Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

Andreas Stenhall

Så ändrar du produktnyckel i Windows 8

Recommended Posts

I Windows 7 fanns det möjligheten att under "System" ändra den produktnyckel som är installerad på en dator för att ändra den och aktivera sitt Windows. Ett konkret exempel är att du vill lägga in en så kallad MAK-nyckel på en företagsdator. I Windows 8 är den länken borttagen från gränssnittet så länge Windows inte är aktiverat men det innebär inte att möjligheten är borttagen. För att lägga in en produktnyckel fungerar som vanligt kommandot "slmgr" så starta en cmd.exe med administrativa rättigheter och kör kommandot "slmgr /ipk XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX" så installerar du nyckeln. "slmgr /ato" aktiverar ditt Windows omgående.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Windows 7 fanns det möjligheten att under "System" ändra den produktnyckel som är installerad på en dator för att ändra den och aktivera sitt Windows. Ett konkret exempel är att du vill lägga in en så kallad MAK-nyckel på en företagsdator. I Windows 8 är den länken borttagen från gränssnittet så länge Windows inte är aktiverat men det innebär inte att möjligheten är borttagen. För att lägga in en produktnyckel fungerar som vanligt kommandot "slmgr" så starta en cmd.exe med administrativa rättigheter och kör kommandot "slmgr /ipk XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX" så installerar du nyckeln. "slmgr /ato" aktiverar ditt Windows omgående.

Tackar!

Mitt Win 8 hängde sig, när jag skulle sparka in media center. Men med CMD i administratörsläge och kommandon enl ovan funkade allt!  B)  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

• Liknande innehåll

• Av JoWa
      En vecka och en dag efter att Windows 10 släpptes, gick det om Windows 8 i användning den 6 augusti, enligt StatCounter.
      Win7: 54,23 % Win8.1: 14,6 % WinXP: 10,1 % OS X: 8,04 % Win10: 3,59 % Win8: 3,42 % Unknown: 2,13 % WinVista: 1,87 % Linux: 1,54 % Chrome OS: 0,27 % Win2003: 0,12 % Win98: 0,03 % Win2000: 0,01 % WinCE: 0,01 % Other: 0,02 % Windows 10 gick om Vista den 1 augusti.   27 juli till 6 augusti: http://gs.statcounter.com/#desktop-os-ww-daily-20150727-20150806
    • Av Tompa14
      Hej
      Jag behöver hjälp.

Jag har uppdaterat mitt operativsystem från W7 Home Premium till W7 Professional.
      Detta gjorde jag för att kunna utnyttja mitt RAM-minne fullt ut, då Home Premium är begränsat till 16GB.

I alla fall så gick jag till "Windows Anytime Upgrade" och valde Professional, den installerade det direkt och det fungerade. Men sen när jag skulle aktivera det så upptäckte jag något tråkigt.
      Det går inte att köpa någon produktnyckel till W7 Professional av Windows. Jag var i kontakt med de nyligen och de sa att de inte säljer de nå mår, bara W8.1. Jag sa så åt killen jag pratade med att det är ju konstigt att ni tillåter användare att uppdatera sina system till W7 Professional men att ni inte säljer produktnycklarna. Han höll med... 

Jag vill helst inte ominstallera min dator tillbaks till Home Premium utan jag vill köpa en nyckel som fungerar med W7 Professional 64-bits Svenska.

Skulle det gå om jag köpte denna (se länk) bara för att få nyckeln?, utan att behöva använda CDn?

http://cdon.se/hemelektronik/microsoft/microsoft-windows-7-professional-sp1-swe-64-bit-dsp-oem-dvd-p25819056?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_term=%2897%29+Microsoft+Windows+7+Professional+SP1+Swe+64-bit+DSP+OEM+DVD&utm_content=25819056&utm_campaign=prisjakt_se_home-electronics_Software

Eller måste jag ominstallera hela datorn?

Hoppas ni förstod min fråga, Tacksam för all hjälp.

PS. Jag vet att Windows släpper W10 gratis till de som har W7 men jag kan ju inte vara utan dator tills dess.
      Aktiverar jag inte så kommer ju datorn att starta om sig själv och bli obrukbar.

