Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

Andreas Stenhall

Så fixar du språket i Windows 8

Recommended Posts

En av nyheterna med Windows 8 är att oavsett vilken version av Windows 8 du kör så kan du ladda hem språkpaket för Windows som ändrar alla menyer och text i operativsystemet till det språk du valt. I Windows 8 görs detta genom att du i kontrollpanelen Språk lägger till ett språk och sedan väljer att ladda hem och installera språkpaketet för att få menyer och annan text på det valda språket.

Språkpaket för Windows 8: Steg-för-steg:

http://support.microsoft.com/kb/2607607/sv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

• Liknande innehåll

• Av JoWa
      En vecka och en dag efter att Windows 10 släpptes, gick det om Windows 8 i användning den 6 augusti, enligt StatCounter.
      Win7: 54,23 % Win8.1: 14,6 % WinXP: 10,1 % OS X: 8,04 % Win10: 3,59 % Win8: 3,42 % Unknown: 2,13 % WinVista: 1,87 % Linux: 1,54 % Chrome OS: 0,27 % Win2003: 0,12 % Win98: 0,03 % Win2000: 0,01 % WinCE: 0,01 % Other: 0,02 % Windows 10 gick om Vista den 1 augusti.   27 juli till 6 augusti: http://gs.statcounter.com/#desktop-os-ww-daily-20150727-20150806
    • Av Andreas Stenhall
      Sökfunktionen som introducerades med Windows Search 4.0 i samband med Windows Vista lever kvar även i Windows 7, 8 och 8.1 och är kraftfullare än många vet. Förutom att helt enkelt börja skriva ett applikationsnamn eller namn på en fil eller dokument så går det att göra så mycket mer när det gäller att hitta information i dokument, filer eller e-postmeddelanden.
      Bakgrunden till att jag skrev ihop den här guiden är att det i ett uppdrag hos en kund kom in en beställning på införande av en ny applikation i plattformen som skulle möjliggöra sökning inuti JAR-filer. Funktionen finns dock redan i Windows men man måste aktivera indexering av innehåll i filer.
      Till guiden har jag även lagt en mängd tips om hur man kan söka snabbare och effektivare genom att välja fler termer och attribut att söka efter.
      Guide: Så söker du som ett proffs i Windows
    • Av Andreas Stenhall
      Sökfunktionen som introducerades med Windows Search 4.0 i samband med Windows Vista lever kvar även i Windows 7, 8 och 8.1 och är kraftfullare än många vet. Förutom att helt enkelt börja skriva ett applikationsnamn eller namn på en fil eller dokument så går det att göra så mycket mer när det gäller att hitta information i dokument, filer eller e-postmeddelanden.

Till att börja med går det att söka i innehållet i många typer av dokument, exempelvis Word-filer såväl som vanliga textfiler. Man kan till och med söka i innehållet i textfiler som ligger i en zip-fil.

Det går dessutom att aktivera indexering av filer där som standard bara namnet indexeras, exempelvis kan du aktivera det för JAR-filer (Java) eller andra typer av filer som innehåller ren text. Detta görs via Indexeringsalternativ > Avancerat > Filtyper och där välja en filtyp och sedan aktivera "Indexera egenskaper och filinnehåll".

Själva sökverktyget du kan söka i är startmenyns sökfält i Windows Vista, 7 och 8/8.1 respektive sökfältet som finns i övre högra hörnet i Windows Utforskaren.

Avancerade söktermer

Det går också att förfina sina sökresultat genom att använda olika termer. Olyckligtvis har Microsoft översatt dessa till svenska och den enda dokumentation som finns att tillgå är på engelska. Här kommer i alla fall några exempel på hur man kan lägga till olika termer för att förfina sökningarna.

Sök efter Word-filer (detta inkluderar både doc och docx-filer)

typ:doc Sök efter en fil som innehåller filnamnet "dokument"

namn:dokument Kombinera dessa för att söka efter Word-dokument som innehåller filnamnet "dokument".

namn:dokument AND typ:doc Du kan också använda OR vilket i söksträngen ovan skulle innebära att du söker efter dokument som antingen innehåller "dokument" i filnamnet eller är av typen Word-dokument.

Det finns äver fler söktermer att tillgå:

senaständrad:igår senaständrad:för länge sedan senaständrad:tidigare i år senaständrad:tidigare den här månaden senaständrad:förra veckan senaständrad:tidigare den här veckan eller

storlek:tom storlek:mycket liten storlek:liten storlek:mellan storlek:stor storlek:mycket stor storlek:gigantisk Sök i e-post och dokument där Andreas Stenhall är författaren av dokumentet eller har skickat e-postmeddelandet:
      författare:andreas stenhall harbilagor:ja AND från:andreas stenhall AND textsträng  
      Sammanfattning

Sökfunktionen i Windows är riktigt kraftfull, använd ovanstående information för att snabbare och enklare hitta det du söker.
    • Av plaincollar
      Hej
      För att kunna dra igång SystemRescueCD måste jag enligt en källa aktivera Legacy Support och inaktivera Secure Boot.
      Jag får då ett felmeddelande i setup enligt bifogad bild/rubrik.
      Fråga: Är detta en standardnotifiering som alltid poppar up eller är det något speciellt för min dator?
      Orkar inte riskera ytterligare en död dator att återuppliva.
      (Måste köra SRCD på en skadad HDD)

Windows 8, 64 bit, HP Envy Notebook.

Tack på förhand//pc

• Av nemojoe
      Hej!

Idag när jag skulle installera ett program som heter VoiceAttack (för att användas för att röststyra spel, bland annat) upptäckte jag att mitt legitima windows 8.1 Pro saknar motorn för detta. 

Går man in i kontrollpanelen och försöker konfigurera röstigenkänning, saknas avancerade inställningar och ingenting fungerar. Klickar jag "Starta röstigenkänning" kommer ett felmeddelande upp som lyder enligt följande:

"Speech Recognition Error

Speech Recognition could not start because the language configuration is not supported.

The recognizer language must match the language of the user interface. Please change recognizer language in the Speech Recognition control panel under Advanced Options."

Ok, men Advanced Options finns inte. Jag har läst diverse guider på nätet där Advanced Options står listat, liksom hur det visas på bilder, men jag saknar det helt. Skumt.

Se inkluderat screenshot.

Några tankar kring vad det kan röra sig om och vad jag kan göra åt saken?

Bästa hälsningar,
      Johan

• Av Andreas Stenhall
      Du som kör Windows 8 bör snarast säkerställa att du har uppdaterat till Windows 8.1 och då även den stora uppdateringen till Windows 8.1 som släpptes i april i år. Om du inte har uppdaterat till Windows 8.1 Update 1 så kommer du inte lägre att få några säkerhetsuppdateringar vilket utsätter dig och din dator för en stor tillika onödig risk.

Läs mer: Hög tid att uppgradera till Windows 8.1 eller Windows 8.1 Update 1