Gå till innehåll

Går det att installera den gamla sökassistenten som finns i Windows XP och äldre i Windows 7?


BertL

Recommended Posts

Går det att installera den gamla sökassistenten som finns i Windows XP och äldre i Windows 7? Har blivit mycket svårare att hitta något i datorn med den nya förenklade sökfunktionen. Söker jag på en sekvens av ord får jag upp alla filer som innehåller alla orden (ofta flera hundra filer) i stället för den fil som innehåller sekvensen. Det går inte heller att kombinera olika villkor till en avancerad sökning som innefattar flera variabler, såsom filnamn, filtyp, tidsintervall. Funderar nästan på att låta avinstallera Window 7 och installera XP i stället, eftersom det blir så många extratimmar att sitta och leta i filerna när det inte går att söka i dem. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns lite tips:

http://windowstips.nu/att-alltid-soka-inuti-filer/

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/products/features/windows-search

 

Jag skulle avråda från att sätta in XP som är i slutet av sin livslängd och snart slutar att uppdateras.

Mainstream supporten har redan upphört och extended supporten avser företag:

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/products/lifecycle#section_2

Den kommande Explorer 10 kommer ej heller att fungera med XP.

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, men tyvärr löser de väl knappast mitt problem. Windows följer den trend som ligger i tiden och ger mycket utförliga instruktioner om hur man gör mycket enkla saker. Problemet är ju inte heller att sökfunktionen skulle missa några filer eller inte söka i filerna. Problemet är att om jag söker på till exempel "I det här avsnittet behandlas sökfunktionen i Windows" så får jag upp alla filer som innehåller alla dessa ord, vilka kanske är 500, i stället för just den fil som jag söker efter, som innehåller orden i just den ordningen. Grundfelet är att varje ord behandlas separat. Så snart man gör ett mellanslag lägger sökprogrammet in ett "eller" mellan orden i stället för att söka på den tillsammans i den ordning som de är angivna, vilket skedde förr. Detta liknar sökfunktioner på Internet, såsom Google, men där brukar finnas ett alternativ för "Avancerad sökning" där man kan söka efter en "fras". Någon sådan har jag inte hittat i sökprogrammet i Windows 7 eller något tilläggsprogram som jag sett. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, men tyvärr löser de väl knappast mitt problem. Windows följer den trend som ligger i tiden och ger mycket utförliga instruktioner om hur man gör mycket enkla saker. Problemet är ju inte heller att sökfunktionen skulle missa några filer eller inte söka i filerna. Problemet är att om jag söker på till exempel "I det här avsnittet behandlas sökfunktionen i Windows" så får jag upp alla filer som innehåller alla dessa ord, vilka kanske är 500, i stället för just den fil som jag söker efter, som innehåller orden i just den ordningen. Grundfelet är att varje ord behandlas separat. Så snart man gör ett mellanslag lägger sökprogrammet in ett "eller" mellan orden i stället för att söka på den tillsammans i den ordning som de är angivna, vilket skedde förr. Detta liknar sökfunktioner på Internet, såsom Google, men där brukar finnas ett alternativ för "Avancerad sökning" där man kan söka efter en "fras". Någon sådan har jag inte hittat i sökprogrammet i Windows 7 eller något tilläggsprogram som jag sett. 

 

Har jag missuppfattat frågan, eller har du missat att vid sökning på en fras genereras, som du säger, massor av träffar som matchar något ord i frasen. MEN... den exakta frasen lägger sig alltid överst i träfflistan. Detta oavsett om jag söker via startmenyn eller i Utforskaren.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag missuppfattat frågan, eller har du missat att vid sökning på en fras genereras, som du säger, massor av träffar som matchar något ord i frasen. MEN... den exakta frasen lägger sig alltid överst i träfflistan. Detta oavsett om jag söker via startmenyn eller i Utforskaren.

 

Ja, om det är som du skriver har jag missat detta. Skälet till det är att det inte verkar fungera så på min dator. Kan detta vara en inställningsfråga eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan detta vara en inställningsfråga eller?

