Gå till innehåll

Lite nybörjarfrågor angående byte till SSD!


Recommended Posts

Jag ser att du har redan 55 GB upptaget på hårddisken på en ny dator.

Jag har 40 GB på min W7:a med en massa program installerade och W8 tar mindre plats, så då måste de ha fyllt hårddisken med en hel del ”bloatware” i alla fall.

Så här står det i din 1:a bild om jag läser rätt:

”All your partitions from the source hard disk will be copied to the target disk in a few simple steps and your new hard disk will be made bootable. Your existing partions will be automatically resized to the target hard disk.”

Då är nog felet att programmet vill ha med även den andra partitionen D. Och då blir utrymmet för litet. Så lösningen är då att ta bort partition D som jag ser det och bara har en partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är nog felet att programmet vill ha med även den andra partitionen D. Och då blir utrymmet för litet. Så lösningen är då att ta bort partition D som jag ser det och bara har en partition.

Hur gör man det då? :P Haha

Förlorar jag något på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en guide med video här som visar hur det går till.

Och du förlorar inget på att ta bort partitionen. Du har inget där nu. Den disken skall väl sedan formateras och då kan du skapa en eller flera partitioner igen

Men jag förstår inte varför C: inte visas i listan där man ska klona? Ska den inte göra det?

För då spelar det ju ingen roll om jag tar bort den andra partionen, då blir det ju istället bara tomt på listan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag förstår inte varför C: inte visas i listan där man ska klona? Ska den inte göra det?

Det är vid manuell kloning som du inte ser C-disken. Och visst skall den synas, det är vi överens om.

Nu var det vid automatisk migrering som du fick upp meddelandet om att ursprungsdisken var större än disk du skulle migrera till. Tar du bort D-partitionen så kommer inte din SSD-disk att partitioneras upp efter ursprungsdisken och då kommer utrymmet att räcka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar redan vara igång om jag ser rätt, så det är väl i så fall bara att vänta och se hur det blev.

Annars skulle jag gjort som jag sa och använt Intels verktyg. Jag tror att det hade fungerat om du bara tog bort D-partitionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar redan vara igång om jag ser rätt, så det är väl i så fall bara att vänta och se hur det blev.

Annars skulle jag gjort som jag sa och använt Intels verktyg. Jag tror att det hade fungerat om du bara tog bort D-partitionen.

Äsch, ville bara få det gjort efter flera timmars frustration.

Kloningen blev precis klar. Nu ska jag byta diskarna i laptopen, antar jag.

Den gamla ska in i ett enclosure jag köpte häromdagen. Hur "tömmer" jag den på data eller ska jag ens göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske skulle skapa återställningsskivor först, för säkerhets skull, innan du skiftar hårddisk. Kan vara bra att ha dem.

Jag har ju allt kvar på HDD:n ifall något skulle gå fel med SSD:n.

Behöver jag inte ändra något i BIOS? AHCI, IDE och en massa annat tjafs jag stött på i allt googlande men som jag antar har betydelse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ändra i BIOS till AHCI men enklast är att du installerar Intels SSD Toolbox så sköter den om Trim-funktionen

Nu tror jag att jag gjort något galet för efter jag hade bytt diskarna så sa den att "no bootable device could be found" även fast SSD:n dök upp i BIOS-listan över boot-bara devices.

Det är efter detta som jag tror jag gjorde ett fel för att efter att ha googlat så stog det bl.a att SSD:n måste ha ett namn vilket min redan hade och på en annan sida stog det att man skulle högerklicka och formatera men nu är något knas med SSD:n som har 74,9 gb utrymme? Var är resten? Även D: är knas då den ska ha över 400 gb ledigt utrymme.

mkj3na.png

I Toolbox visas inte SSD:n och allt är skuggat på sidorna.

23kasus.png

Har jag förstört allt nu eller kan jag rädda det? :( Börjar ångra att jag ens köpte SSD.

Redigerad av Lara Croft
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag att jag gjort något galet för efter jag hade bytt diskarna så sa den att "no bootable device could be found" även fast SSD:n dök upp i BIOS-listan över boot-bara devices.

Det kan bero på hur du gjorde när du ändrade till AHCI-läge i BIOS. Har du ändrat i BIOS innan du gjorde den registerändring som är nödvändig att göra först för att Windows vid uppstarten skall få tillfälle att installera drivrutiner för den funktionen så går det inte att boota på den disken. För att boota på den disken får du i så fall byta tillbaka till IDE igen.

Kolla här på Bengans Blogg hur och var du ändrar i registret till en 0:a i stället för vad som är där nu. Sedan startar man om datorn och gå till BIOS och ändra till AHCI-läge.

men nu är något knas med SSD:n som har 74,9 gb utrymme? Var är resten?

Vad jag skulle säga mer innan jag loggar ut för idag var att

Om den nya disken du klonat till är större än den partition som du migrerat ifrån så kan det hända att man efteråt får utöka partitionen så att hela utrymmet utnyttjas. Du kan titta i Bengans blogg igen om så blev fallet.

Även D: är knas då den ska ha över 400 gb ledigt utrymme.

Det är väl F som är den gamla hårddisken och den visar nu 1:a partitionen där som var systemdisken. Resten vet jag vad det står som. oallokerat eller vad. Och det är bara att göra en ny partition av resten av disken. En eller om du vill ha flera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...