kattis Posted April 1, 2006 Share Posted April 1, 2006 Jag har köpt en extern hårddisk, External 3,5" Box ,300 Mb, och tänkte att jag skulle lägga över allt jag vill spara för att formatera om min dator. Problemet är att det går så fruktansvärt långsamt när jag ska föra filerna. Vad är det för fel? MVH Katarina PS Är nybörjare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted April 1, 2006 Share Posted April 1, 2006 Hej Vart har du köpt disken ? Tillverkare ? någon typbeteckning ? USB är det väl ? Uppdaterade drivrutiner ? Eftersom du ska formatera är det väl "rena rama röran" i datorn ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kattis Posted April 1, 2006 Author Share Posted April 1, 2006 Har köpt den i en lokal dataaffär här jag bor. Det är en usb 2,0. Står techsolo på den också. MVH Kattis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted April 1, 2006 Share Posted April 1, 2006 Antagligen stöder din dator endast USB1.1, har du en flera år gammal dator? Skillnaden är att USB1.1 har en maxhastighet på drygt 10Mbps medan USB2.0 stöder max 480Mbps. Får du förresten några varningar då du kopplar in hårddisken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kattis Posted April 1, 2006 Author Share Posted April 1, 2006 Ja, datorn är flera år gammal. Får upp en varning där det står: Höghastihets-USB-enhet är ansluten till ett äldre nav. Vad kan man göra åt detta? MVH Kattis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted April 1, 2006 Share Posted April 1, 2006 Hej Mest troligt så behöver du ett USB 2.0 kort för att köra i full fart. Har man otur så funkar det iaf inte med sin burk. Eller (mindre troligt) så är din burk inte uppdaterad med drivrutiner för USB 2.0. EDIT, typ ett sådant här. http://www.webhallen.com/prod.php?id=13554 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kattis Posted April 1, 2006 Author Share Posted April 1, 2006 Kan man kolla om burken är uppdaterad för 2,0? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted April 1, 2006 Share Posted April 1, 2006 Kan man kolla om burken är uppdaterad för 2,0? Hej Man bör hellre kolla om det finns USB 2.0 inbyggt. Everest kollar det: http://www.majorgeeks.com/EVEREST_Free_Edition_d4181.html Enheter > Fysiska Enheter På min står det då så här: Fält Värde Buss 0, Enhet 3, Funktion 3 SiS 7002 USB 2.0 Enhanced Host Controller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kattis Posted April 1, 2006 Author Share Posted April 1, 2006 Fattar inte riktigt vad jag hittar enheter - fysiska enheter. MVH Kattis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted April 1, 2006 Share Posted April 1, 2006 Hej Till vänster under fliken Meny > Enheter > Klicka på plustecknet > Fysiska enheter. EDIT Under Dator> Sammanställning kan du sedan skriva ut dvs högerklicka kopiera > klistra in i Anteckningar > Skriva ut och gå till din datorhandlare så borde han se vad som funkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kattis Posted April 1, 2006 Author Share Posted April 1, 2006 Ursäkta att jag är trög, men jag hittar inte allls meny. Du skriver till vänster, fattar inte nåt... ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kattis Posted April 1, 2006 Author Share Posted April 1, 2006 Jag laddade ner den länken du hänvisade till, majorgreek. Trög som jag är undrar jag om detta är en typ av Ad-ware. Den hittade 968 men kunde bara reparera 441. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted April 1, 2006 Share Posted April 1, 2006 Jag laddade ner den länken du hänvisade till, majorgreek. Trög som jag är undrar jag omdetta är en typ av Ad-ware. Den hittade 968 men kunde bara reparera 441. Hej Du har laddat ner Registry Mechanic som ligger i rutan advertisment. Everest nedladdningenär ovanför och det "ploppar" till i IE6 så att du måste godkänna nedladdningen om du kör IE6. Alternativt ta med dig burken till PC handlarn så fixar han det..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir_N Posted April 1, 2006 Share Posted April 1, 2006 En alternativ metod!? http://www.usbman.com/Guides/checking_for_usb_2.htm /Sir_N Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kattis Posted April 2, 2006 Author Share Posted April 2, 2006 Tack för hjälpen. Har köpt 2,0 och satt in i datorn så nu går det mycket snabbare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts