Gå till innehåll

Ingen trådlös uppkopling - Asus RT56U / Windows7


Recommended Posts

Det trådbundna internet fungerar alldeles utmärkt, men det verkar som om att min router inte vill ta emot/skicka ut trådlöst internet.

 

WAN-indikatorn lyser inte trots att har kopplat routern enligt manualen som följde med köpet.

 

Jag har även aktiverat DHCP.

 

Kan någon hjälpa mig?

 

Jag har en Asus RT56U router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det trådbundna internet fungerar alldeles utmärkt, men det verkar som om att min router inte vill ta emot/skicka ut trådlöst internet.

 

WAN-indikatorn lyser inte trots att har kopplat routern enligt manualen som följde med köpet.

 

Jag har även aktiverat DHCP.

 

Kan någon hjälpa mig?

 

Jag har en Asus RT56U router.

 

Du har "kopplat" den rätt säger du.. men har du även öppnat upp ditt wlan?

Se bif bild.

post-6485-0-64990800-1361049932_thumb.pn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som på bilden ovan.

 

När man kör snabbkonfigureringen så dyker följande meddelande upp: "Kontrollera att kabeln mellan WAN-porten på RT-N56U och Internet är ordentligt ansluten."

 

Jag har provat runt med nya kablar, men det verkar ändå inte som att snabbkonfigureringsguiden känner av att kabeln är ansluten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som på bilden ovan.

 

När man kör snabbkonfigureringen så dyker följande meddelande upp: "Kontrollera att kabeln mellan WAN-porten på RT-N56U och Internet är ordentligt ansluten."

 

Jag har provat runt med nya kablar, men det verkar ändå inte som att snabbkonfigureringsguiden känner av att kabeln är ansluten.

 

Du skriver "snabbkonfigureringen". jag vill inte att du skall köra den fåniga Guiden eller nån Wizard,

utan gå till den fliken jag visa dig direkt, och kolla..

 

Redigerad av Andreas Stenhall
Modererat bort onödig kommentar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har utgått från den fliken och med undantag att bilden från manualen numera skiljer sig från hur det ser ut rent grafiskt med den version som jag har installerat så ser det samma ut.

 

Okej.. kan du se andra trådlösa nätverk från din dator?

 

Edit.. på din dump står det "frånkopplad", (varför) kan du gå vidare in där? Det ser ut som en vidarelänk?!

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan se ett 15-tal nätverk från datorn. Jag har en generös granne som inte har lösenordsskyddat sitt nätverk och där fungerar det alldeles utmärkt att surfa med samtliga datorer i hemmet.

 

Såg du min edit?:

på din dump står det "frånkopplad", (varför) kan du gå vidare in där? Det ser ut som en vidarelänk?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså... nu är jag ingen expert på området. Men vad jag förstår så får du anslutning med kabel? Och den eller de datorer som ska ansluta trådlöst kommer inte ut? Får du kontakt över huvud taget? Den dator som du försöker ansluta trådlöst med, har den ett nätverkskort för 5 GHz? Vet inte om det spelar någon roll, men prova att sätta routern på 2.4 GHz istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat på båda kanalerna utan någon större framgång och jag kunde dessutom surfa på 5GHz tidigare utan problem. .

 

Här kommer mina sista förslag, gör dessa i följande ordning:

 

1. Jag förutsätter att du provat starta om routern (?) det får man göra på "alla" ibland. (stäng av den i 15 sek)

2. Prova reseta routern.

3. Byt firmware.

4. Reklamera den.

 

avlägg gärna rapport.. det måste man alltid göra, det är LAG på det ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...