Knyts Media Center till Windows 8 licensen?

Recommended Posts

Jag har lyckats aktivera en Media Center licens på en av mina Windows 8 licenser. Men jag har ytterligare en oaktiverad Windows 8 licens och en oaktiverad Media Center licens vilande som jag skaffade nu eftersom det var så billigt/gratis och som jag tänkt installera på någon annan dator i framtiden. Nu har jag ju fått varningsmailet att mediacenter licensen måste aktiveras senast 31 januari och undrar hur jag kan göra det när jag inte har någon dator att göra det på ännu.

Knyts Media Center licensen till den Windows licens man aktiverar den på? Eller separeras de två så jag kan lägga in dem var för sig igen om jag skulle göra en clean install av Windows 8?

Kan jag i så fall avinstallera Media Center på denna datorn, och installera det igen med den andra oaktiverade licensnyckeln bara för att ha aktiverat den en gång innan tiden löper ut?

Eller om de knyts till varandra, kan jag byta till min andra Windows 8 licens på min nuvarande installation och aktivera den också, och sedan lägga på den oanvända Mediacenterlicensen så att den knyts till den Windows 8 nyckeln istället?

Eller kan/måste jag installera min andra Windows 8 licens på en virtuell maskin och lägga in Media Center på den?

Det blev rysligt rörigt det där men vet inte hur jag skulle beskriva det tydligare. :)  Kanske inte ens värt besväret då jag egentligen tycker Media Center verkar ganska dåligt och förmodligen inte kommer använda det. Handlade mest om att jag tänkte man lika gärna kunde skaffa sig licenserna nu när det var gratis utifall det skulle bli något bra av det.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ren spekulation från min sida är att windows 8 som du har köpt till rabatterat pris kan du installera och aktivera även efter den 1 februari. Mediacenter var ett gratiserbjudande som löper ut den 31 januari, ungefär som du laddar ner något från giweaway of the day. Det måste man installera och aktivera under tiden erbjudandet gäller. Det är därför dom skickar ut en påminnelse att du måste aktivera det senast 31 januari.

"Microsoft will only contact you at the email address you provide to send you your product key and to remind you when the activation period for your product key is ending."

Redigerad av Turbopump
Länk till inlägg

Tack för svar, men det där hade jag redan koll på. Det är mer hur jag ska lösa problemet med att hinna aktivera Media Center licensen i tid innan månadsskiftet jag söker svar på. Jag vill ju helst inte behöva installera om min dator med min andra Windows 8 licens bara för att kunna aktiva den andra Media Center licensen på den.

Länk till inlägg

Ja då blir det nog en del "meck". Tror inte att det går utan att installera allt på någon dator innan 1 febr. Kanske skulle fungera att sedan klona hela installationen till en backup som man senare lägger tillbaka på den nya datorn, med alla problem med drivrutiner m.m. som det förmodligen kommer att innebära. Kanske enklare att betala 99 kronor om man nu verkligen "hett åtrår" en licens till media centret.

Länk till inlägg

En virtuell maskin är ju iofs inte jättejobbigt att slänga upp om det skulle funka men tror faktiskt inte ens jag orkar göra mig det besväret. :)

Tycker som sagt inte det verkar särskilt bra ens men man vet ju aldrig, det kanske dyker upp något som gör den helt fantastisk och då har jag åtminstone en Media Center reggad, det får räcka.

Länk till inlägg

Ett himla jiddrande med aktivering hit och dit för något man har betalad för, ska själv innan februari aktivera W8 igen p.g.a. jag torskade och installerade Mediacenter, ett fullständigt overbloated och värdelöst program.

Någon borde rensa upp i detta aktiveringsträsk, de där vill köra pirat gör det jo ändå, så varför strula till det för vi där pröjsar?

Money talks - bullshit walks, så MS och andre bör få till något hanterbart för vi där betalar...

Länk till inlägg

Jag har botaniserat lite i ämnet.

Jag köpte en ny laptop med Win 7 HP i oktober.

Köpte också den billga uppgraderingen till Win 8 Pro.

Så fort  Win 8 släpptes så gjorde jag uppgraderingen men p g a strul med vissa drivrutiner så gjorde jag en "clean install".

Jag gillade stuket på Win 8 men då det fortfarande var lite tunt med drivrutiner och dålig kompatibilitet med vissa av mina program så återgick jag till Win 7.

Hade en Win 7 Ultimate vilande som jag installerade och aktiverade och allt flöt på som vanligt.

