Gå till innehåll

Windows 8 och alla program på en SSD


CGD

Recommended Posts

Jag tänker skaffa mig min första SSD. Precis som idag vill jag ha hela Windows samt alla program, förutom spel, på en och samma C: disk.

Idag har jag Windows XP och min C: disk är nu 24 GB stor. Hur stort utrymme kommer att behövas när jag skaffar Windows 8?

Användarnas egna sparade filer ligger inte på C: disken och så skall det vara även med åttan.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 128 GB SSD disk delat i 2 partitioner, min rena Win8 x64 tar 23 GB med systemskydd avstängt, inga installerade program och inget sparat på C disken.

post-15723-0-56349100-1355237562_thumb.p

Varför gör man så? Fördelar? Nackdelar?

Hur gör man det? Har precis köpt SSD men är inte jätterfaren på hur man utnyttjar det till fullo. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sparar inget på C partitionen (Windows), musik, film, dokument mm sparar jag på den andra partitionen (lager E i mitt fall).

Så vid en ominstallation blir det mycket enklare då alla mina sparade filer alltid finns kvar på den andra partitionen.

Det fungerar ungefär som att ha 2 st olika hårddiskar.

Har aldrig märkt några nackdelar med att ha det så.

Partitionera (dela) hårddisken kan man göra under installationen av Windows.

De flesta programmen finns även som portabla, då slipper man att installera dessa, de kan köras från annan partition

eller USB minne, går även att stoppa in "portabla program mappen" direkt i Windows program mapp, bara att dra fram en genväg

till startmeny eller skrivbord. Finns en bra tråd om portabla program här på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sparar hela Windows, alla program utom spelprogrammen på min C:disk. Här finns ju då också alla användarkataloger. Men de filer som användarna själva sparar har jag liggande på en annan disk, i mitt fall D:. Det är detta som under Windows XP kallades för "Mina Dokument". Kan ju ha bytt namn i åttan. Ni förstår?

Det här medför ju också att det är lätt att göra en backupp av Windows, alla program och alla dess inställningar. Jag använder mig utav programmet Acronis True Image Home 2011 och är mycket nöjd. Backuppen kommer till användning när jag installerat ett program som jag inte är nöjd med eller om jag prövat olika program. Exempelvis som när jag behövde ett nytt budgetprogram. Jag installerade då alla som jag trodde kunna intressera mig. När jag senare bestämt vilket program jag ville ha startade jag Acronis True Image Home med en start CD och kopierade in hela min C: disks backupp på just C:. Backuppen som tar upp 17 GB sparas på två andra diskar. Jag kommer då tillbaka till det som var innan jag installerat alla budgetprogram och kunde då installera det program jag hade bestämt mig för. Fördelen är att jag slipper all smörja som lägger sig i registret och som i praktiken är omöjligt att radera. LGJ, alla program finns ju inte som portabla.

En annan bra sak för mig som många gånger är en oförsiktig surfare är att om jag får in något ickeönskvärt, mycket lätt kan bli av med det. Det tar mig cirka 15 minuter att kopiera in backuppen vilket vanligen är mycket kortare tid det tar att felsöka.

Så en följdfråga till min ursprungliga fråga. Kan jag problemfritt köra Windows XP från en SSD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför gör man så? Fördelar? Nackdelar?

Hur gör man det? Har precis köpt SSD men är inte jätterfaren på hur man utnyttjar det till fullo. :)

Man kan dela disken, så ämnar man halva disken som "lager", då slipper man flytta på det vid en ev. ominstallation.

Att kalla blygsamma 64GB som "lager" kommer inte att fungera i praktiken ändå, så den tesen faller.

I mitt fall kör jag själv OS på en SSD 128GB, och skulle aldrig dela på denna, man blir lätt instängd annars, tex, bara dolda swapfiler bygger upp till 10GB.

