Gå till innehåll

räcker 1gb minne för 64bit W-7 ?


erik.l

Recommended Posts

Hej

Har läst att för 64bits W-7  , krävs 2 gb minne .

Är det viktigt ?

Kan det gå med 1 gb minne , som en 10 tums dator har ?

Eller måste jag köpa 32bitar då 1 gb minne räcker  ?

 

 

 Har även läst  att OEM W-7  kan bara installeras på dator som aldrig haft

OS tidigare .  

Kan det bli stopp vid installationen om annat funnits tidigare ?

 

Har en 10 tums Asus där endast Ubuntu funnits från fabriken .

 

Vill radera ubuntu och installera W - 7 , men det verkar som om det bara finns OEM

på prisjakt.se .

Kan jag installera W-7 OEm istället ?

Eller finns det andra icke OEM  ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har en 10 tums Asus där endast Ubuntu funnits från fabriken .

 

Är det den modellen som har en "USB" -disk, (?) isf. lär den bli väääldigt långsam,

styrfarten blir så låg att du kommer ramla i kurvorna - problemet ligger inte på minnet utan på datorns konstruktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asus Eee PC X101CH  är det

Jag har  sett att det också  finns 32 bitars W-7  att köpa . (Missade det innan) .

 

 

Det går väl  att installera OEM  på en dator där tidigare OS är borttaget ?

Inte nödvändigtvis en ny dator ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går nog men är väl inte enligt licensvillkoren.

 

Jo det går.. om han köper/uppgraderar med nån reservdel till datorn, då räknas det som ett "bygge" ;)

Runtomkringutrustning räknas inte, så det blir svårt i hans fall. Ett raminne kanske..

(det var fakta men ironi samtidigt)

 

Erik, prova först med en win7 x32 (dom är gratis) innan du köper licens.. så du ser att det fungerar tillfredställande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förutsatte naturligtvis att gällde inköp av en ny OEM-licens.

 

Jo men jag tror Cecilia ha rätt där.

Skall man vara noga och byråkratisk, så får detaljhandeln bara sälja den billigare OEM-licensen

i samband med ett datorbygge.

 

Och var går då gränsen på ett bygge? Man måste köpa "huvudplattan" dvs. ett moderkort, enligt MS policy.

Det blir samma fenom åt andra hållet, byter man m-kort, skall även nyckeln förnyas.

Detaljhandeln bryr sig inte om detta, de vill tjäna pengarna.

 

Men detta "fusk" det kan bli lurigare nu med Win8 oem-sålda datorer, då de bakat in nyckeln krypterad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Licensvillkoren varierar med olika Windows-versioner men för Windows 7 står det så här:

MICROSOFT OEM SYSTEM BUILDER LICENSE

...

Authorized Distribution and Acceptance.

To distribute the Software or Hardware in this Pack, you must be a System Builder and accept this license. “System Builder” means an original equipment manufacturer, an assembler, a refurbisher, or a software pre-installer that sells the Customer System(s) to a third party.

http://oem.microsoft.com/public/sblicense/2008_sb_licenses/fy08_sb_license_english.pdf

OEM-licensen för Windows 7 gäller alltså för den som bygger en dator.

I Microsofts FAQ för Windows 7 licenser:

The current OEM System Builder License allows system builders to distribute Windows desktop operating system licenses in the following ways:

Preinstalled on a new PC.

Unopened OEM System Builder packs can be distributed to other system builders by themselves. Note that they must remain unopened so the receiving system builder can accept and be bound by the break-the-seal license agreement that is affixed to the pack.

http://www.microsoft.com/OEM/en/licensing/sblicensing/Pages/licensing_faq.aspx#faq1

Artiklar i ämnet:

http://winsupersite.com/article/windows-7/no-oem-for-you-windows-7-oem-packaging-is-not-for-individuals

http://www.zdnet.com/blog/bott/is-it-ok-to-use-oem-windows-on-your-own-pc-dont-ask-microsoft/1561

http://www.zdnet.com/blog/bott/what-microsoft-wont-tell-you-about-windows-7-licensing_p2/1514

Sedan om man bryr sig om licensvillkoren är ju en annan sak och jag vet inte hur forumregeln:

Alla inlägg och frågeställningar som uppenbart har att göra med icke licensierade versioner av Windows eller andra program räknas som ogiltiga inlägg och kan utan vidare tas bort av moderatorer. För att få hjälp i forumet ska det handla om licensierade versioner av progammen.

ska tolkas i detta sammanhang. Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OEM Licensen för W7 ovan : ( om den gäller fortfarande ?)

Gäller för den som bygger, installerar om, mm,, och säljer systemet till tredje part.

Inte vattentätt om man lusläser, och det handlar om licensierade OEM versioner fortfarande. ;)

Edit : textredigering

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag vad OEM är .

Finns det andra W-7 typer som är godkända för mig ?

Vad kallas det för ?

Jag sökte på prisjakt  . Andra sökvägar vet jag inte . 

 

Vill installera det i en 10 tums Asus  pc , som aldrig haft windows .

 

Ubuntu var installerad från fabriken och finns i " recovery-partion i Bios " .

Eee pc x101ch  , säljs mest med windows .

Jag fick med en cd för w-7 drivrutiner i packetet .

( vill inte köra dualboot , men vill  försöka spara recovery-partion av ubuntu )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag vad OEM är .

Finns det andra W-7 typer som är godkända för mig ?

Vad kallas det för ?

Jag sökte på prisjakt  . Andra sökvägar vet jag inte . 

 

Vill installera det i en 10 tums Asus  pc , som aldrig haft windows .

 

Ubuntu var installerad från fabriken och finns i " recovery-partion i Bios " .

Eee pc x101ch  , säljs mest med windows .

Jag fick med en cd för w-7 drivrutiner i packetet .

( vill inte köra dualboot , men vill  försöka spara recovery-partion av ubuntu )

 

Vad var det du inte förstod av mannemans länk? Du gör det svårt för dej nu.

Ingen bryr sig om du köper en OEM, och med ingen så menar jag även MS.

Du hade t.o.m ett val när du köpte din ubuntu-dator.. du kunde få köpa med en win-OEM-skiva.

Din dator var c:a 700:- billigare om man valde bort "windows", vilket du uppenbarligen gjorde.

 

Sedan måste du ha en 32-bit, då din dator är en "atom-cpu" som inte stödjer x64.

999:- Det är fysisk butik som finns. varsegod:

http://www.inet.se/produkt/9122328/windows-7-home-premium-32-bit-svensk-single-oei-sp1

 

Du kan inte spara ubuntu, då du inte vill köra dual-bot, du kommer inte åt recov.partionen, (kan inte packa upp den.)

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tveksamheter ?
Förinstallera, sälja och köpa hur många ggr. som helst eftersom den OEM versionen följer med hårdvaran.
Licensvillkoren anger inget pris eller hur/när systemet ska säljas, och man godkänner villkoren i och med att
man bryter förpackningen. Som "System Builder" måste man också ge tekniskt support eftersom MS inte gör det för OEM versioner,
supportens utformning anges inte. Det förutsatt att Licensvillkoren ovan gäller... :P

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...