Gå till innehåll

Utökat kernelläge


Greybird

Recommended Posts


Jag har aktiverat utökat kernelläge för IE10 på skrivbordet. I många fall får jag ett gulinramat

meddelande längst ner på fönstret om jag vill inaktivera utökat kernelläge för aktuell webbplats 

och jag kan svara (trycka på knappen) att inaktivera utökat kernelläge. Men för vissa webbplatser

bara meddelandet blixtar förbi så att jag aldrig får en chans att inaktivera utökat kernelläge för

webbplatsen ifråga. När man väl har lyckats markera inaktivering av kernelläge för en webbplats

lagrar Explorer adressen så att jag slipper frågor i fortsättningen

(http://windows.microsoft.som/sv-SE/internet-explorer/ie10-win8-privacy-statment).
 

Var kan jag ställa in så att meddelandet visas tills jag hinner trycka på knappen?


Var hittar jag Explorers lista med webbplatser där utökat kernelläge är inaktiverat?


Om jag söker efter ”Utökat kernelläge” i hjälpen i Explorer får jag till svar att inget hittas!



 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, men jag kanske inte har förstånd att tolka länken (länkarna) på rätt sätt.


Om jag går in på Hantera tillägg/Alla tillägg/Mer information så finns det inte ett enda tillägg som har

någon webbadress. Alla har en asterisk i adressfältet, dvs ”Du låter tillägget köras på följande platser *”

 

Men jag vet att jag har klickat på Inaktivera kernelläge för flera webbplatser.
 

Jag tittade också på en annan dator där jag för några dagar sedan äntligen lyckades pricka in

”Inaktivera utökat kernerlläge” för att kunna köra webbplatsen ifråga. Inget ända tillägg på den datorn

hade heller någon sparad webbadress. Bara asterisker.

 

De listor jag söker måste finnas någon annan stans.
 

I Din länk finner jag följande svar:
 

“Open Internet Options in the Control Panel. Go to the Programs tab, select Manage add-ons.

Click Silverlight in the list. In the bottom pane, there should be a link called "More information".

This brings up a dialog with a list of sites you have allowed and banned the add-on on. Remove

the one you accidentally denied from the list, go there and it should ask you again”

 

Om jag ska tolka svaret så att det är Silverlight som ställer till mina problem har jag testat med följande:
 

Hantera tillägg/Verktyg och tillägg/Silverlight/Mer information/Ta bort alla platser. Asterisken försvann

och tillåt på alla platser blev svart och möjlig att välja. Sedan provade jag den webbplats igen vars

gula meddelande bara blixtar förbi och det gjorde det nu också.
 

Ledsamt nog ingen ändring på ”blixtmeddelandet” och inga adresslistor hittades.



 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fortfarande inte hittat filerna eller någon metod
för att få möjlighet att hinna svara på meddelandets frågor. Men jag har hittat
följande diskrepans i mina inställningar för internetalternativ. Har jag utökat
kernelläge eller inte? Se bilder (om jag lyckas få med några).



 

Har jag utökat kernelläge eller inte-2.docx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Sammanfattning. Grundtanken är god men den fungerar inte i praktiken.

 

Säkerhetspolicy för Internet Explorer 10:

http://windows.microsoft.com/sv-SE/internet-explorer/ie-win8-privacy-statment

”Om Du väljer att aktivera kernelläget på skrivbordet och du besöker en webbplats som använder ett tillägg som inte är kompatibelt med utökat kernelläge, får du välja om du vill inaktivera läget för den platsen så att tillägget tillåts att köras, eller ignorera framtida uppmaningar om tillägget i fråga. Internet Explorer lagrar adresserna till de webbplatser där du har valt att antingen inaktivera det utökade kernelläget eller ignorera framtida frågor. Du kan även ta bort uppgifterna med Ta bort webbhistorik när du vill.”

 

Microsoft menar att utforminingen av tillägget kan vara sådant att det också förändrar beteendet av IE:s grundfunktion. Till exempel att meddelande om att tillägget inte är kompatibelt med Utökat kernelläge bara visas ett så kort ögonblick att det knappast uppfattas.

 

I det läget får man således aldrig möjlighet att inaktivera Utökat kernelläge för webbplatsen ifråga utan hamnar i ett läge där tillägget aldrig körs. Resultatet kan till exempel bli att man aldrig kan logga in med BankID på webbplatsen.

 

Eftersom man aldrig kan vara säker på att få ett meddelande om att webbplatsen använder ett tillägg som inte är kompatibelt med Utökat kernelläge kan man heller inte använda Utökat kernelläge. Det är ingen lösning utan en konsekvens av nu rådande förhållanden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...