Gå till innehåll

Lite nybörjarfrågor angående byte till SSD!


Recommended Posts

Hej!

Har precis beställt en ny laptop.. Efter att ha läst runt lite så har jag bestämt mig för att byta ut hårddisken till en SSD för att den ska bli en hel del snabbare, som jag förstått. Problemet är att jag aldrig gjort några större operationer på datorer mer än bytt grafikkort på min stationära efter att den första gav upp. :) Hade tänkt mig denna SSD.

Här kommer lite grejer jag undrar över och hoppas att ni kan svara på:

1. SSD:n passar den specifika datorn, hoppas jag?

2. Spelar det någon roll om jag använt datorn med den befintliga disken tills jag fått hem SSD:n eller är det bättre att byta ut dom innan jag ens börjat använda datorn?

3. Efter bytet, hur svårt är det att installera disken? Finns det guider någonstans?

4 Nu är det ganska stort steg att gå från 500 gb till 128 gb men jag har läst på flera ställen att man kan använda båda. Tydligen är det bäst att ha operativsystemet, som i detta fall är Windows 8 på en disk och resten på den andra? Hur går jag tillväga för att göra detta?

Jag är som ni ser en riktig rookie så jag hoppas ni har överseende och förklarar så utförligt som möjligt. :) Kommer säkert komma fler frågor.

Lite specifikationer datorn har, om det nu är relevant:

Operating System Genuine Windows® 8 64-bit (ENEU/DA/NO/FI/SV)

CPU Intel® Core™ i7-3632QM processor, 6 MB, 2.2 GHz, up to 3.2 GHz

Display 39.6 cm (15.6-inch), TFT, (HD), LED backlight, glossy, 1366 x 768 pixel, 400:1 (min), 220 cd

Memory 6GB (1x 4GB + 1x 2GB) DDR3, 16 GB, 2 Memory slot(s) SO DIMM (DDR3, 1600 MHz)DDR3 1600 MHz will be clocked with 1333 MHz in combination with 2nd generation Intel® CPU

Hard Disk Drive SATA, 5400 rpm, 500 GB, 2.5-inch, S.M.A.R.T

Graphics NVIDIA® GeForce® GT 620M 2GB

Tacksam för alla tips och svar jag kan få! :) :)

Redigerad av Lara Croft
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag har läst på flera ställen att man kan använda båda. Tydligen är det bäst att ha operativsystemet, som i detta fall är Windows 8 på en disk och resten på den andra?

Välj Gebe's länk så kommer du långt, och givetvis skall du slutföra installationen.

Du kan inte bränna recoveryskivor för att senare köra tillbaka till din SSD, då den backupen kommer kräva

minst en 500GB, vilket du inte har.

Sedan kan du nog inte köra din 500Gb inne i datorn, tror jag inte du har två SATA-fack.

Eftersom du har det 10ggr snabbare gränsnittet USB 3.0, så kan du köra den i ett USB-case (välj då för 3.0)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bengans blogg finns en utförlig guide där han installerar just en Samsung 830 128GB SSD-disk i en laptop.

Tack så mycket!!

Välj Gebe's länk så kommer du långt, och givetvis skall du slutföra installationen.

Du kan inte bränna recoveryskivor för att senare köra tillbaka till din SSD, då den backupen kommer kräva

minst en 500GB, vilket du inte har.

Sedan kan du nog inte köra din 500Gb inne i datorn, tror jag inte du har två SATA-fack.

Eftersom du har det 10ggr snabbare gränsnittet USB 3.0, så kan du köra den i ett USB-case (välj då för 3.0)

Med andra ord så kan jag direkt ta ut HHD:n på 500 gb och byta till SSD:n innan jag ens startat den datorn för första gången? Jag ska inte koppla SSD till datorn som i guiden ovan innan jag börjar pilla ut HDD eftersom jag ändå har en tom hårddisk i den nya datorn?

Alltså var i allt detta "befinner" sig operativsystemet? På skiva som följer med? Redan installerat i HDD:n?