Ville ändå följa "mognadsprocessen" för Win 8 för att -när allt kommit ikapp - installera Win 8 igen varför jag gjorde en clean install i VmWare.

Detta gick bra fram till aktiveringen där jag upplystes om att jag måste ha ett aktiverat Windows OS på datorn jag installerade Win 8 på.

Hmm... -det hade jag ju, men eftersom det var en virtuell maskin så fanns ju en viss logik i detta. Nåväl, installerade då det Win 7 HP  som följde med datorn från början i den virtuella maskinen och uppgraderade det med Win 8 Pro men måste då tillgripa telefonaktivering för at få igång det.

Sen har det tuffat på tills jag fick meddelandet om aktivering av Media Center och medföljande programnyckel.

Här gäller det att skynda ...tänkte jag -och installerade och aktiverade (vilket gick bra) tills datorn startades om och aktiveringen av Win 8 plötsligt var ogiltig.

Baggis tänkte jag och klistrade in min produktnyckel igen, men icke.

Då upptäckte jag att lite längre ner på aktiveringssidan (där man kan se vilken nyckel som datorn aktiverats med, var samma som Media Center aktiverats med)

Även denna gång gick det att lösa med telefonaktivering.

Är man inte pensionär -som jag och disponerar  sin tid så bör man tänka två gånger.

Länk till inlägg

Att Microsoft alltid måste krångla till det. Varför kunde inte programmet följa med i operativet?

Konkurrenslagstiftning kanske? Jag tycker faktiskt det är bättre ju mer slimmad grunden är och att man sedan kan lägga till bara de delar man är intresserad av. Men att hålla på och strula med tidsbegränsade licenser såhär känns ju lite onödigt.

Länk till inlägg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laddar...
  • Liknande innehåll

• Av JoWa
      En vecka och en dag efter att Windows 10 släpptes, gick det om Windows 8 i användning den 6 augusti, enligt StatCounter.
      Win7: 54,23 % Win8.1: 14,6 % WinXP: 10,1 % OS X: 8,04 % Win10: 3,59 % Win8: 3,42 % Unknown: 2,13 % WinVista: 1,87 % Linux: 1,54 % Chrome OS: 0,27 % Win2003: 0,12 % Win98: 0,03 % Win2000: 0,01 % WinCE: 0,01 % Other: 0,02 % Windows 10 gick om Vista den 1 augusti.   27 juli till 6 augusti: http://gs.statcounter.com/#desktop-os-ww-daily-20150727-20150806
    • Av Tompa14
      Hej
      Jag behöver hjälp.

Jag har uppdaterat mitt operativsystem från W7 Home Premium till W7 Professional.
      Detta gjorde jag för att kunna utnyttja mitt RAM-minne fullt ut, då Home Premium är begränsat till 16GB.

I alla fall så gick jag till "Windows Anytime Upgrade" och valde Professional, den installerade det direkt och det fungerade. Men sen när jag skulle aktivera det så upptäckte jag något tråkigt.
      Det går inte att köpa någon produktnyckel till W7 Professional av Windows. Jag var i kontakt med de nyligen och de sa att de inte säljer de nå mår, bara W8.1. Jag sa så åt killen jag pratade med att det är ju konstigt att ni tillåter användare att uppdatera sina system till W7 Professional men att ni inte säljer produktnycklarna. Han höll med... 

Jag vill helst inte ominstallera min dator tillbaks till Home Premium utan jag vill köpa en nyckel som fungerar med W7 Professional 64-bits Svenska.

Skulle det gå om jag köpte denna (se länk) bara för att få nyckeln?, utan att behöva använda CDn?

http://cdon.se/hemelektronik/microsoft/microsoft-windows-7-professional-sp1-swe-64-bit-dsp-oem-dvd-p25819056?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_term=%2897%29+Microsoft+Windows+7+Professional+SP1+Swe+64-bit+DSP+OEM+DVD&utm_content=25819056&utm_campaign=prisjakt_se_home-electronics_Software

Eller måste jag ominstallera hela datorn?

Hoppas ni förstod min fråga, Tacksam för all hjälp.

PS. Jag vet att Windows släpper W10 gratis till de som har W7 men jag kan ju inte vara utan dator tills dess.
      Aktiverar jag inte så kommer ju datorn att starta om sig själv och bli obrukbar.

