David@IFM Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Jag ska sätta upp en Remote Desktop Services-server med målet att kunna använda Officepaket från Linuxdatorer samt som "surfgateway" för våra labdatorer på isolerade nätverk. Kan någon tipsa om gruppolicier för att låsa ner servern? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solution Andreas Stenhall Posted January 6, 2013 Solution Share Posted January 6, 2013 Japp, det finns utmärkta exempel att utgå från på http://technet.microsoft.com/en-US/library/gg176671.aspx Har själv använt det för att inte missa något vid nedlåsning av VDI-miljöer med Windows 7 men i princip allt fungerar även på Windows Server. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
David@IFM Posted January 6, 2013 Author Share Posted January 6, 2013 Det ser lovande ut, får ta en ordentlig titt på det nästa vecka. Jag ska bl.a. peka om "Documents" till användarnas privata mapp på vår filserver som dessutom finns monterad som Z:. För att undvika förvirring skulle jag vilja dölja den loakla hårddisken för vanliga användare så att det bara finns den egna mappen att välja på. Vet du om det är möjligt att göra så? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Det ska vara möjligt då det finns en GPO för att dölja bland annat C-enheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
David@IFM Posted January 8, 2013 Author Share Posted January 8, 2013 Det fungerade bra att dölja C: i Windows. Tyvärr går det att komma åt enheten från Open-menyn i Word. Antar att det skulle kunna vara ett säkerhetsproblem om det var en mer publik dator som tex på bibliotek och hotell än hos oss där jag döljer enheten för att inte användaren ska blanda ihop c: på servern med c: på klienten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts