Gå till innehåll

Den kan ni fundera på....


Malou

Recommended Posts

Den kan ni fundera på....


Alla som är kring 50 år eller över, borde läsa detta, kanske även den nya generationen.

Jag skulle betala på mataffären nyligen och den unga kassörskan föreslog att jag skulle ta med mina egna kassar eftersom plastpåsar inte är bra för miljön.

Jag bad om ursäkt och förklarade att vi inte hade det här miljötänket i våra dagar. Kassörskan svarade att det är problemet. "Er generation brydde sig inte tillräckligt för att bevara miljön till kommande generationer." Hon hade förstås rätt i en sak - vår generation hade inte miljötänket på "vår tid"

Men vad hade vi i vår tid? Efter långt funderande och sökande djupt i min egen själ insåg jag vad vi hade..

Då hade vi mjölkflaskor som vi lämnade tillbaka, läskflaskor som vi pantade. Butiken skickade tillbaka dem till tillverkaren, som tvättade dem och återanvände. Så de var verkligen återanvända flera gånger. Men vi hade inte miljötänk.

Vi gick i trappor för vi hade inte hiss eller rulltrappor i alla affärer, skolor och företagsbyggnader. Vi gick till affären för att handla och vi tog inte bilen varje gång vi skulle förflytta oss några hundra meter. Men kassörskan har rätt, vi hade inget miljötänk.

Då, tvättade vi blöjor för att det inte fanns engångsblöjor. Vi torkade våra kläder på linor, inte i ett energiförbrukande monster. Sol och vindkraft torkade våra kläder på vår tid. Barnen ärvde kläder från sina syskon, inte alltid det senast märket. Men kassörskan hade rätt, vi hade inte miljötänket då.

På den tiden hade vi en enda TV eller radio i hemmet, inte en i varje rum. Tv:n hade en liten skärm ungefär som en näsduk - inte som halva Gotland.

I köket blandade, vispade vi alltid för hand, vi hade inte maskiner som gjorde allt åt oss. När vi packade sköra saker i paket använde vi gamla tidningar att skydda dem, vi hade inte bubbelplast eller styrénkuddar.

På den tiden startade vi aldrig en bensinslukande motor bara för att klippa gräset, vi sköt gräsklipparen för hand. Vi motionerade genom att arbeta så vi behövde inte gå till ett gym som använder elmaskiner såsom löpband, trappmaskiner mm. Men kassörskan hade rätt, vi hade inte miljötänket då.

Vi drack vatten från kranen istället för att använda en plastmugg eller flaska varje gång. Vi fyllde våra bläckpennor med bläck när de tog slut istället för att köpa en ny. Vi ersatte rakblad i rakhyveln istället för att kasta hela hyveln bara för att bladet är slött. Men vi hade inte miljötänket
då.

På den tiden åkte folk buss, barnen cyklade eller gick till skolan istället för att göra föräldrarna till en taxirörelse (öppen 24 timmar) Vi hade ett eluttag i varje rum istället för ett dussintal uttag i en förgrening. VI behövde inte ha en datoriserad pryl som skickar datasignaler 2000 mil ut i rymden för att hitta närmsta pizzeria.

Är det inte lite sorgligt hur dagens generation beklagar sig över hur
slösaktiga den äldre generationen var bara för att vi inte hade "miljötänk"?

Skicka vidare om du känner någon annan egenkär äldre person som behöver en lektion i bevarandet av vår miljö eller någon smarty-pants ungdom så dom också kan skicka vidare....

 

// Malou :D

 

 

Redigerad av Malou
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

 Kassörskan svarade att det är problemet. "Er generation brydde sig inte tillräckligt för att bevara miljön till kommande generationer." Hon hade förstås rätt i en sak - vår generation hade inte miljötänket på "vår tid"

 

 

Kallas miljöpanik har jag för mig ;)
I samma stund som jag läste detta, ploppa denna skylt upp på en ny dator.
Så länge en dator äter ström blir den aldrig miljövänlig i mina ögon.
Och Toshibas eco-energy lär väl vara försumbart mot windows inbyggda?!
 
Hur blir bananer miljövänliga & ekoligiska? Vad är kreterierna?
Jo, frakten går via lastbilar som är gjorda av återvunnet skrot, (vilket Scania är) så räknas bilen som "miljövänlig". Fantastiska ekvationer.

post-6485-0-07820800-1366128297_thumb.pn

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OEM tillverkarna har för vana att skicka med program som kräver systemresurser och därmed förbrukar ström. I detta fall med ovanstående eco-Utility

kan jag tänka mig att energibesparingen är ungefär lika med noll, dvs de andra OEM programmen "stjäl" ström medans eco-Utility "sparar" den "stulna" elen.
Släck en glödlampa med en smartphone istället,, öhhh.  :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OEM tillverkarna har för vana att skicka med program som kräver systemresurser och därmed förbrukar ström. I detta fall med ovanstående eco-Utility

kan jag tänka mig att energibesparingen är ungefär lika med noll, dvs de andra OEM programmen "stjäl" ström medans eco-Utility "sparar" den "stulna" elen.

Släck en glödlampa med en smartphone istället,, öhhh.  :blink:

 

Notera att det står att den "bevarar miljön" - återigen rent hyckleri. Som mycket annat.

 

En laddare ligger på 19V*5A= ~100 Watt, låt oss säga att laptopen snor 50-60 Watt.

en glödlampa på 60W låter man inte brinna timme efter timme, då det känns dyrt idag.

 

Skall man jämföra dessa 60W mot en stat. kontorsdator som ligger på 200-300 Watt,

så är ju laptopen rena "natur-räddaren" som den är.

 

Det är samma tänk med "miljöbilar" som är skattebefriade och gratis parkering, för de släpper

ut lite mindre än föregångaren.. osv.. osv..

 

Sila mygg å svälja kameler.. brukar man kalla det för.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man läser artiklar om Apple's och Windows "ekosystem", vem f-n har anpassat det ordet för operativ- och datasystem ?
Om inte annat, ger bara värmeutvecklingen av tillräckligt många datorer ett mikroklimat,, ecosystem my ass.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man läser artiklar om Apple's och Windows "ekosystem", vem f-n har anpassat det ordet för operativ- och datasystem ?

Om inte annat, ger bara värmeutvecklingen av tillräckligt många datorer ett mikroklimat,, ecosystem my ass.. :P

Om jag inte missuppfattat det hela, skulle jag tro att "ekosystem" i det här fallet inte har så mycket med biologisk ekologi att göra, utan mer skall ses som en komplex uppsättning samverkande relationer.

Är man lite full i fan, skulle man också kunna välja att se "ekosystem" som en förkortning av "ekonomiskt system"   ;)

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man lite full i fan, skulle man också kunna välja att se "ekosystem" som en förkortning av "ekonomiskt system"   ;)

 

Jo, är inne på den biten också med tanke på W8 försäljningen, istället för ett helt ekosystem är det väl snarare ett mikroklimat. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...