Gå till innehåll

Tangentbordet låst


Space

Recommended Posts

Ska hjälpa en bekant med att kopiera ned några viktiga program från en 20 år gammal dator med Windovs 3.11.

Backupbatteriet är bytt. När jag startar upp datorn så visas följande på skärmen

AMIBIOS © 1992 American Megatrends Inc.

008064 KB OK

Wait ......

CMOS System Options Not Set

CMOS Display Type Mismatch

Keyboard is Locked ... Unlock It

Run Set Up Utility

Press < F1 > to Resume _

Tangentbordet förefaller OK. Tar jag bort tangentbordets skarvdon från datorn. Så tillkommer texten Keyboard error, raden under Keyboard is locked ... Unlock it.

Tacksam för hjälp.

Hur ska jag låsa upp tangentbordet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På äldre datorer som ibland hade ett lås på chassiet / lådan, och då detta låset var låst kunde man inte använda tangentbordet.. så kolla med din bekant om han/hon har nyckeln till nämnda lås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för tipset!

Ja, problemet är nog det du nämner. På den här datorn sitter hårddisken i ett fack med hantag i fronten. På hantaget sitter ett runt hål med ett uttag i cirkeln och som nyckeln ska sitta i. Jag trodde att nyckellåset endast var till för att skydda hårddisken för obehöriga. Ska skaffa fram nyckeln och prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så var låset endast för att hindra att ofrivilligt dra ut hårddisken. En varningstext satt ovanför låset som varnade att ej dra ut disken innan man slagit av spänningen till datorn.

Tror att det bästa sättet är att inhandla ett HD kabinett det ex. det här.

http://www.inet.se/produkt/4902173/hd-kabinett-3-5-sata-ide-till-usb-2-0

Då löser jag flera problem samtidigt. Kan ladda ner den gamla hårddisken direkt via USB till ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...