Gå till innehåll

DHCP Client ID i Windows?


David@IFM

Recommended Posts

För att möta problematiken med ultrabooks som saknar nätverksuttag vill vi hitta ett sätt att kunna använda USB-ethernetdonglar utan att tilldela dongeln en IP-adress och därmed riskera att vilken dator som helst får tillgång till vårt kontorsnät. Därför har vi börjat testa att använda Client-ID istället för MAC-adress för att tilldela IP-adresser med DHCP. Det innebär att en dator som använder "valfri" USB-ethernetdongel kommer att få "sin" IP-adress och om fel datorn kopplas in får den ingen adress alls.

 

För Linux och Mac har det inte varit något problem, det finns både dokumentation och funktion, men på Windowssidan är det stopp. Av någon anledning skickar Windows alltid MAC-adressen som Client-ID och vi kan inte hitta någonstans där man kan ändra detta. Efter två dagars googlande är det närmaste spåret en gammal artikel om NT4.

 

Är det någon som vet om Windows (7/8) överhuvudtaget har stöd för DHCP Client-ID? Finns det någon tredjepartsDHCP-klient för Windows som klarar detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan juh inte säga att det är en korrekt lösning..

 

Jag gissar på att Client ID är att dhcp klienten sätter chaddr till den Client ID:n man satt istället för ens MAC addres, för jag hittade inget specifikt i spec:en för DHCP som nämnde Client ID.

Då borde man kunna sätta samma MAC på alla sina NICs, MAC addressen man sätter är det Client ID som man vill använda.

Kanske inte är en direkt lösning mer än ett hack.

Redigerad av tesuki
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi vill ha olika IP-nummer för varje dator (använder DHCP med statiska IP-adresser) och inte låta USB-nätverkskortet få någon IP-adress utan en rättkonfigurerad dator.

En variant som jag testat nu är att sätta en egen MAC-adress på kortet i fliken för drivrutinen. Jag har hittat fyra serier med MAC-adresser (x2-xx-xx-xx-xx-xx, x6-xx-xx-xx-xx-xx, xA-xx-xx-xx-xx-xx, xE-xx-xx-xx-xx-xx)som inte används av hårdvarutillverkare och kan anävndas för eget bruk likt 10.0.0.0 & 192.168...

Alternativet kan då vara att sätta en egen MAC-adressserie med statisk inledning och sen lägga på serienummer/inventarienummer etc. Inte alls lika snyggt som Client-ID, men ett sätt att tillfälligt lösa problemet.

 

Det vore ändå väldigt intressant att höra varför Microsoft valt att inte ha stöd för Client-ID i Windows, om det nu är fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det var med en sån lösning vi kringgick problemet med avsaknaden av stödet för Client-ID. Jag är inte superpåläst, men Client-ID ska klara ASCII text i "valfri längd" (säkert med någon begränsning). MAC-adresserna måste vara exakt 12 hexadecimala tecken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den rutan "nätverksadress" som nämns i länken är inte begränsad till siffror vad jag kan se, går att skriva in vad som helst.

 

Jag provade att skriva samma som vi testat med som Client-ID i Linux & på Mac, men om det inte är hexadecimalt så skickas MAC-adressen istället. Har du testat och fått andra resultat är det förstås av intresse! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...