Gå till innehåll

Sortera bilder efter annat än filnamn?


FiaLotta

Recommended Posts

Hur tusan sorterar man bilder i mappar??? Har försökt trycka på allt möjligt, men alla bilder sorteras efter filnamn. Jag ska kombinera bilder från flera mappar till en och vill därför kunna dra in de precis där jag vill ha dem, och inte någon automatisk sortering. Är det någon som vet hur man gör? Snälla hjälp!!!! :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att Win -98 var sista operativsystemet där man kunde stänga av automatisk filsortertering. Det cirkulerar visserligen diverse registerhack för att stänga av filsorteringen i Windows 7, men de innebär ganska stora och i mitt tycke lite vanskliga ingrepp i registret. De jag provat har dessutom inte fungerat på bildformaten.

Jag skulle rekommendera att du sköter sorteringen i något 3:e partsprogram, där automatisk filsortering går att stänga av. Det finns mängder av mer eller mindre bra ersättningar för Utforskaren, men eftersom det i ditt fall handlar om bilder, skulle jag nog välja en bättre bildhanterare än Windows egen. Själv använder jag med förkärlek FastStone Image Viewer för bildhantering, och den har just den funktion du efterfrågar... Anpassad sortering.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I biblioteket Bilder går det inte att lägga ikonerna i egen ordning som på skrivbordet.
 
Det går inte att ändra strukturen på filer i någon mapp i Windows 7. 
Detta är så kallat by design.
 
Det kan om möjligt finnas något tredjeparts program som kan ordna detta men det går som sagt inte som standard i Windows

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 år senare...
6 timmar sedan, Björn Eriksson sade:

T.ex. Fast Stone Image fungerar bra med sin "Anpassad sortering" men hur behåller jag sorteringen vid byte till ny dator? 

Om ett bildprogram kan organisera bilder så finns där också en databas. Så vid flytt till annan dator så får funktioner i bildprogrammet användas, så både bilder och databasen flyttas på ett korrekt sätt.

Tänk också på att t ex "manuell flytt" av bilder inom samma dator inte är lämpligt eftersom databasen då inte uppdateras med var bilden sen placerats.

Fattar jag rätt är FastStone Image (FastStone Image Viewer) inte ett fullfjädrat bildbehandlingsprogram (även om det finns en hel del redigeringsmöjligheter), så redigering med andra bildprogram bör fungera utan att det påverkar databasen. Eller om Fast Stone Image sen kan uppdatera t ex storlek och antal pixlar (det som brukar kallas upplösning).


"FastStone Image Viewer is an image viewer and organizer for Microsoft Windows, provided free of charge for personal and educational use, as of version 7.0. The program also includes basic image editing tools."
"Thumbnail cache and database"
https://en.wikipedia.org/wiki/FastStone_Image_Viewer

(Sidan uppdaterad så sent som idag.)
image.png.2dcfe4bd9fe0a90d3f5e25d282310eb2.png

"Image management, including file tagging, rating and drag-and-drop to copy/move/re-arrange files"
"Run favorite external editors with one keystroke from within Image Viewer"
"Version 7.6 (March 31, 2022)
Used a new database engine for better performance, capacity, and reliability"
https://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...