Gå till innehåll

Extern HDD 1TB


Recommended Posts

Godagens.

Har ett litet problem, har en ny 1TBs disk från maxtor som jag tänkte formatera och skapa 2 st partioner på i winxp. Problemet är att xp inte lyckats slutföra formateringen.

Finns det något max på hur stor disk xp klarar av? Och i så fall borde jag ju kunna dela upp den och formatera den i flera? Men det verkar inte funka heller :(

Det jag gör när jag formarterar/skapar partion är under Administrationsverktyg/Datorhantering/Diskhantering så skapar jag en primär partion pga att jag hade tänkt att max dela upp den på 2 (500 gig vardera).

Förslag på hur man kan lösa detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för ditt svar. Men det är inte "installationen" jag har problem med.. Windows känner igen disken och allt är frid och fröjd så långt.

Men det som inte fungerar är att formatera den. Det fungerar inte heller att dela upp disken i 2 partioner på 500 gig var och formatera dom.

Får felet formateringen kunde inte slutföras! Och då är frågan fungerar det inte i winXP att formatera diskar på 1TB? Hur många partioner (4 är ju max om man ska ha dom som MBR) behöver jag dela upp den på för att det ska fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Precis som AOk skriver så är det omöjligt att veta utan modellnamn.... ???

Sedan har ju Maxtor massor med egen mjukvara om det eventuellt följde med

någon CD skiva, vissa modeller har då mjukvaran i disken för installation.

Följde det med en CD skiva är den säkert redan "gammal".

http://www.maxtor.com/portal/site/maxtor/m...are%20Downloads

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Japp det är en Maxtor OneTouch.

Exakt benäming är MAXTOR 1TB ONETOUCH III TURBO EDITION USB2/FW400/800

Tillverkarens artikelnummer: G14W010

Men oavsätt hårddiskstyp så är det ju igentligen en winXP fråga.

Allså klarar Windows XP att hantera hårddiskar på 1TB om den inte gör det hur får man det att fungera om man ska skapa partioner?

Svaret på om det följde med någon CD är ja. Det gjorde det och det är ett program som formarterar hårdisken och skapar en partion. Men det kan man ju göra själv via diskhanteraren så det är ju inte där problemet ligger. (Och jag har provat via programmet som följde med och det nya som fanns att hämta på maxtor men det fungerar inte häller)

:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Nej det är ingen Windowsfråga det är en Maxtorfråga ............ ;)

Då har du kört precis som enligt manualen  ?    100% inget Windows pul och egna ideer  ;)

http://maxtor.com/_files/maxtor/en_us/docu...start_guide.pdf

Får du något felmeddelande ?

Kör du XP SP2  ! Viktigt !

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Vilket hämtade du ? 

Jag hittar det här iofs efter en snabb titt men den verkar vara för One touch 1 o2 

Iaf om man har en ikon som det står "locked drive" så ska den funka.

http://www.maxtor.com/portal/site/maxtor/m...;downloadID=143

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ;)

Japp kör XP med SP2. Kört precis som manualen säger.

Och det enda programmet som medföljer gör är att skapa en partition av hela disken och formatera den till NTFS format eftersom den levereras med MAC format.

Det var därför jag ville partionera upp disken själv via disk manager..och jag var osäker på var om XP med SP2 klarar en disk på 1TB. Men inget har funkat :(

Dock har det visat sig att disken var en DOA. När jag körde ett Diagnostik program från Maxtor.

Så nu får man sitta och vänta på en utbytesdisk och som vanligt har dom inga på lager :(

Tack för hjälpen iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...