Gå till innehåll

Lite frågor om omformatering [LÖST]


carjoh

Recommended Posts

Hej!

Har köpt ny bärbar dator, och tänkte då rensa den gamla, och göra en omformatering. Det är en DELL dator. Jag har gjort som det står i Dells handbok - satt i cd-skivan - startat om datorn- tryckt F12- valt cd- enheten och sedan klickat mig vidare. Har försökt läsa mig till lite om detta på bl a detta forum. På något ställe skriver man att produknyckel ska anges- det har jag inte behövt göra ?? Jag hoppas att allt blir rätt ändå..

 

Det som jag undrar över är att i handboken står att från skivan Drivers and utilities ska drivrutinerna hämtas. Har satt i skivan och hade hoppats på att det också bara var att klicka okej och nästa. På skivan finns MÅNGA drivrutiner. Hur vet jag vilka som ska installeras, eller ska ALLA det? I vilken ordning? Klickar jag på en drivrutin så visar det att det är en fil som ska extraheras, och sedan att det lägger sig i en mapp. Måste man sedan in i var mapp för att öppna varje fil för sig?

 

Har kört windows update ett antal gånger nu, med omstarter, kan de flesta drivrutiner komma med där? 

 

Mvh

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du använt Dells egna skivor när du ominstallerat så behöver du nog inte ange nyckel. Hurvida du behöver aktivera Windows låter jag vara osagt men troligen är det redan gjort... båda dessa frågor får du svar på om kollar under systemegenskaper. Längst ner på den sidan ser du om ditt Windowsexemplar är aktiverat.

 

Gällande drivrutinerna så kan du snabbt se i enhetshanteraren om det finns några gula utropstecken. Där har du svaret på vilka drivrutiner du saknar.

 

Systemegenskaper hittar du under "Kontrollpanelen\System och säkerhet\System". På den sidan hittar du även Enhetshanteraren för att kolla efter vilka drivrutiner som saknas.

 

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och efter att moderkortets chipset drivisar är installerade så kan du kolla i Enhetshanteraren efter gula utropstecken. Har du det så klicka dem och välj att uppdatera drivrutinen och klicka fram skivan som sökväg, oftast hittar Enhetshanteraren drivrutinen. Det kan vara ett bra sätt eftersom en "märkesskiva" ofta innehåller en massa bling-bling som de flesta ändå inte vill ha. 

Redigerad av Skrotnisse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för era svar! Det behövdes tydligen inte någon nyckel. Tack för tipset att gå in i enhetshanteraren. Hittade några gula utropstecken, bl a bildskärmskortet som kunde, och behövdes åtgärdas. Hade problem att ansluta trådlöst men jämförde med den andra datorn vad gäller inställningar och under egenskaper för trådlös nätverksanslutning var där inga bockar ikryssade  under fliken nätverk och det löste det problemet. Har dock några gula tecken kvar, det är under fliken  "andra enheter" och där bassystemenhet +okänd enhet+ SM-busstyrenhet. Vet inte riktigt vad det är? Kanske behövs fler körningar av Windows update?

 

Sedan får vi se hur länge datorn håller nu. Jag fick precis som många andra felmeddelande när jag anslöt adaptern, plus att den laddar inte batteriet. Tydligen ett vanligt problem med Dell-datorer ( därav ALDRIG en Dell igen...). Vid kontakt med Dell supporten fick jag veta att antingen var det adaptern (vilket det inte var har provat med annan Dell-adapter,) eller moderkortet. Och moderkortet lät dyrt... datorn är 4 år gammal....

 

Tack igen för snabba svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har du installerat chipset-drivrutinen från Dells webbplats?

Det kan vara den som saknas.

 

Det är väl rätt vanligt med batteriproblem på ett eller annat sätt efter 4 år, oavsett datorfabrikat. Många får ju byta ut batteriet efter betydligt kortare tid än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör win7:

Det finns inget chipset att hämta till den modellen. Den följer med i operativet.

Du skall installera drivern HD 3650, ATI Mobility Radeon, och den skall även in lägga in SM-bussen rätt.

 

Du fråga efter Bassystemenhet, det är SD-cardläsaren, dä skall du installera Ricoh drivern.

 

För Vista, får du göra samma, men du hämtar hem chipset separat - på Dell - eller via win-update.

Chipset är det enda som listas på winupdate, det andra divrutiner finns inte där.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK för era svar! Cecilia - där försvann 1 utropstecken, Marion - där försvann ytterligare 2! Har ett utropsteckan kvar: Benämns " andra enheter", - okänd enhet. När jag tar upp den så står det plats Intel® ICH9M LPC Interface Controller - 2919.....

 

TACK snälla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

TACK för era svar! Cecilia - där försvann 1 utropstecken, Marion - där försvann ytterligare 2! Har ett utropsteckan kvar: Benämns " andra enheter", - okänd enhet. När jag tar upp den så står det plats Intel® ICH9M LPC Interface Controller - 2919.....

 

TACK snälla!

 

Jo jag vet vet att denna blir över på din modell.

Windows påstår att det är en brygga mellan PCI->PCI/ISA.. vilket är vilseledande.

 

Jag tror att det är kopplingen till din touchplatta, "assistpanel" eller UAA -drive sound,

windows tar hand om detta så bra ändå, och du tappar ingen prestanda eller funktion - utan tvärtom en mindre process som laddas, så du kan sova lugnt

 

EDIT, kolla nu, det är Touchplattan som vill ha "mat", i detta fall en kombinerad driver/applikation; "Dell SX2210T Touch Monitor"

Men installera den inte..

 

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...