Gå till innehåll

Hjälp med teknisk data


carjoh

Recommended Posts

Hej!

Vi ska inhandla en ny bärbar dator och jag vill höra om någon kan förklara det här med Ghz. Vi har tittat på en dator Acer V5-531, 750 GB hårddisk, 6 GB ram, 1,6 GHz. Och frågan är lite om det räcker med 1,6 GHz. Ser att vissa har 2,5. Vad innebär skillnaden rent praktiskt. Vi (vuxna) använder datorn för att surfa, spela spotify, lagra foto, betala räkningar, dvs inget spel.

 

Vi ska få fiberkabel inom några veckor, och jag vill INTE ha en "slö" dator, som stoppar upp. Är 1,6 GHz långsammare än t ex 2,5?

 

Tacksam för hjälpen!

 

Jag kanske ska tillägga att vi lagt maxpriset på 4500 kr

Redigerad av carjoh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1,6 GHz är definitivt långsammare än 2,5. Viktigare är dock det pristak ni satt. För 4500 får man ingen bra dator. Oavsett vilken dator ni väljer i den prisklassen, kommer ni att få just det du inte vill ha... en slö dator. Jag vill påstå att 7000 i dag är ett minimum för en dator med acceptabel prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 Vi (vuxna) använder datorn för att surfa, spela spotify, lagra foto, betala räkningar, dvs inget spel.

 

Om du kostar på dig besväret att formaterar om datorn, med en sk. ren windowsinstallation.

Så ökar du farten 3-4 ggr - då blir den "acceptabelt körbar".

 

(nya datorer idag säljes med sk. bloatware, som snor din comfort..)..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte jämföra antalet GHz rakt av eftersom olika processorer är olika effektiva vid samma antal GHz, t ex en 4-kärning processor på x GHz får mer gjort per tidsenhet än en 2-kärning processor med samma x GHz. Men vad jag hittade om Acer V5-531 så verkade det vara gamla processortyper som Celeron och Pentium i dem.

Om man ska hålla sig till den prisklassen så verkar t ex http://www.pricerunner.se/pi/27-2851658/Baerbara-datorer/Acer-Aspire-E1-571-32326G75Mnks-%28NX.M09EG.030%29-produktinformation bättre med en modernare processor. CDON brukar ha billiga Fujitsu-datorer till bra pris. Min man har en billig Fujitsu Lifebook (inte ominstallerad) och den verkar inte slö om man bara ska ha den för att surfa, Spotify och titta på film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK för tipsen! Ska titta på "din" dator Cecilia. Har också hittat en http://www.cddata.se/PartDetail.aspx?q=p:5517832;c:36159;gr:0 .

Någon som kan säga något om denna? 

Jag förstår att summan kanske är är för låg, men det är vad vi kan lägga tyvärr. :)

 

Men vänta nu.. vill du ha Win8? Har du ens sett det i verkligehten? Vad är du van vid?

Hade du tänkt Win7 eller hur tänker du?

 

PS: Lenovo datorn du länka till är rena skräpet.. riktig plastig klump på 2,5 Kg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...