Blir det att man kopplar den externa HDD:n sen som vilken vanlig usbsticka som helst(fast med kabel då) och datorn känner bara av den?

Hur löser jag det där med recoveryskivor? Kan ju vara bra att ha.

Ursäkta att jag upprepar mig men försöker bara förstå så jag inte gör något misstag sen. :)

Redigerad av Lara Croft
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att fortsätta fråga till att du har fått allting klart för dig.

Jag har själv bara haft stationära datorer. Men vad jag vet så brukar inte tillverkarna skicka med några återställningsskivor till bärbara. Utan dessa får man medels ett medföljande program bränna ut själv. Det finns alltså inga medföljande skivor, och operativsystemet är redan installerat på hårddisken. Jag såg på din länk att Office Hem & Student medföljer. Vet inte om de skickar med några installationsskivor till det programmet heller.

Så det blir till att först bränna ut ”Recoveryskivan”. Därefter koppla in SSD-disken och klona över allting till den. När allting är på plats och klart kopplar du in den externa hårddisken i ett USB-uttag. Hur den söker upp och hittar och kopplar upp sig får någon som har erfarenhet av det svara på.

Det finns också ett billigt alternativ för 139:- att få en ”REN” återställningsskiva för Windows 8. Detta genom att utnyttja uppgraderingserbjudandet. Du uppgradera då från W8 till W8! Vad jag har hört så skall det gå bra. Vad uppgraderingsprogrammet gör är att det kollar att det finns ett giltigt Windowsoperativsystem på datorn, inte vilken version annat än att det inte är tidigare än W xp. Då kommer du förstås att bli utan Officeprogrammet, men du slipper samtidigt övrig ”bloatware” med denna lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att fortsätta fråga till att du har fått allting klart för dig.

Tack för ett utförligt svar, känner mig redan klokare! Ska nog försöka mig på att bränna skivan/skivorna själv för det medföljande Office-programmet var en utav anledningarna till att jag valde att köpa denna dator.

Kan jag i efterhand ha program som tillexempel Office i HDD:n och bara koppla upp den till datorn för att sedan ha tillgång till programmet eller måste jag ha det installerat i SSD:n som nu blir den primära disken? Känns bättre att utnyttja dom 500 gb jag har än sno plats i SSD:ns 120gb(det blev en Intel SSD 520 istället).

Redigerad av Lara Croft
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vitsen med att installera en SSD-disk är främst för att alla program på den disken skall gå så mycket fortare att starta. Om det är en 120 GB på Inteln 520 som du har så har du gått om plats på den SSD-disken.

Du skall naturligtvis ha alla dina program på systemdisken. Aldrig någon vits med att ha program på en annan disk än systemdisken. Annan bråte kan man med fördel lägga på extradiskar.

Intel har sitt Intel Data Migratio Software som du kan hämta här ifall det inte följer med i köpet SSD-disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just program (som Office) som SSD är bra till. Det snabbar upp starttiden av program avsevärt och i viss mån även när programmen är igång och ger en trevligare upplevelse vid datorn. Så att lägga Office på den externa disken verkar lite dumt. Lägg hellre dokument som text, foton, filmer, musik osv på den externa disken, sådant som du inte måste ha med dig alltid i datorn om du planerar att datorn med dig när du är ute och far.

120GB räcker mer än väl till Windows och flera stora nyttoprogram. Det är mest om du tänker ha flera stora spel installerade som det kan bli trångt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.
.

Jaha, dååå förstår jag! :) Ganska logiskt ändå. <_< Haha

Tack för era svar och tack för länken. Nu känner jag mig rätt säker och det blir en låång väntan på datorn och SSD:n till början av nästa vecka.

Redigerad av Lara Croft
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett utförligt svar, känner mig redan klokare! Ska nog försöka mig på att bränna skivan/skivorna själv för det medföljande Office-programmet var en utav anledningarna till att jag valde att köpa denna dator.

