Gå till innehåll

Problem med E-SATA diskar


CGD

Recommended Posts

Jag behöver återigen hjälp med ett problem.

Jag har två E-SATA diskar. De ligger i var sitt kabinett med var sin strömförsörjning. Jag har haft de under lång tid, mer än ett år och de har fungerat felfritt. Men nu har de börjat krångla.

Först måste jag nog nämna att jag har en central strömbrytare för alla delar som ingår i mitt datorsystem. E-SATA diskarna, skrivare, skanner, förstärkare, skärm och själva datorn. När jag skall starta datorn måste jag först trycka på denna strömbrytare, och då startar E-SATA diskarna upp och de går tyst, jämt och fint. När jag då startar själva datorn går den igång men kommer bara fram till Windowsloggan och där blir det stopp. Nu kan jag däremot tydligt höra hur det klonkar i E-SATA diskarna och de tycks gå ner och starta upp igen. Om och om igen. Stänger jag då av E-SATA diskarna med dess strömbrytare så fortsätter Windows och startar upp på korrekt sätt. Men om jag då sätter på E-SATA diskarna igen så spinner dessa omedelbart upp och inom ett kort ögonblick så är de med i Windows och fungerar helt felfritt.

Vad är det som börjat krångla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel på "Hot plugin", drivrutinfel - drivrutin autostartar ej ?

Ny drivrutin för e-sata styrkort/controller card, om du tex. har separat kort ?

Ominstallera drivrutin ?

Nya Chipset drivrutiner ?

Någon Tjänst som ej startar normalt, tex. UPnP/SSDP/ mm. ?

Hårdvarufel ?

Starta e-sata diskarna sist.. ?

Edit : Inlägget ser lite konstigt ut,, har inte javaskript aktiverat. ( .. nu blev det bättre )

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Bios inställningarna ändrats ? Det verkar ungf. som om startordningen av diskarna har ändrats. Antar att du har Flashat Bios.
Uteslutningsmetoden,, koppla ur övrig utrustning ( skrivare, skanner, förstärkare ) och starta upp. ( ,,om annan utrustning som stör )

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart har jag uppgraderat till den senaste BIOS modell som finns för just mitt moderkort. Naturligtvis har jag också Ställt in AHCI, både på Intels och Gigabytes disk kontroll. Jag har också ändrat så att min bootdisk kommer först i boot ordningen. Inga andra ändringar.

Startordningen. Gigabyte har ju gjort det så att deras kontroller de två lilafärgade kommer först i startordningen. Intels, de sex gula, kommer därefter. Så min C: disk är ju då inte den som ligger först men som tidigare nämnt jag har däremot angett rätt disk som första bootdisk i BIOS.

Men nu är jag mer inne på att det är de externa hårddiskkabinetterna som krånglar.

 

Från det jag började denna tråd har problemet förvärrats ytterligare. Nu får jag bara igång en disk men flyttar jag bara över strömkontakten så blir det den andra disken som inte vill gå igång. Verkar det inte som om det vore fel på den ena nät transformatorn?

Jag skall se om jag kan hitta två nya kabinett. Jag vill försöka klara mig med den lösningen fram till slutet av kommande sommar. Jag har då tänkt bygga ihop en ny dator. Frågan är bara om jag skall köpa en Antec P280 eller ett tyst och fint litet chassi samt en NAS för att lagra alla filer. Det blir kanske lättare för blurayspelaren att hitta filmer och musik den vägen.

Några förslag på mindre nätta chassin?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej ingen Jultomte så det blir till att handla själv.

Eftersom det fungerar dåligt med mina två externa diskar och jag misstänker att det kan vara kabinetten som är boven om det nu inte är något i Windows. Men jag satsar på kabinetten och hör med er alla om ni kan ha några bra förslag. Jag tror ju att det måste bli två kabinett eftersom det inte finns, vad jag vet, kabinett som rymmer två diskar men samtidigt har var sin anslutning. Jag föredrar att diskarna klarar E-SATA och USB3 och de skall rymma en Seagate Baracude 1 TB 7200 rpm och en Western Digital Green 2 TB.

Men samtidigt kan jag ju fundera på hur mycket ett par bra kabinett egentligen kostar i jämförelse med ett nytt Antec P280 chassi. Kanske lika bra att köpa nytt chassi direkt istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...