• Av Jag
      Köpten en dator 2009 med Windows 7 förinstallerat.
      Varje gång jag startar datorn kommer denna ruta fram.

Måste jag köpa en en ny licens för 829.-

MVH Anders
    • Av Andreas Stenhall
      Sökfunktionen som introducerades med Windows Search 4.0 i samband med Windows Vista lever kvar även i Windows 7, 8 och 8.1 och är kraftfullare än många vet. Förutom att helt enkelt börja skriva ett applikationsnamn eller namn på en fil eller dokument så går det att göra så mycket mer när det gäller att hitta information i dokument, filer eller e-postmeddelanden.
      Bakgrunden till att jag skrev ihop den här guiden är att det i ett uppdrag hos en kund kom in en beställning på införande av en ny applikation i plattformen som skulle möjliggöra sökning inuti JAR-filer. Funktionen finns dock redan i Windows men man måste aktivera indexering av innehåll i filer.
      Till guiden har jag även lagt en mängd tips om hur man kan söka snabbare och effektivare genom att välja fler termer och attribut att söka efter.
      Guide: Så söker du som ett proffs i Windows
    • Av hoganas
      Jag är osäker på min Windows-status. Jag har en dator som kom med Vista. Sedan har jag uppgraderat till numera 8.1.Såvitt jag vet har allt gått lagligt till, men jag har/hittar inget som bevisar detta; se dock nedan.
      Om jag tar fram "standardinformation" om min dator ser jag att det finns en 20-teckens produkt-ID. Avser det bara uppgraderingen till 8.1, eller skulle det godtas av en verkstad för att återinstallera 8 (eller 8.1) i händelse av en hårddiskkrasch.
      Om jag bara skulle ha "rätt" till åsterinst. av Vista, hur ska jag då gå fram.
      Tack för förstående och förståelig hjälp!
    • Av Andreas Stenhall
      Sökfunktionen som introducerades med Windows Search 4.0 i samband med Windows Vista lever kvar även i Windows 7, 8 och 8.1 och är kraftfullare än många vet. Förutom att helt enkelt börja skriva ett applikationsnamn eller namn på en fil eller dokument så går det att göra så mycket mer när det gäller att hitta information i dokument, filer eller e-postmeddelanden.

Till att börja med går det att söka i innehållet i många typer av dokument, exempelvis Word-filer såväl som vanliga textfiler. Man kan till och med söka i innehållet i textfiler som ligger i en zip-fil.

Det går dessutom att aktivera indexering av filer där som standard bara namnet indexeras, exempelvis kan du aktivera det för JAR-filer (Java) eller andra typer av filer som innehåller ren text. Detta görs via Indexeringsalternativ > Avancerat > Filtyper och där välja en filtyp och sedan aktivera "Indexera egenskaper och filinnehåll".

Själva sökverktyget du kan söka i är startmenyns sökfält i Windows Vista, 7 och 8/8.1 respektive sökfältet som finns i övre högra hörnet i Windows Utforskaren.

Avancerade söktermer

Det går också att förfina sina sökresultat genom att använda olika termer. Olyckligtvis har Microsoft översatt dessa till svenska och den enda dokumentation som finns att tillgå är på engelska. Här kommer i alla fall några exempel på hur man kan lägga till olika termer för att förfina sökningarna.

Sök efter Word-filer (detta inkluderar både doc och docx-filer)

typ:doc Sök efter en fil som innehåller filnamnet "dokument"

namn:dokument Kombinera dessa för att söka efter Word-dokument som innehåller filnamnet "dokument".

namn:dokument AND typ:doc Du kan också använda OR vilket i söksträngen ovan skulle innebära att du söker efter dokument som antingen innehåller "dokument" i filnamnet eller är av typen Word-dokument.

Det finns äver fler söktermer att tillgå:

senaständrad:igår senaständrad:för länge sedan senaständrad:tidigare i år senaständrad:tidigare den här månaden senaständrad:förra veckan senaständrad:tidigare den här veckan eller

storlek:tom storlek:mycket liten storlek:liten storlek:mellan storlek:stor storlek:mycket stor storlek:gigantisk Sök i e-post och dokument där Andreas Stenhall är författaren av dokumentet eller har skickat e-postmeddelandet:
      författare:andreas stenhall harbilagor:ja AND från:andreas stenhall AND textsträng  
      Sammanfattning

Sökfunktionen i Windows är riktigt kraftfull, använd ovanstående information för att snabbare och enklare hitta det du söker.