 

Nej, det har jag svårt att se. Sökfunktionen listar och sorterar träffar, efter relevans, så fort du börjar skriva i sökfältet. Ju mer du skriver desto kortare blir träfflistan. All detta är "by default". Det enda jag kan tänka mig, kan komplicera saken, är nog om man stänger av indexeringstjänsten, eller inte indexerar de destinationer man lagrar filerna på. Söker man i Utforskarens sökruta, gulmarkeras sökorden i alla träffar... och mest relevant klättrar automatiskt uppåt i listan medan man skriver.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Det tog ett tag, men nu har det otetydigt blivit belagt att dokument som innehåller den exakta frasen INTE ALLS visas före dokument som innehåller orden fastän i annan ordning. Programmet har uppenbarligen något annat kriterium för vad som är mest relevant. Kanske utgår det ifrån det antal tillfällen då orden förekommer i filen i stället. Jag är för mitt arbete i desperat behov av att kunna hitta dokument med den exakta formuleringen - ingenting annat - men de går förlorade i mängden av dokument som innehåller somma ord. Den här situationen är synnerligen besvärande och kan leda till svåra konsekvenser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Testade det. Men då händer något som jag inte begriper. Jag kopierar den fras som jag söker på från en fil från 2012. När jag söker på den exakta frasen utan citattecken kommer det upp ett antal filer av vilka flertalet nog innehåller den exakta frasen. Men när jag sätter dit citattecknen händer något konstigt. Jag får en annan uppsättning filer i stället (de är äldre versioner av det dokument som jag kopierade ur). Däremot kommer inte den filen som jag kopierade ur upp. Kan det ha att göra med att texten är kursiverad i det dokument som jag kopierade ifrån? Men det borde väl inte spela någon roll?

Redigerad av BertL
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citationstecken i söksammanhang är något av en standard för att visa att man vill söka efter den exakta frasen.

Googla t.ex efter en gång det var och googla sedan efter "en gång det var" och se skillnaden.


Nej formatering borde inte påverka sökresultat tycker jag, fast jag tror aldrig någonsin jag sökt efter innehåll i filer så jag är inte direkt någon expert. :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det tog ett tag, men nu har det otetydigt blivit belagt att dokument som innehåller den exakta frasen INTE ALLS visas före dokument som innehåller orden fastän i annan ordning. Programmet har uppenbarligen något annat kriterium för vad som är mest relevant. 

Fel! Förutsatt att systemet inte är trasigt, fungerar det EXAKT som jag säger... några citationstecken behövs inte ens. Jag gjorde ett mycket enkelt test...

 

1. Jag skapade ett textdokument med nedanstående innehåll och döpte filen till "1" för enkelhetens skull.

abcd efgh ijkl mnop qest uvxy zåäö. 1234 5678 90+-

 

2. Därefter skapade jag 5 nya identiska textdokument med den skillnaden att jag flyttade om "orden" en aning i varje dokument. de här dokumenten fick heta 2, 3, 4, 5 och 6.

 

3. Jag gjorde nu en sökning på de 3 första "orden" i det ursprungliga dokumentet 1. Resultatet visar med all tydlighet att det mest relevanta dokumentet hamnar överst i träfflistan. Det vill säga, dokument nr. 1 med den exakta frasen.

 

post-1936-0-73541000-1362287745_thumb.pn

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

e-son: Om detta är korrekt är mitt system trasigt. Ett problem är väl dock att det inte går att bevisa att det fungerar på ett visst sätt genom att göra ett test och sedan konstatera att det råkat bli så i testet. Det kan ju bero på andra faktorer - eller på att andra faktorer som skulle ha kunnat ge ett annat utfall saknats - att dokumenten kom i rätt ordning. Till exempel kan det vara så att dokumenten kom i rätt ordning därför att de innehöll de aktuella orden lika många gånger och den exakta ordföljden därför blev avgörande. Dessutom går det i princip inte att bevisa ett antagande positivt om vi talar vetenskap. Det enda som går att göra är att falsifiera ett antagande. Jag har ett stort antal tester. I kanske 90 % av fallen har det överst i listan (de som visas på första sidan) bara kommit upp filer som innehåller orden men inte den exakta frasen. Det har gjort mig ganska frustrerad eftersom jag varit ganska säker på att filer med den exakta frasen funnits. I övriga fall har även filer som innehåller den exakta frasen kommit up. De har då oftast varit först. Men i åtminstone ett halvdussin fall har de kommit som nummer två, tre eller fyra etc på listan, efter filer som innehåller orden men inte den exakta frasen.