Kan jag i efterhand ha program som tillexempel Office i HDD:n och bara koppla upp den till datorn för att sedan ha tillgång till programmet eller måste jag ha det installerat i SSD:n som nu blir den primära disken? Känns bättre att utnyttja dom 500 gb jag har än sno plats i SSD:ns 120gb(det blev en Intel SSD 520 istället).

Tänk lite logiskt, alla program skall "jobba" skall installeras på SSD disken,

lägger du te.x Office utanför kommer den köras via USB - då blir det väldigt långsamt. Och poängen med SSD blir förlorad.

Men det som är viktigt, Gör som gebe sa, köp en ren win8 skiva, och installera på din SSD

1. Du slipper bråka med att spegla din originaldisk för att sedan ghosta tillbaka.

2. Om du ghostar original-installationen, så kommer din lilla SSD bil halvfull av onödigt crap.

3. Din dator blir avsevärt snabbare, iom att du slipper all bloatware.

4. Du kommer slippa massa jobbiga skyltar, som poppar upp från de förinstallerade programmen (bloatware)

Dagens laptopar är nämligen subventionerade från reklammakarna. (för att pressa ner priset till konsument)

edit: Skulle Win8 missa nån drivrutin, hämtar du den lätt här: http://www.fujitsu-pc-asia.com/driversupport/selectioninterface/selection.html#

Marion.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marion.

Men hur blir det med Office då? För så som jag läst till mig så är det förinstallerat på datorn jag köpt men på Windows-skivan som ni råder mig att köpa lär den inte finnas då det endast är Windows 8 Pro som har Office-paket.

Kanske går att ladda ner sålänge man har produktnyckel? Har svårt att hitta information när jag googlar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur blir det med Office då? För så som jag läst till mig så är det förinstallerat på datorn jag köpt men på Windows-skivan som ni råder mig att köpa lär den inte finnas då det endast är Windows 8 Pro som har Office-paket.

Kanske går att ladda ner sålänge man har produktnyckel? Har svårt att hitta information när jag googlar.

Jo det är sant, det brukar vara så, men när jag läste din annons/länk, så skickar de med en "retail" (skiva med serial)

Annars går Student att hämta från nätet ja. Serienumret finns även inne Office.

Se bifogad:

post-6485-0-13525500-1355005649_thumb.pn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag är något på spåren nu: https://www7.downloa...c&culture=sv-SE

Som jag ser det så är det bara att jag väntar med att aktivera min nyckel tills jag laddat ner Office från länken ovan på SSD:n eller är jag helt ute och cyklar?

http://office.micros...A101847520.aspx

If you purchased an Office 2010 Product Key Card and don’t have Office 2010 preloaded on your PC, you can download the software. Do the following:
  • Locate your 25-character Product Key. You must have a valid Office 2010 Product Key to install and activate your downloaded software.
  • Return to www.office.com/productkeycard.
  • Click download.
  • Follow the steps online to download and install Office 2010.

Redigerad av Lara Croft
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag inte göra samma sak med OS då.. Ladda ner Windows 8 i SSD:n via deras hemsida för att sedan aktivera min Windowsnyckel? Alltså inte aktivera Windows 8 på HDD:n alls.

Redigerad av Lara Croft
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det så är det bara att jag väntar med att aktivera min nyckel tills jag laddat ner Office från länken ovan på SSD:n eller är jag helt ute och cyklar?

Helt riktigt. Om du inte får med någon installationsskiva till Officen så ”Provar du den gratis” från M:s webbplats och aktiverar enligt sajten du länkade till.

Kan jag inte göra samma sak med OS då.. Ladda ner Windows 8 i SSD:n via deras hemsida för att sedan aktivera min Windowsnyckel? Alltså inte aktivera Windows 8 på HDD:n alls.

Om du skall göra en ”Clean install” med en uppgraderingsskiva så kör du först ”Uppgraderingsassistenten” på den nya datorn med den medföljande hårddisken. Bränner ut ISO-filen. Jag brände med ImageBurn på låg hastighet, då jag litar mer på och tycker det programmet är bäst på att bränna ISO-filer.