• Av Andreas Stenhall
      Sökfunktionen som introducerades med Windows Search 4.0 i samband med Windows Vista lever kvar även i Windows 7, 8 och 8.1 och är kraftfullare än många vet. Förutom att helt enkelt börja skriva ett applikationsnamn eller namn på en fil eller dokument så går det att göra så mycket mer när det gäller att hitta information i dokument, filer eller e-postmeddelanden.
      Bakgrunden till att jag skrev ihop den här guiden är att det i ett uppdrag hos en kund kom in en beställning på införande av en ny applikation i plattformen som skulle möjliggöra sökning inuti JAR-filer. Funktionen finns dock redan i Windows men man måste aktivera indexering av innehåll i filer.
      Till guiden har jag även lagt en mängd tips om hur man kan söka snabbare och effektivare genom att välja fler termer och attribut att söka efter.
      Guide: Så söker du som ett proffs i Windows
    • Av Andreas Stenhall
      Sökfunktionen som introducerades med Windows Search 4.0 i samband med Windows Vista lever kvar även i Windows 7, 8 och 8.1 och är kraftfullare än många vet. Förutom att helt enkelt börja skriva ett applikationsnamn eller namn på en fil eller dokument så går det att göra så mycket mer när det gäller att hitta information i dokument, filer eller e-postmeddelanden.

Till att börja med går det att söka i innehållet i många typer av dokument, exempelvis Word-filer såväl som vanliga textfiler. Man kan till och med söka i innehållet i textfiler som ligger i en zip-fil.

Det går dessutom att aktivera indexering av filer där som standard bara namnet indexeras, exempelvis kan du aktivera det för JAR-filer (Java) eller andra typer av filer som innehåller ren text. Detta görs via Indexeringsalternativ > Avancerat > Filtyper och där välja en filtyp och sedan aktivera "Indexera egenskaper och filinnehåll".

Själva sökverktyget du kan söka i är startmenyns sökfält i Windows Vista, 7 och 8/8.1 respektive sökfältet som finns i övre högra hörnet i Windows Utforskaren.

Avancerade söktermer

Det går också att förfina sina sökresultat genom att använda olika termer. Olyckligtvis har Microsoft översatt dessa till svenska och den enda dokumentation som finns att tillgå är på engelska. Här kommer i alla fall några exempel på hur man kan lägga till olika termer för att förfina sökningarna.

Sök efter Word-filer (detta inkluderar både doc och docx-filer)

typ:doc Sök efter en fil som innehåller filnamnet "dokument"

namn:dokument Kombinera dessa för att söka efter Word-dokument som innehåller filnamnet "dokument".

namn:dokument AND typ:doc Du kan också använda OR vilket i söksträngen ovan skulle innebära att du söker efter dokument som antingen innehåller "dokument" i filnamnet eller är av typen Word-dokument.

Det finns äver fler söktermer att tillgå:

senaständrad:igår senaständrad:för länge sedan senaständrad:tidigare i år senaständrad:tidigare den här månaden senaständrad:förra veckan senaständrad:tidigare den här veckan eller

storlek:tom storlek:mycket liten storlek:liten storlek:mellan storlek:stor storlek:mycket stor storlek:gigantisk Sök i e-post och dokument där Andreas Stenhall är författaren av dokumentet eller har skickat e-postmeddelandet:
      författare:andreas stenhall harbilagor:ja AND från:andreas stenhall AND textsträng  
      Sammanfattning

Sökfunktionen i Windows är riktigt kraftfull, använd ovanstående information för att snabbare och enklare hitta det du söker.
    • Av plaincollar
      Hej
      För att kunna dra igång SystemRescueCD måste jag enligt en källa aktivera Legacy Support och inaktivera Secure Boot.
      Jag får då ett felmeddelande i setup enligt bifogad bild/rubrik.
      Fråga: Är detta en standardnotifiering som alltid poppar up eller är det något speciellt för min dator?
      Orkar inte riskera ytterligare en död dator att återuppliva.
      (Måste köra SRCD på en skadad HDD)

Windows 8, 64 bit, HP Envy Notebook.

Tack på förhand//pc

• Av Andreas Stenhall
      Du som kör Windows 8 bör snarast säkerställa att du har uppdaterat till Windows 8.1 och då även den stora uppdateringen till Windows 8.1 som släpptes i april i år. Om du inte har uppdaterat till Windows 8.1 Update 1 så kommer du inte lägre att få några säkerhetsuppdateringar vilket utsätter dig och din dator för en stor tillika onödig risk.

Läs mer: Hög tid att uppgradera till Windows 8.1 eller Windows 8.1 Update 1