 

Ditt test bevisar alltså inte att mitt system är trasigt. Mer orande är det jag skrev tidigare: "När jag söker på den exakta frasen utan citattecken kommer det upp ett antal filer av vilka flertalet nog innehåller den exakta frasen. Men när jag sätter dit citattecknen händer något konstigt. Jag får en annan uppsättning filer i stället (de är äldre versioner av det dokument som jag kopierade ur). Däremot kommer inte den filen som jag kopierade ur upp."

 

Men vad är detta för ett konstigt fel och hur fixar man det?

Redigerad av BertL
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ganska övertygad om att det hade gått att hitta något på nätet, om det hade varit så att Windows sökfunktion inte hade fungerat riktigt. För mig har det i alla fall aldrig misslyckats. Förövrigt är jag varken jurist eller vetenskapsman, och har därmed ingen bevisplikt. Jag har bara försökt visa hur det fungerar.

Är man inte nöjd med Windows sökfunktion, kan man ju alltid prova någon av de otaliga tredjepartslösningar som finns där ute. Ett exempel är Ultra File Search.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppar in lite,, e-son var/är inne på att indexeringen inte fungerar, och om det finns väldigt mycket text lagrat.
Har för mig att om man kryssar ur rutan "Indexera den här enheten för snabbare sökning" i "Egenskaper för lokal disk" och sedan kryssar i den, ska ett nytt index skapas. (Med ett par omstarter i mellan och eventuellt samtidigt inaktivera/aktivera indexeringen ifrån tjänster). Det tar hursomhelst lite tid att göra det. Hur det fungerar med citationstecken, vet jag däremot inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jarru: Tror jag skall försöka med att få till en nya indexering som du föreslår. Jag har ju många tjocka böcker på hårddisken och en hel del annat, så det är mycket innehållsrik. C-disken, där jag har alla program, börjar dessutom bli ganska full. På den skulle jag egentligen inte alls behöva söka, eftersom allt användarmaterial ligger på D-disken (som för övrigt speglas på en tredje disk med en speciell lagringsteknologi som kanske inte heller gör livet lättare för sökprogrammet). 

 

e-son: Har kollat en del andra sökklienter och antagligen kan jag hitta någon som fungerar mer som Windows gamla. Men frågan är väl om orsaken till problemet ligger (bara) i sökklienten eller om det (också) är något annat fel på datorn. Om det är ett annat fel kanske felet bara förvärras om jag installerar ytterligare ett program som ger sig på hela hårddisken och upprättar nya register etc. Har också märkt en del andra besynnerligheter vid sökningar. Till exempel favoriseras mail och annat från Outook och förbluffande ofta verkar gamla filer komma före nya som är ungefär likadana. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kryssade ur en ruta där det stod "Tillåt att innehållet i filerna på den här enheten indexeras utöver filegenskaperna". Därefter fick jag upp 37 träffar på ett sökord som tidigare inte gett någon träff alls. Men jag bör alltså kryssa för så att jag tillåter indexering igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Alla enheter där du lagrar material som du vill ha fullt sökbart bör "Tillåt att innehållet i filerna på den här enheten indexeras utöver filegenskaperna" vara förbockat.

Gå sedan till Kontrollpanelen/Indexeringsalternativ och Ändra vad som skall indexeras. Till sist bygger du om index under Avancerat.

Vänta till Index är klart innan du testar... vilket kan ta lång tid.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

E-son var före..

Jo, kryssa för att det ska indexeras igen,, och ev. på de diskar som innehåller ditt material.
Jag skulle tro att sökklienten har "blandat bort korten" i och med att det är speglat dessutom. I Kontrollpanelen finns det Indexeringsalternativ, där kan man  välja vilka filer man vill indexera eller inte, tex. Outlook ?. Har inte indexering påslaget så jag kan inte kolla det. Annars kanske det går att ändra på mappstrukturen om man vill, och om disken/diskarna börjar bli fulla, är det bra att skaffa mera utrymme  för snabbare sökning.

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...