Gå till innehåll

Windows update fungerar bara om jag avaktiverar windowsbrandväggen!


eklov

Recommended Posts

Hej, plötsligt missar Windows update med felmeddelande och om jag avaktiverar windowsbrandväggen går det bra med uppdateringen! Det började med en uppdatering för Windows Defender. Tidigare har inte nedladdningar från Microsofts downloadsite heller fungerat (Sidan kan inte visas) med brandväggen aktiverad. Nedladdningar från andra sidor går bra, t.ex. drivrutiner och program.

Varför???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ytterligare en dator med Windows 7 Ultimate 64-bit sp1. Även i den behövde jag avaktivera Windowsbrandväggen för att få till en uppdatering med februari månads Windows Update (15 uppdateringar för windows, office och .Net framework 4 och 3.5.1)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Hej igen. Jag har försökt en massa fixar etc. utan resultat. Det finns uppgifter om tre URL som man ska öppna i brandväggen, men jag hittar inte den funktionen. Windows Update finns inte i listan. Jag har Nod32 som antivirusprogram och där finns möjligheter att notera URL och även exkludera funktioner som skall undersökas (svchost.exe ?). Nu senast var jag tvungen att avaktivera Windowsbrandväggen för att uppdatera Defender och gå upp till Internet Explorer 10. Ändå har jag ställt in att uppdateringar skall ske automatiskt efter att tidigare haft enbart information om att det finns uppdateringar. Men jag måste ändå göra alla uppdateringar manuellt med avaktiverad brandvägg. Konstigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har du testat att med lägga in "wuapp.exe" in i brandväggen ? Finns i "system32-mappen". Långskott..

 

Edit: kan testa även med "wuauclt.exe" som finns i samma mapp. Det ska inte behövas normalt sett.

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Jag har försökt en massa fixar etc. utan resultat. Det finns uppgifter om tre URL som man ska öppna i brandväggen, men jag hittar inte den funktionen. Windows Update finns inte i listan. Jag har Nod32 som antivirusprogram och där finns möjligheter att notera URL och även exkludera funktioner som skall undersökas (svchost.exe ?). Nu senast var jag tvungen att avaktivera Windowsbrandväggen för att uppdatera Defender och gå upp till Internet Explorer 10. Ändå har jag ställt in att uppdateringar skall ske automatiskt efter att tidigare haft enbart information om att det finns uppdateringar. Men jag måste ändå göra alla uppdateringar manuellt med avaktiverad brandvägg. Konstigt!

 

Har du aktiverat kontroll av utgående kommunikation i brandväggen eller har du standard-inställningen att bara ingående kontrolleras?

 

Är det inställt någon proxy-server?

Kontrollpanelen - Internetalternativ - Anslutningar - LAN-inställningar

 

Har du märkt något annat som skulle kunna tyda på att dator är eller har varit infekterad av skadliga program?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst tråden bättre, troligen fel på "wuauserv" om du måste uppdatera manuellt, och det eventuellt löser problemet med brandväggen.
Fungerar inte det är det nog problem med systemfiler och det är lättare att söka på problemet om man vet felkoden.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-security/windows-7-firewall-wont-startopen-how-can-i-fix/8dec88ca-53d3-4485-9fc8-bd14648e1650

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte fungerar med det, kan du testa med "klippa och klistra" ifrån tidigare länk och följ länkens anvisningar,  eller mata in raderna en och en

i CMD följt av return, kör som admin. ( Windowstangenten + R, skriv CMD, och ok/return.)

sc config wuauserv start= auto
sc config bits start= auto
sc config DcomLaunch start= auto
net stop wuauserv
net start wuauserv
net stop bits
net start bits
net start DcomLaunch

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-security/windows-7-firewall-wont-startopen-how-can-i-fix/8dec88ca-53d3-4485-9fc8-bd14648e1650

Om inte det fungerar, kör    sfc /scannow    i CMD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...