiner från den gamla datorn. En tredje fråga; klarar Windows 8 en 3 TB hårddisk? Jag har märkt att windows 7 inte klarar av mer än 2 TB även om man delat upp hårdisken i 3 partitioner om 1 TB vardera. Om du formaterar t.ex. i Windows 8 eller någon annan dator med gpt så kan du använda den i Windows 7, så har gjort med 2 hårddiskar, och det fungerar bra NILS Q Edited November 28, 2012 by Hanseg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbear Posted November 28, 2012 Author Share Posted November 28, 2012 Cecilia. som du ser i min signatur så har jag en Optiplex 755 som arbetsredskap med Windows 7. Den modellen finns ju inte längre utan det jag tittar på nu är en Optiplex 7010 där det går att få både Windows 8 Pro (64 bitars) och Windows 7 Ultimate 64-bitars. Om Dell inte klarar av att installera 2 operativ (vilket jag tror de kan ha svårighet med, inte rent tekniskt utan rent försäljningsmässigt) så funderar jag nog på att skaffa Windows 8 på den nya, starta upp den och aktivera operativet, göra backup på den nya maskinen, slänga ut hårddisken och sätta in en ny hårddisk som jag partitionerar och installerar W7 först och sedan återlägger W8 från backupen. De flesta programmen kan jag nog installera i Windows 8 men ett översättningsprogram som jag använder nästan dagligen är ännu inte godkänt för Windows 8 och kunden har avrått från att man kör programmet i W8. Det var likadant för Windows 7 för 3 år sedan. Det tog nästan 1 år innan de hade testat och gjort de modifieringar de behövde innan de släppte en ny version för W7. Så jag räknar kallt med att jag får leva i dubbel miljö under minst 1 år. Hanseg. Om jag förstår dig rätt så skulle jag kunna ta ut en 3 TB hårddisk från min W7-maskin och formatera den sista partitionen i en dator som kör Windows 8. Skulle det fungera om hårddisken är ansluten med USB i en docka? Det skulle vara fantastiskt om det gick. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted November 28, 2012 Share Posted November 28, 2012 Har du funderat på att installera Windows 7 virtuellt i Windows 8 i stället för att köra dual-boot? Då slipper du ju starta om datorn när du ska byta program. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbear Posted November 29, 2012 Author Share Posted November 29, 2012 Också en tanke, Cecilia. De slog mig också igår kväll men jag är ganska osäker på hur jag gör det. Enda erfarenheten är Virtual PC med ett installerat XP, som jag prövade ett par gånger när W7 var nytt men som sedan fallit i glömska. Får fundera. Kanske jag får nåt svar från Dell idag som gör att jag bestämmer vilken väg jag går. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted November 29, 2012 Share Posted November 29, 2012 Det här är en guide för hur man installerar VMware Player: http://eforum.idg.se/topic/334120-guide-hamta-och-installera-gratis-vmware-player/ Börja med att kolla inlägg 7 för att se efter att det är rätt inställningar i BIOS. I den kan man sedan t ex installera Windows 7. Har ingen guide för just Windows 7 men guiden för Windows 8 går ju rätt bra att följa: http://eforum.idg.se/topic/334087-guide-installera-och-kora-windows-8-virtuellt/ Själv använder jag VirtualBox för att göra Windows 8 mm virtuellt och det är likartat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbear Posted November 29, 2012 Author Share Posted November 29, 2012 Taskigt, för bilderna syns inte, så informationen är oanvändbar. Troligen beror det väl på att man som gäst inte kan få tillgång till informationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted November 29, 2012 Share Posted November 29, 2012 Förlåt, tänkte inte på det. Men det är ju enkelt att registrera sig på Eforum, fast det går troligen att hitta liknande engelska guider om man googlar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanseg Posted November 30, 2012 Share Posted November 30, 2012 (edited) Hanseg. Om jag förstår dig rätt så skulle jag kunna ta ut en 3 TB hårddisk från min W7-maskin och formatera den sista partitionen i en dator som kör Windows 8. Skulle det fungera om hårddisken är ansluten med USB i en docka? Det skulle vara fantastiskt om det gick. Jag använder mina hårddiskar 1 i windows 7 + 1 i en mediaspelare som kopplas in ibland via docka med sata2 ibland via USB3 eller via sata3 kabel direkt in i datorn, det har fungerat helt utan problem för mig. Jag har i för sig bara en partition på varje HDD, men det borde fungera, du kan ju också utöka partitionen i Windows diskhanterare PS: Efter att jag hade fixat GPT i Win 8, så går att formatera m.m. i Win 7 HANS Edited December 1, 2012 by Hanseg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts