Gå till innehåll

Windows 8 - Förlorat ikonen Åtgärdscenter [LÖST på sätt och vis]


Manneman

Recommended Posts

Jag har avinstallerat mitt AV från Windows 8. Nu har jag återaktiverat Windows Defender (vilket jag fick göra manuellt via "tjänster"). Mitt krux nu är att jag får inte upp åtgärdscenter i aktivitetsfältet. Alternativet under "anpassa ikoner i aktivitetsfältet" är gråmarkerat och jag kan inte ändra det. Dessutom finns där en liten markerad notis att vissa inställningar hanteras av systemadministratören. Jag är naturligtvis administratör på detta kontot, vilket är det enda på datorn.

Det är ganska uppenbart att avinstallationen av mitt AV kladdat till det, men jag känner inte att det är omöjligt att rätta till detta.

Alltså, jag vill ha tillbaka ikonen för Åtgärdscenter i aktivitetsfältet. Vad jag förstår så måste jag ändra en "princip" men jag hittar inget som matchar.

Någon som kan detta?

post-738-0-45314100-1355645975_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajamensan... allt fungerar som det ska! Det är endast det faktum att jag inte får upp Åtgärdscenter i aktivitetsfältet. Således får jag inte heller några notiser om det krävs några åtgärder från min sida.

Har sökt igenom datorn med MBam och AV och inte hittat något. Jag har provat att skapa ytterligare ett användarkonto men där blir det samma. Jag har kollat över de registerposter som är aktuella och även testat de tips som finns enligt länken nedan utan resultat.

http://www.mydigitallife.info/fix-network-clock-volume-and-power-battery-system-icons-missing-with-disabled-or-grayed-out-check-box-options/

Loggboken visar inget konstig... den gnäller lite över att vissa appar inte kunde uppdateras. Detta var en av anledningarna till att jag avinstallerade mitt förra AV. För att kunna uppdatera vissa Apps så var Windows Brandvägg tvungen att vara aktiverad (av någon skum anledning). Dessa appar är nu uppdaterade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde helt ärligt inte att det skulle behövas, Cecilia.

Gjorde en systemåterställning och plockade bort mitt AV. Allt fungerar igen.

Nu återstår ju frågan hur detta kan ha hänt. För egen del så betyder det ju faktiskt att ett flertal AV inte ens är i närheten att ha program gjorda för Windows 8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju bra att det gick bättre med avinstallationen den här gången. :)

Det är ju alltid svårt att avinstallera ett program som är igång, Windows vill gärna stoppa program från att ta bort filer som är igång och det får ju inte vara så lätt att avinstallera antivirusprogram så att skadliga program klarar av det. De särskilda avinstallations/städprogram har ju ofta behövts i många år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som nu återstår är att se hur bra Windows Defender skyddar datorn. Jag är övertygad att det kommer göra sitt jobb för det ändamålet jag behöver det, precis som i W7. Ändå känns det bittert att behöva hålla på så här för att kunna uppdatera vissa appar... det var ju så problemen började. Windows Store ville inte uppdatera utan Windows Defender igång.

Tack för all hjälp och support, mina vänner!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett flertal aktörer som meddelar att deras AV är kompatibelt med W8... bl a mitt. Och visst har det fungerat OK... men med facit i hand så betyder det en del kladd vid avinstallation och även då att Windows kräver att Defender är igång under uppdatering och hämtning av vissa appar. Känns inte alls OK. Det har ju aldrig rekommenderats att man ska ha igång flera skyddsprogram samtidigt och i många fall avaktiveras Windows inbyggda per automatik vid installation av tredjeparts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat en hel del olika AV/BV program med tidigare Windows versioner och med 8:an.

Det har i de flesta fall varit problem med Säkerhets/Åtgärds-centerns sätt att meddela om det är ett tredjeparts program igång eller inte.

Har därför haft som vana att stänga av i Tjänster/Autostart/Registret och "bocka i och ur rutor" för Windows brandvägg, Defender och Security Center.

