Gå till innehåll

Enheter & Skrivare


Manneman

Recommended Posts

Fråga ett:

 

I kontrollpanelen/Enheter & Skrivare har jag en post jag vill bli av med. Programmet "Windows Phone Device Manager" är redan avinstallerat och ikonen där är bara en blank liten rackare. Var letar jag för att få bort posten?

 

Fråga 2:

 

Frun har fått Windows 8 och är en trogen iPhoneanvändare. Under Windows 7 så la sig iPhone i "Den här datorn" som en miniatyrbild av telefonen... rätt färg och allt. I W8-datorn med iTunes 11 så ser det ut som en extern enhet och den har även rubriken av en sådan fast det står "****s iPhone". Drivrutiner för anslutning är dubbelkollad men det gör ingen skillnad. Allt funkar som det ska men det retar mig lite...

 

Har kollat runt lite på Apples lagom skruvade supportforum men inte hittat något. Att nämna är att det ser lika dant ut i Kontrollpanelen/Enheter & Skrivare.

 

//Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att öppna regedit..

Navigera till HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Uninstall

Klicka på Redigera -> Sök.

skriv namnet du vill ha bort och du kommer antagligen få ett svar typ {26A24AE4-039D-4CA4-87B4-2F83216013FB}, fast med andra nummer och bokstäver..

Ta backup på nämnda nyckel, och ta bort den sedan..

 

Förhoppningsvis, efter omstart har du inga ikoner längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade 9 olika nycklar som matchar namnet. Frågan är nu vilken av dessa som ger ikonen och rubriken under "kontrollpanelen/enheter & skrivare".

 

Följande hittar jag:

 

HKCU\Software\Classes\Local Settings\Software\Microsoft\Windows\Shell\BagMRU\1\1\0\0\1\2

HKLM\SOFTWARE\Classes\CLSID\{369501DD-0BE6-4F2F-B20F-8041AE5DEFA4}

HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\ControlPanel\NameSpace\{369501DD-0BE6-4F2F-B20F-8041AE5DEFA4}

HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\StartupApproved\Run

HKLM\SOFTWARE\Microsoft\WindowsPhone\ProxyPorts

HKLM\SYSTEM\ControlSet001\Services\EventLog\WP Device Manager\Windows Phone Device Manager

HKLM\SYSTEM\ControlSet001\Services\SharedAccess\Parameters\FirewallPolicy\FirewallRules

HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\EventLog\WP Device Manager\Windows Phone Device Manager

HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\SharedAccess\Parameters\FirewallPolicy\FirewallRules

 

Det känns som det är den jag markerat med fetstil som orsakar posten i kontrollpanelen. Kan jag ha rätt?

 

Windows Phone Device Manager är ett program jag tidigare använde för att komma åt filsystemet i en Windowstelefon via root. Programmet är avinstallerat men jag använder fortfarande andra Windowstelefoner i datorn och vill inte kladda till det för dem.

 

 

Edit: Det var den markerade registerposten som orsakade problemet... nu återstår mysteriet om den felaktiga ikonen för fruns iPhone.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...