Ingen trådlös uppkopling - Asus RT56U / Windows7

Recommended Posts

Det trådbundna internet fungerar alldeles utmärkt, men det verkar som om att min router inte vill ta emot/skicka ut trådlöst internet.

WAN-indikatorn lyser inte trots att har kopplat routern enligt manualen som följde med köpet.

Jag har även aktiverat DHCP.

Kan någon hjälpa mig?

Jag har en Asus RT56U router.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det trådbundna internet fungerar alldeles utmärkt, men det verkar som om att min router inte vill ta emot/skicka ut trådlöst internet.

WAN-indikatorn lyser inte trots att har kopplat routern enligt manualen som följde med köpet.

Jag har även aktiverat DHCP.

Kan någon hjälpa mig?

Jag har en Asus RT56U router.

Du har "kopplat" den rätt säger du.. men har du även öppnat upp ditt wlan?

Se bif bild.

post-6485-0-64990800-1361049932_thumb.pn

Länk till inlägg

Det ser ut som på bilden ovan.

När man kör snabbkonfigureringen så dyker följande meddelande upp: "Kontrollera att kabeln mellan WAN-porten på RT-N56U och Internet är ordentligt ansluten."

Jag har provat runt med nya kablar, men det verkar ändå inte som att snabbkonfigureringsguiden känner av att kabeln är ansluten.

Länk till inlägg

Det ser ut som på bilden ovan.

När man kör snabbkonfigureringen så dyker följande meddelande upp: "Kontrollera att kabeln mellan WAN-porten på RT-N56U och Internet är ordentligt ansluten."

Jag har provat runt med nya kablar, men det verkar ändå inte som att snabbkonfigureringsguiden känner av att kabeln är ansluten.

Du skriver "snabbkonfigureringen". jag vill inte att du skall köra den fåniga Guiden eller nån Wizard,

utan gå till den fliken jag visa dig direkt, och kolla..

Länk till inlägg

Jag har utgått från den fliken och med undantag att bilden från manualen numera skiljer sig från hur det ser ut rent grafiskt med den version som jag har installerat så ser det samma ut.

Okej.. kan du se andra trådlösa nätverk från din dator?

Edit.. på din dump står det "frånkopplad", (varför) kan du gå vidare in där? Det ser ut som en vidarelänk?!

Länk till inlägg

Jag kan se ett 15-tal nätverk från datorn. Jag har en generös granne som inte har lösenordsskyddat sitt nätverk och där fungerar det alldeles utmärkt att surfa med samtliga datorer i hemmet.

Såg du min edit?:

på din dump står det "frånkopplad", (varför) kan du gå vidare in där? Det ser ut som en vidarelänk?!

Länk till inlägg

Alltså... nu är jag ingen expert på området. Men vad jag förstår så får du anslutning med kabel? Och den eller de datorer som ska ansluta trådlöst kommer inte ut? Får du kontakt över huvud taget? Den dator som du försöker ansluta trådlöst med, har den ett nätverkskort för 5 GHz? Vet inte om det spelar någon roll, men prova att sätta routern på 2.4 GHz istället.

Länk till inlägg

Jag har provat på båda kanalerna utan någon större framgång och jag kunde dessutom surfa på 5GHz tidigare utan problem. .

Här kommer mina sista förslag, gör dessa i följande ordning:

1. Jag förutsätter att du provat starta om routern (?) det får man göra på "alla" ibland. (stäng av den i 15 sek)

2. Prova reseta routern.

3. Byt firmware.

4. Reklamera den.

avlägg gärna rapport.. det måste man alltid göra, det är LAG på det ;)

Länk till inlägg

Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

• Liknande innehåll

• Av Ängegärd
      Hejsan & hallå!!! 
      Har en router D-Link DAP-2695 som jag försöker komma åt admin läget på. Har provat 192.168.x.x men det funkar inte. Har fabriksåterställt den. Men hittar inte rätt ip. Någon som har en likvärdig router?
    • Av mogge.m
      Var hos min son igår och han har fått in fiber. När vi kör med kabel kommer vi upp i 95 till 98 i fart men kör vi trådlöst så stannar det på 25 till 30. Ska det vara så stor skillnad?
      Det är Telia med deras smartmodem. Jag hade med min nya bärbara dator och mitt modem jag har hemma men det var ingen skillnad mellan datorerna.
    • Av janus44
      Har köpt en trådlös router med USB. Enligt manualen så ska man kunna sätta i en 3G USB sticka för att sen kunna ansluta den bärbara datorn trådlöst till internet. Har satt upp modemet enligt manualen och jag kommer åt modemet trådlöst men kommer inte ut på Internet. USB modemet blinkar inte så det verkar som om USB porten på modemet inte är aktiverad. Är de någon som fattar vad jag menar och har några tips.
    • Av Wooolie
      Jag har problem med få den hastigheten jag betalar för. Jag kommer nämligen inte ens i närheten. Jag bor i comhem hus och betalar för 50/100 mbit. Men senast jag gjorde ett test på både bredbandskollen och speedtest fick jag endast 0.5 mbit för ned. Jag har testat med att stänga av NAT, och hastigheten ökade rejält. Men dock har vi andra enheter som använder nätet, så detta är ingen möjlighet. Finns det något annat sätt för att förbättra hastigheten? Jag fick ett sånt här NetGear CG3100
    • Av Hamilton_Swede
      Hej alla glada.
      Jag har igår fixat med hjälp av en person på detta forum att koppla in tjejens externa HDD i hennes router och det funkar utmärkt.
      Nu är jag avundsjuk och vill göra likadant i mitt hem.
      Men nu är problemet att jag har ingen router utan bara ADSL modem med inbyggt trådlöst internet ifrån Bredbandsbolaget.
      Så jag tänkte köpa en router med USB och placera den i köket med min externa HDD.
      Men nu enligt andra sidor så kan man inte köpa vilken router som helst utan den ska vara kompatibel med modemet om det ska funka.
      Hur ska jag veta om det är kompatibelt? Ska jag köpa samma märke som modemet?
      Jag vill inte helst köra testmetoden genom att beställa ett och sen skicka tillbaka om det inte skulle funka och sen köra samma visa igen tills den kompatibla är i mina händer.
      Sammanfattning.
      Jag vill nå min externa HDD som ska vara i ett annat rum genom en trådlös router men vet inte vilken jag ska köpa.
      På datorn har jag Windows 7
      Modemet är en Zyxel P-2601HN-F1
      Extern HDD är en My Book 500 Gb med egen strömkälla.
      Tack på föhand och hoppas ni kan hjälpa mig med detta.
    • Av NickHaywood
      Hej. Har precis köpt en ny router , en Asus RT-N56U.
      Problemet är att min dator inte hittar routern samtidigt som min polare hittade det direkt och kunde börja surfa. Han har Vista och jag Windows 7. Någon som vet vad det kan vara för fel?
      Ber om ursäkt om jag postat i fel tråd då kan ni flytta den. Tack på förhand.