Gå till innehåll

Hur skapa/format. partitioner på SSD-disk som EJ "finns listad"?


Appcon

Recommended Posts

Har 2 st 120GB SSD-diskar (Corsair Force GT) som varit RAID-kopplade. Efter RAID-krash så kan jag inte få upp resp disk i typ FDISK-lista så jag kan partitionera & formatera. Vilka under-apps finns för att komma åt & göra diskarna körbara igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har 2 st 120GB SSD-diskar (Corsair Force GT) som varit RAID-kopplade. Efter RAID-krash så kan jag inte få upp resp disk i typ FDISK-lista så jag kan partitionera & formatera. Vilka under-apps finns för att komma åt & göra diskarna körbara igen?

 

Gör så här, koppla in disken som slave eller via USB

 

Öppna CMD som admin.

 

Skriv i följande ordning med enter mellan:

diskpart

list disk

select disk 1    <--  OBS*

clean

 

(*) Var noga med att du väljer rätt disk, om du bara har en systemdisk så listas den 0, andradisken blir 1.. osv..

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du! Säkert jättegoda råd, men... Hur får jag dem att dyka upp som resurser? Har testat alla BIOS-varianter men några diskar dyker inte upp.

Om jag inte ser dem hur kan jag då lägga in dem som slav ellr USB? Nu är jag förvirrad på en något högre nivå!

Är följande info av värde: Jag hade också en vanlig disk med i RAID.en. Från den har jag lyckats rädda en del data då den

försatt sig i RAW-format. Men SSD-diskarna har jag inte identifierat som RAW - så vad göra. Tänk om det fanns en resetknapp man kunde trycka med ett gem ... ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du! Säkert jättegoda råd, men... Hur får jag dem att dyka upp som resurser? Har testat alla BIOS-varianter men några diskar dyker inte upp.

Om jag inte ser dem hur kan jag då lägga in dem som slav ellr USB? Nu är jag förvirrad på en något högre nivå!

Är följande info av värde: Jag hade också en vanlig disk med i RAID.en. Från den har jag lyckats rädda en del data då den

försatt sig i RAW-format. Men SSD-diskarna har jag inte identifierat som RAW - så vad göra. Tänk om det fanns en resetknapp man kunde trycka med ett gem ... ;-)

 

Okej du skriver att dom inte syns i Fdisk, och det är ju inte konstigt då den bara klarar FAT/non-dos.

Medans Diskpart sopar alla format. Du menar att den inte ens listas i BIOS?

 

Vad kör du med för dator.. eller moderkort?

Innan du svarar, koppla in diskarna och kör DISKPART, (som jag visa dig) titta om de listas där ändå?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F-disk tog jag bara som exempel.

Diskpart körde jag och fick följande resultat:

 

DISKPART> List Disk

 Disk ###  Status    Size       Freee      Dyn    Gpt

 ------------  ----------- ----------  -------       -----    -----

 Disk 0       Online   189 GB     0 B

 

DISKPART>

 

Som du ser så har jag en lite disk med OS-et på. Andra diuskar är bortkopplade.

 

Kortet är ett CROSSHAIR IV, AMD 890FX Chipset

 

     

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

Kortet är ett CROSSHAIR IV, AMD 890FX Chipset

 

Du sitter på ett asuskort, det ante mig, dessutom AMD baserat.  *ryyys* ;)

 

Det känns ju ganska otroligt att två SSD-diskar har gått sönder på samma gång, för det tappat RAID'en - det kan vi enas om?

Jag vill inte tala om vad jag tycker om dessa Asuskort, men men.. du får kolla så du inte disablat något i bios.

Eller gör som så att du sätter BIOS som "load default optimization"

 

Steg #2

Har du tillgång till en annan dator där du kan prova diskarna, då får du iaf ett svar var skon klämmer.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat om diskarna syns när du bootar från någon boot-cd? Parted Magic kan vara lämplig i det här fallet, då den innehåller alla verktyg som behövs för att radera/partitionera/formatera diskarna.

Går naturligtvis att lägga på bootbar usb om du föredrar det.

 

Eftersom diskarna varken dyker upp i bios eller diskpart, så existerar dom inte öht.

mao. dom finns inte fysiskt i datorn. Pg.a av BIOS eller moderkort inte hittar dom, av någon orsak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gav upp, men tack för förslagen. Jag fick förtränga allt nitty-gritty jag hade på diskarna. Knallade iväg till butiken som kunde konstatera detsamma - tji disk. NetOnNet skall ha en eloge för garantihantering som liknade good-will. Jag fick utan diskussioner 2 nya (större) diskar. Så nu skall jag glömma detta ärende. Är nu uppe & runnar igen. Tack för ert engagemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...