Recommended Posts

Har en gammal laptop från 05 med B/G Wlan Datorn hittar inget över kanal 8 har fungerat mycket bra tidigare men är sällan på nätet så jag blev fundersam varför
Min Router sänder på 12+ så det funkar ej då mina grannar har K1-K8 så det är trångt med andra ord därför går inte kanaler under 10 att använda utan problem
kör den nu med kabel

Fråga hur många kanaler stöder B/G? N stöder till 15/16 kanaler ser jag ingen vits att ändra i routern utan att få problem

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 4 weeks later...
Har en gammal laptop från 05 med B/G Wlan Datorn hittar inget över kanal 8 har fungerat mycket bra tidigare men är sällan på nätet så jag blev fundersam varför

Min Router sänder på 12+ så det funkar ej då mina grannar har K1-K8 så det är trångt med andra ord därför går inte kanaler under 10 att använda utan problem

kör den nu med kabel

Fråga hur många kanaler stöder B/G? N stöder till 15/16 kanaler ser jag ingen vits att ändra i routern utan att få problem

Det jag skulle förslå är att du ser om det inte finns en firmware uppdatering till din router.

Har själv fått routrar som D-Links DI-524 från 2001 att fungera efter firmware uppdatering.

Vilken router är det du har problem med?

Länk till inlägg

Inget fel på min router det är bara att min gammla laptop finns inga kanaler över 10 mina 2 nyare är det inga problem att använda kanal 12

jag ändrade i routern så jag använder kanaler under 10 nu får stå ut med att grannarnas Wifi stör mej lite är nästan tomt på kanaler över 10

Använder Metageek inssider för att se vad som finns på kanalerna

Länk till inlägg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laddar...
  • Liknande innehåll

• Av Ängegärd
      HEjSann & hallå!!!
      Har precis packat upp en "HP ProOne 400 G2 AiO" (https://www.dustinhome.se/product/5010960971/proone-400-g2-aio).
      Varför jag skriver här är att jag inte får igång det trådlösa. Datorn hittar inget wifi och under inställningar finns inte wifi alternativet. Vad kan vara tok???
      Tacksam för hjälp/ideér???

Ligger jag i fel forumgrupp får admin gärna flytta mig
    • Av CGD
      Vår bärbara dator har tappat kontakten till Internet via det trådlösa nätverket som går till routern från Bredbandsbolaget. Kopplar jag via sladd är det inga problem. Det trådlösa nätverkskortet, ett Qualcomm Atheros visar att det fungerar helt felfritt.
      Har ni några förslag på hur jag skall kunna åtgärda felet.
      Det visade sig att våra telefoner inte heller kunde koppla upp sig. Hur det var med delarna i hemmabion kontrollerade jag aldrig. Men så plötslig fungerade allt igen! Märkliga fel.
    • Av _at1981_
      Hejsan!

---
      Utrustning:
      Telia modem + router: Technicolor TG799TSvn v2
      Cisco-router: Linksys E3000
      Operativsystem: Windows 8.1 (min dator) / Windows 7 (föräldrarnas dator)

---
      Eftersom det första telefonjacket finns vid föräldrarnas dator så är det Telias utrustning som förenar deras dator och telefonjack åt och sedan har jag den röda nätverkskabeln från det röda uttaget på baksidan av Telias utrustning till det gula ("Internet") uttaget på Ciscos utrustning. (Vid föräldrarnas dator är hastigheten ca: 18 m/bit sek)

---
      Med denna utrustning så fungerar det trådlösa alldeles utmärkt ca: 10m bort (ca: 15 m/bit sek) men på andra sidan en vägg sedan så halveras kapaciteten (ca: 7 m/bit sek) och ca: 12m bort är det mellan 0-2 M/bit sek då mitt rum är längst bort i huset.

---
      Nytt modem från Telias erhölls i samband med att vi uppgraderade vårt Internet men eftersom Telias utrustning är en kombination av modem och router så kan jag omöjligt komma åt Cisco-utrustningen via "192.168.1.1" utan när jag skriver in det så når jag bara Telias utrusning oavsett om det är från min dator eller föräldrarnas dator.

Via nätverkslistan så känner den dock av Cisco-nätverket men när jag inte kan konfigurera det (kommer inte åt det via "192.168.1.1") så får jag det inte att fungera då det har längre räckvidd än Telias egen utrustning för trådlös överföring.

---
      Nu undrar jag bland annat om ni har något svar på hur jag skall komma åt konfigurationssidan för min Cisco-utrustning så att den uppfyller router-funktionen och att Telia-utrustningen endast uppfyller funktionen som modem?
      ---
      Har ni några övriga tips är ni mer än varmt välkomna att dela med er av dem också! .

---
      Jag har provat reseta Telias utrustning och Ciscos utrustning med en nål i resethålet på resp. enhet men det verkar inte förändra någonting alls.
      Målet är som sagt att jag skall kunna använda Internet från min egen dator med helst via trådlöst nätverk.

MVH Alexander T !!
    • Av eklov
      Hej, se min andra tråd "nätverksskrivaren är offline trots att den är på". Nu undrar jag om jag kan installera skrivaren som lokal skrivare med USB-sladd till en PC trots att skrivaren samtidigt är nätverksskrivare. Om det går, undviker jag att skaffa en extra router, då antalet LAN-utgångar från min nuvarande router inte räcker.
    • Av eklov
      Jag har installerat skrivaren i nätverk och allt fungerade. En elektriker var här och bröt strömmen när dator och skrivare var på. Jag startade om datorn och allt verkade OK. Nästa dag var skrivaren offline. Nu försökte jag installera den på nytt, men installationsprogrammet hittar inte skrivaren, så "nästaknappen" är gråad, se bild. Någon som har en idé? Jag har startat om modemet utan förändring.
      Tilläggas kan: Jag har fiber in, en "Raycore-switch" med 8 separerade utgångar, ett Inteno-modem jag fått från ISP som är mitt nätverks central.

• Av Jakam
      Hej, har ett nätverksproblem. Ser ej andra datorn i nätverket. Stationära datorn kan se den bärbara på nätverket och skicka/hämta filer till den. Den bärbara ser inte alls den stationära datorn och kan alltså varken skicka/hämta filer dit. Spelar ingen roll om jag kör trådlöst eller kabel till routern. Har följande utrustning: stationär dator med Windows XP Pro, bärbar dator med Windows XP Pro, trådlös router D-link DIR-655. Alla tips mottages tacksamt!