Gå till innehåll

Underligheter i Windows med nätverksskrivare


Recommended Posts

Fakta: 6 datorer varav 4 kopplade till nätverket trådlöst, 2 med tråd. En Brother 7820_N kopplad till nätverket. 3 av de trådlösa kom inte åt skrivaren.  Trådbundet nätverk är sammankopplat i en Netgear switch som är kopplad till en av nätverksuttagen på en trådlös router från Tele2 en CPE B593 (4G-router). Datorerna kommer åt internet.

 

Vid sökning av nätverksskrivare hittar en av de 3 bärbara datorerna skrivaren. En andra dator, som tidigare haft skrivaren upplagd men varifrån den tagits bort (på grund av att utskrifter hängde sig), hittar inte längre skrivaren. Bägge dessa datorer har Windows 7. En nyinköpt dator med Windows 8, också ansluten till nätverket, hittar inte heller skrivaren.

 

Beror det på kombinationen trådlös router/trådbundet via switchen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fakta: 6 datorer varav 4 kopplade till nätverket trådlöst, 2 med tråd. En Brother 7820_N kopplad till nätverket. 3 av de trådlösa kom inte åt skrivaren.  Trådbundet nätverk är sammankopplat i en Netgear switch som är kopplad till en av nätverksuttagen på en trådlös router från Tele2 en CPE B593 (4G-router). Datorerna kommer åt internet.

 

Vid sökning av nätverksskrivare hittar en av de 3 bärbara datorerna skrivaren. En andra dator, som tidigare haft skrivaren upplagd men varifrån den tagits bort (på grund av att utskrifter hängde sig), hittar inte längre skrivaren. Bägge dessa datorer har Windows 7. En nyinköpt dator med Windows 8, också ansluten till nätverket, hittar inte heller skrivaren.

 

Beror det på kombinationen trådlös router/trådbundet via switchen?

 

Så här hade jag kollat - i följande ordning:

1. har alla samma arbetsgrupp.

2. starta om routern.

3. de som inte fungerar, sätt dessa direkt i routern, ifall switchen bråkar.

4. installera om drivers, och nolla/rensa bråkande datorer med regclean, innan du lägger tillbaka dessa. (helst med senaste drivers från brothers sajt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<alex_m> Jag vet att en av datorerna inte haft samma Hemmagrupp/Homegroup och det är nåt jag skall kolla vid nästa veckoslut. Filöverföring är faktiskt inget som vi anvädner så mycket utan det är mest skrivafunktionen mellan de tre skrivarna i huset.

<Marion>

Okej för 1-4. Ominstallation av skrivarrutin tror jag mest på av de fyra alternativen men jag skall också testa med att byta ut nätverkskabeln till skrivaren och installera om drivrutinen från skivan.

Jag har för mig att jag gav skrivaren en fast IP/adress på den gamla ADSL-routern/modemet. Nu när det är bortkopplat tror jag att det har haft stor betydelse att skrivaren inte hittas. Inte haft möjlighet att göra dessa kontroller ännu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du provar skriva ut från en av datorerna som inte fungerar och det står som ägare "homegroupuser$" i utskrifthanteraren eller liknande, prova då ta ur alla datorer ur hemmagruppen skapa en ny och anslut alla klienter till den igen.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...