Byt över till SSD-disken och gör en installation på den tomma disken. För att den skall bli aktiverad får du göra det en gång till eller ännu enklare ”Återskapa W8” Guide till en "ren installation" på en tom hårddisk

Edit: Nu blev det lite fel. Du är ju berättigad att uppgradera med det billigare alternativet 139:- och går i stället via den här sajten! när du skall hämta ISO-filen.

Redigerad av gebe
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Nu blev det lite fel. Du är ju berättigad att uppgradera med det billigare alternativet 139:- och går i stället via den här sajten! när du skall hämta ISO-filen.

Det står ju att det är för dom som ska uppgradera från Win 7 till Win 8 Pro och ingenting om Win 8 till Win 8 Pro? Menar du att det inte spelar någon roll?

Redigerad av Lara Croft
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så står det i villkoren. Jag har emellertid läst någonstans att det fungerade för denne person att göra det med ett Windows 8 installerat. Jag kan inte säga att det alltid går, och du bestämmer själv ifall du vill prova det alternativet.

Går det bra så kan jag inte heller säga att det skulle vara några problem rent etiskt att utnyttja ett erbjudande att uppgradera från ett W7 o.s. eller att göra det från ett W8 dito. Kan inte tänka mig MS heller tycker annat.

&UseUserOverride=True&IsReadOnly=False]Köp en Windows 7 PC och få Windows 8 Pro för 139,00 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.
.
.

Hej! Nu har jag fått hem allting och följer denna guide, än så länge har allt gått bra men har fastnat på sida 6, steg 3.

När jag klickar på Start Now poppar det upp ett Error-meddelande som säger att jag ska se till så min nuvarande disk inte är större än den nya? :S

Vad är det jag gör för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej där!

Jaha du är igång nu och skall migrera. Det står så här i manualen:

"Note: if the amount of data on your current storage device is greater than the capacity of the Intel SSD, teh data migration will not complete. Remove unnecessary files or data from your current device to reduce its image size."

Har du nu en 128 GB SSD-disk så skall den ju klara vad du har på C-disken som du skall migrera datan ifrån. Går det inte bara att fortsätta processen lr menar du att du inte kommer vidare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej där!

Jaha du är igång nu och skall migrera. Det står så här i manualen:

"Note: if the amount of data on your current storage device is greater than the capacity of the Intel SSD, teh data migration will not complete. Remove unnecessary files or data from your current device to reduce its image size."

Har du nu en 128 GB SSD-disk så skall den ju klara vad du har på C-disken som du skall migrera datan ifrån. Går det inte bara att fortsätta processen lr menar du att du inte kommer vidare?

Nej, går inte att fortsätta den vägen.. Bara Error-rutan. Klickar jag istället på manuell installering och försöker välja HDD:n att klona ifrån så är den inte klickbar, endast SSD:n. Kan det vara något skydd eller liknande som jag måste ändra i inställningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag klickar på Start Now poppar det upp ett Error-meddelande som säger att jag ska se till så min nuvarande disk inte är större än den nya? :S

Det står alltså i manualen att det är mängden data på disken som du skall migrera ifrån som inte får vara större än utrymmet på SSD-disken, till vilken du skall migrera. Så storleken på själva disken skall ju inte ha någon betydelse.

Och den mängd data du har på C-disken kan ju inte vara så stor. Du kan ju kolla hur mycket du har där.

Jag kan då inte svara på varför det blir felmeddelande. Och det enda jag kan tänka mig att försöka med är att då krympa C-disken till 120GB, och prova igen, ifall du inte får bättre förslag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det enda jag kan tänka mig att försöka med är att då krympa C-disken till 120GB, och prova igen, ifall du inte får bättre förslag!

Hur menar du? Hur gör man det?

Såhär ser det ut vid "Automatisk" kloning, vad är denna "special utility" som jag kan checka errors med?:

91gs54.jpg

Såhär ser det ut när jag vill klona manuellt, går inte att välja HDD:n att klona från, C: syns ju inte ens?:

20j69gh.png

Här är mina lagringsutrymmen för närvarande:

s3jxy1.png

Redigerad av Lara Croft
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...