Man tankar alltid större filer, installerar större program osv.. poängen är så mycket som möjligt skall köras från SSD, då behöver du dina 128GB

Så att 128GB som C-disk räknas som liten idag, personligen har jag en större disk vid sidan om... vilket du också har.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan dela disken, så ämnar man halva disken som "lager", då slipper man flytta på det vid en ev. ominstallation.

Att kalla blygsamma 64GB som "lager" kommer inte att fungera i praktiken ändå, så den tesen faller.

I mitt fall kör jag själv OS på en SSD 128GB, och skulle aldrig dela på denna, man blir lätt instängd annars, tex, bara dolda swapfiler bygger upp till 10GB.

Man tankar alltid större filer, installerar större program osv.. poängen är så mycket som möjligt skall köras från SSD, då behöver du dina 128GB

Så att 128GB som C-disk räknas som liten idag, personligen har jag en större disk vid sidan om... vilket du också har.

Tänkte skriva gnällkärring först men det gör jag inte Jag har 75 GB på mitt "lager" och som du ser på min bild så räcker det gott till.

Givetvis har jag flera USB diskar som jag använder också. Alla samlar ju inte typ 100 tals filmer på datorn, när det går fort att ladda ner i dagen läge. Du kan behålla dina teser för dig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sparar hela Windows, alla program utom spelprogrammen på min C:disk. Här finns ju då också alla användarkataloger. Men de filer som användarna själva sparar har jag liggande på en annan disk, i mitt fall D:. Det är detta som under Windows XP kallades för "Mina Dokument". Kan ju ha bytt namn i åttan. Ni förstår?

Det här medför ju också att det är lätt att göra en backupp av Windows, alla program och alla dess inställningar. Jag använder mig utav programmet Acronis True Image Home 2011 och är mycket nöjd. Backuppen kommer till användning när jag installerat ett program som jag inte är nöjd med eller om jag prövat olika program. Exempelvis som när jag behövde ett nytt budgetprogram. Jag installerade då alla som jag trodde kunna intressera mig. När jag senare bestämt vilket program jag ville ha startade jag Acronis True Image Home med en start CD och kopierade in hela min C: disks backupp på just C:. Backuppen som tar upp 17 GB sparas på två andra diskar. Jag kommer då tillbaka till det som var innan jag installerat alla budgetprogram och kunde då installera det program jag hade bestämt mig för. Fördelen är att jag slipper all smörja som lägger sig i registret och som i praktiken är omöjligt att radera. LGJ, alla program finns ju inte som portabla.

En annan bra sak för mig som många gånger är en oförsiktig surfare är att om jag får in något ickeönskvärt, mycket lätt kan bli av med det. Det tar mig cirka 15 minuter att kopiera in backuppen vilket vanligen är mycket kortare tid det tar att felsöka.

Så en följdfråga till min ursprungliga fråga. Kan jag problemfritt köra Windows XP från en SSD?

I senare Windows versioner finns det ett inbyggt "ghost" program liknande Acronis, där du kan göra en system image på C:

Jag sparar min image fil på partition 2 (lager) återställer Windows på endast 48 sekunder.

Nä alla program finns inte i portabla versioner men nästan.

XP på ssd, ingen aning hur det funkar. Det är snart 2013 och XP är på väg bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte skriva gnällkärring först men det gör jag inte Jag har 75 GB på mitt "lager" och som du ser på min bild så räcker det gott till.

Givetvis har jag flera USB diskar som jag använder också. Alla samlar ju inte typ 100 tals filmer på datorn, när det går fort att ladda ner i dagen läge. Du kan behålla dina teser för dig själv.

Gnällkärring är okej, men du får gärna kalla mej: "Beautiful lady of the day" - eller nåt sånt.

Men du pratar ju emot dej själv, du har ju redan extradiskar vid sidan om. Så varför skall man då

dela upp blygsamma 128GB, för att lägga ÄNNU ett litet lager på en SSD-partion? När de flesta behöver utrymmet. (Utom du då.)

Jag tycker du framstår som en småhandlare, som vill klyva en liten 128GB-disk.

(den går fortfarande ha som lager, man kan skapa en mapp vettu...)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...