Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

Andreas Stenhall

Ny flik i Enhetshanteraren i Windows 8 ger mer info

Recommended Posts

Enheterna som du återfinner i Enhetshanteraren har i Windows 8 fått en ny flik som heter "Händelser". Om du trycker Windows + W och börjar skriva "enhetshanteraren" och sedan väljer Enhetshanteraren kan du gå in på valfri enhet, ta Egenskaper och välja fliken Händelser. Där hittar du information om historik för vad som hänt med just den enheten över tid, du kan exempelvis hitta information om drivrutinen har uppdaterats eller om enheten konfigurerats om. Du kan även från den vyn öppna Loggboken och se lite mer information om vad som hänt med just den enheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Fiffigt.  Men varför säger den att mina hardware settings has changed och vill att jag ska starta om datorn varje gång jag varit inne där?

Får du upp en prompt om detta efter att du gått in på Events/Händelser-fliken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick tidigare men inte nu längre. Hade nyss startat om datorn och inte gjort några förändringar innan jag gick in där. Kanske lyckades jag tajma in en Widows update så illa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

• Liknande innehåll

• Av JoWa
      En vecka och en dag efter att Windows 10 släpptes, gick det om Windows 8 i användning den 6 augusti, enligt StatCounter.
      Win7: 54,23 % Win8.1: 14,6 % WinXP: 10,1 % OS X: 8,04 % Win10: 3,59 % Win8: 3,42 % Unknown: 2,13 % WinVista: 1,87 % Linux: 1,54 % Chrome OS: 0,27 % Win2003: 0,12 % Win98: 0,03 % Win2000: 0,01 % WinCE: 0,01 % Other: 0,02 % Windows 10 gick om Vista den 1 augusti.   27 juli till 6 augusti: http://gs.statcounter.com/#desktop-os-ww-daily-20150727-20150806
    • Av CGD
      Jag har tappat drivrutinerna till skrivare och skanner efter anniversary update. Är det allmänt så?
      Hur kan jag se om det är fler som behöver installeras om och hur ser jag efter vilken drivrutin som driver grafikkortet?

• Av Lenovo W8
      Hejsan !

jag undrar lite över om man nu installerar den nya gratis versionen av W10 , hur blir det då md ens web cam då om den funkar 
      på W8 / W8.1 osv.  kollat den cam jag tänkt köpa dess drivrutiner , dess uppdatering ang om W10 men ser ej att nån web Cam har nån W10 uppdatering alls.
      Då kan man iv kanske ej kunna använda sin cam i W10 , nån som vet mer om det?
    • Av janber
      Microsoft tillhandahåller Upgrade Assistants där man kan testa om det går att uppgradera en dator med en nyare Windowsversion. Tyvärr kan man ju inte kolla om drivrutinerna kommer att fungera. Kan man göra det någonstans?   Bakgrund: Har själv en äldre bärbar Vostro 1500 där Dell inte erbjuder support vad gäller uppgradering från Vista Business till  Win 7 eller 8. Enligt Upgrade Assistant ska det inte vara några problem att uppgradera till Win 8.1. Problemet med drivrutinerna finns likafullt även om man är beredd att göra en anpassad Windows-installation. Kan man testa drivrutinerna gentemot specifikationerna för t ex Win 8.1, m hj a något generellt program eller på en sajt? Tråkigt att behöva skaffa en ny Winversion bara för att konstatera att det inte fungerar?  
    • Av Andreas Stenhall
      Sökfunktionen som introducerades med Windows Search 4.0 i samband med Windows Vista lever kvar även i Windows 7, 8 och 8.1 och är kraftfullare än många vet. Förutom att helt enkelt börja skriva ett applikationsnamn eller namn på en fil eller dokument så går det att göra så mycket mer när det gäller att hitta information i dokument, filer eller e-postmeddelanden.
      Bakgrunden till att jag skrev ihop den här guiden är att det i ett uppdrag hos en kund kom in en beställning på införande av en ny applikation i plattformen som skulle möjliggöra sökning inuti JAR-filer. Funktionen finns dock redan i Windows men man måste aktivera indexering av innehåll i filer.
      Till guiden har jag även lagt en mängd tips om hur man kan söka snabbare och effektivare genom att välja fler termer och attribut att söka efter.
      Guide: Så söker du som ett proffs i Windows
    • Av Andreas Stenhall
      Sökfunktionen som introducerades med Windows Search 4.0 i samband med Windows Vista lever kvar även i Windows 7, 8 och 8.1 och är kraftfullare än många vet. Förutom att helt enkelt börja skriva ett applikationsnamn eller namn på en fil eller dokument så går det att göra så mycket mer när det gäller att hitta information i dokument, filer eller e-postmeddelanden.

Till att börja med går det att söka i innehållet i många typer av dokument, exempelvis Word-filer såväl som vanliga textfiler. Man kan till och med söka i innehållet i textfiler som ligger i en zip-fil.

Det går dessutom att aktivera indexering av filer där som standard bara namnet indexeras, exempelvis kan du aktivera det för JAR-filer (Java) eller andra typer av filer som innehåller ren text. Detta görs via Indexeringsalternativ > Avancerat > Filtyper och där välja en filtyp och sedan aktivera "Indexera egenskaper och filinnehåll".

Själva sökverktyget du kan söka i är startmenyns sökfält i Windows Vista, 7 och 8/8.1 respektive sökfältet som finns i övre högra hörnet i Windows Utforskaren.

Avancerade söktermer

Det går också att förfina sina sökresultat genom att använda olika termer. Olyckligtvis har Microsoft översatt dessa till svenska och den enda dokumentation som finns att tillgå är på engelska. Här kommer i alla fall några exempel på hur man kan lägga till olika termer för att förfina sökningarna.

Sök efter Word-filer (detta inkluderar både doc och docx-filer)

typ:doc Sök efter en fil som innehåller filnamnet "dokument"

namn:dokument Kombinera dessa för att söka efter Word-dokument som innehåller filnamnet "dokument".

namn:dokument AND typ:doc Du kan också använda OR vilket i söksträngen ovan skulle innebära att du söker efter dokument som antingen innehåller "dokument" i filnamnet eller är av typen Word-dokument.

Det finns äver fler söktermer att tillgå:

senaständrad:igår senaständrad:för länge sedan senaständrad:tidigare i år senaständrad:tidigare den här månaden senaständrad:förra veckan senaständrad:tidigare den här veckan eller

storlek:tom storlek:mycket liten storlek:liten storlek:mellan storlek:stor storlek:mycket stor storlek:gigantisk Sök i e-post och dokument där Andreas Stenhall är författaren av dokumentet eller har skickat e-postmeddelandet:
      författare:andreas stenhall harbilagor:ja AND från:andreas stenhall AND textsträng  
      Sammanfattning

Sökfunktionen i Windows är riktigt kraftfull, använd ovanstående information för att snabbare och enklare hitta det du söker.