Varför behöva ha en "övervakningstjänst" som ibland fungerar och talar om att datorn är "säker" med ett tredjepartsprogram ?

Men det här var något helt nytt med Windows Store och Defender, mindre lustigt,,, ändring på det kanske ?

Öhhh,, borde inte Åtgärdscentret ha kunnat fixa till den felande ikonen i Aktivitetsfältet med hjälp av Windows Error Reporting Service som talar om att pytsa i lite färgpixlar till GPU:n ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför behöva ha en "övervakningstjänst" som ibland fungerar och talar om att datorn är "säker" med ett tredjepartsprogram ?

Men det här var något helt nytt med Windows Store och Defender, mindre lustigt,,, ändring på det kanske ?

Öhhh,, borde inte Åtgärdscentret ha kunnat fixa till den felande ikonen i Aktivitetsfältet med hjälp av Windows Error Reporting Service som talar om att pytsa i lite färgpixlar till GPU:n ?

Helt klart den första gången jag verkligen sett något i Windows 8 som kräver en översyn från MS efter releasen. I mina ögon är det ganska allvarligt. Sen om det ska skyllas på tredjepartsaktörerna som tillhandahåller AV eller om det är MS... ja, så långt kom jag inte innan det blev återställning av datorn. Uppenbarligen funkade det för mig, men jag vet inte varför.

En sak är ju att Åtgärdscenter funkade och så även Windows Defender under tiden som åtkomsten från aktivitetsfältet saknades. Det är ju ganska lätt att en användare invaggas i en falsk trygghet om att systemet är säkert när egentligen Åtgärdscenter varnar för fulla muggar... det var ju inte bara ikonen i sig själv utan även funktionen som ger indikation att något behöver åtgärdas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte möjlighet att testa med W8, men det kanske går att uppdatera appar ifrån Windows Store utan att Defender är igång

om man stänger av Åtgärdscentret mm. när man har tredjeparts AV igång ?

Uppdatering av apparna, sker det genom Windows Update ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör som jarru!

Allt som stör användningen av datorn inaktiverar jag, inklusive Windows Defender.

Jag vet ju själv att jag inte laddar ner några virus. ;)

Poängen är ju att det SKA fungera, oavsett om användaren har för avsikt att använda det eller inte. Och ser man det ur ren teknisk synpunkt så är det ju en ganska allvarlig bugg. Hade detta inträffat hos en mindre avancerad användare så kan följderna varit mindre trevliga, eller hur?

Jarru... uppdateringarna av apparna sker inne i Store-appen, inte via Windows Update

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängen är ju att det SKA fungera, oavsett om användaren har för avsikt att använda det eller inte. Och ser man det ur ren teknisk synpunkt så är det ju en ganska allvarlig bugg. Hade detta inträffat hos en mindre avancerad användare så kan följderna varit mindre trevliga, eller hur?

...

Enligt min erfarenhet sä är det väldigt sällan ett nytt OS fungerar felfritt från början, att vänta ett halvår allraminst är ett bra tips om man vill att allt SKA fungera. ;)

I Windows 7 såg jag vid senaste uppdateringen att det fortfarande finns buggar av typen "remote execution", man kan undra när Win7 SKA bli säkert...

Vad jag vet så har väl Microsoft aldrig marknadsfört Windows som ett operativsystem som SKA fungera. :)

Då är är nog OS X betydligt bättre alternativ, men det kostar ju lite mer förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni är ute och reser allihop! Mannemans problem berodde enbart på en dåligt kodad avinstallerare från AV-utvecklaren. Har ingenting med eventuella buggar i Windows att göra.

Tror jag också... men faktum är fortfarande att Store inte vill uppdatera vissa apps om man inte har Defender igång, vilket inte funkar om man har tredjeparts skydd. Bugg eller ett medvetet val från MS... nja, tror ju mest på det första, men man undrar ju.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...