Gå till innehåll

Kapat Hotmail


Recommended Posts

Min ena dotter har fått sitt Hotmail konto stulet. Hon vet vem det är och denne person har skrivit in sin egen Hotmailadress som säkerhetsadress. Vi har prövat med att ta bort denna adress men det går ju inte. Den ligger kvar en hel månad och då kan ju kontotjuven komma åt det ändå. Så när hon har bytt lösenord så har denne bara skrivit in sin egen adress och fått det nya lösenordet skickat till sig.

Vi har idag prövat att stänga ner kontot vilket inte gick. Det gick däremot att inaktivera kontot men det går ju att aktivera igen.

Hur skall vi göra så att kontot återigen bara blir hennes alternativt stänga ner det?

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäst är väl att stänga ner det och öppna ett konto/mail i Outlook istället:

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/Outlook

 

Det går även att få support från Microsoft:

http://www.windowslive.se/mvh/post/2011/02/23/Skydda-ditt-Hotmail-konto-fran-att-bli-kapat.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag tror ni båda har fel.

Jag har försökt att stänga ner kontot men det går inte.

Återställning av kontot är det ju inte riktigt frågan om eftersom jag har lösenordet och kan logga in. Men det kan ju han som har tagit kontot också. Byter jag, eller rättare sagt dottern, lösenord kan han få det nya lösenordet genom att hans konto står upptaget som säkerhetskonto. Kan han inte logga in så skickar Hotmail det nya lösenordet till hans Hotmailkonto. Vi kan inte byta lösenord och samtidigt ta bort hans konto eftersom det tar en månad innan ändringen träder i kraft.

Fler förslag?

Skall se om jag kan få hjälp från Hotmail. Men var? Finns det någon länk?

 

Hon har ju även detta Hotmailkonto för inloggning till Facebook så jag som inte är någon Facebookanvändare passar på att fråga hur ändrar man på det?

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera din tös att först fixa ett nytt mailkonto och ändra sina inloggningsuppgifter för Facebook, Skype osv. till det nya kontot för att säkra dessa. Risken finns nämligen att kontot kan spärras om för många olika användare loggar in på det. Så att flytta känsliga uppgifter till ett säkert konto borde vara prio nr 1 här.

 

Om den här grabbhalvan som har kapat mailkontot är minderårig kanske ett samtal med hans föräldrar kan vara en lösning? Tar man det bara lugnt och sansat och håller sig till sak kanske ni vuxna kan lösa det tillsammans?

 

Min grabb fick sitt Hotmailkonto kapat och det blev blockerat av Hotmail. Vi prövade på alla sätt att få det tillbaka men det var lögn i helsike att få det upplåst. Kontot i sig var det väl strunt samma med men problemet var att mailadressen var den han angett på Steam och efter att han ombetts av Steam att validera sin inloggning genom den kod som skickats så blev också hans Steamkonto blockerat. Tack och lov har Steam en väl fungerande support så efter lite korrenspondens så fick han tillbaka kontot.

Redigerad av Skrotnisse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett problem,, om FB kontot är kopplat till Hotmailkontot på samma sätt som Hotmail till FB ?


Den här personen, mindreårig eller inte har medvetet ändrat säkerhetsadressen. För att CGD ska kunna återställa kontot är det lättare med en polisanmälan, det bör man göra hursomhelst och det går alltid att ta tillbaka anmälan om man så vill. Det kan dessutom vara så illa att den här "kaparen" har fått sitt konto kapat också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen ansiktsbok själv så jag vet inte men om tösen har kontroll över sitt Facebook så måste hon väl kunna administrera det så att det inte går att logga in ifrån ett Hotmail eller Live konto genom att avaktivera just den funktionen? Vidare skall hon väl också lägga om lösenordsförfrågan till ett annat mailkonto?

Också med Skype kan man logga in med ett Windows Live konto, jag har aldrig aktiverat den funktionen men rimligtvis skall det väl funka att avaktivera den igen om man så vill.

 

Att göra rättsak av det hela blir en långdragen historia, en åklagare lär ju inte prioritera ett kapat mailkonto särskilt högt och några maktbefogenheter att ta tillbaka kontot med hjälp av myndigheterna kräver domslut. Vi snackar två år här, i bästa fall. Eller att det hela avskrivs efter två veckor.

Av den anledningen kanske en tanke kunde vara att de vuxna tar ett snack med varandra om sina kids förehavanden.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är väl medveten hur det fungerar eller kan fungera, syftet var ett annat. ;)

 

Förstår din åsikt, min är dock att det i första hand är vi vuxna som skall fostra våra barn och lära dem rätt och fel, klarar vi inte det så får myndigheterna ta vid men huvudsaken är väl att vi gör så gott vi kan. Sedan är det naturligtvis upp till trådstartaren att fritt vidta de åtgärder denne tycker att är bäst.

 

Men nu ska vi inte gå för mycket off topic, det primära nu tycker jag är att vidta åtgärder för att det inte ska bli bekymmer om mailkontot spärras, ett sätt är ju att skapa ett annat mailkonto och se till att lösenordförfrågningar och e-post man är beroende av går till det nya kontot istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Skrotnisse

Jag utgår ifrån det TS har skrivit, vet inte åldern på personerna (dotter), hur kontona kopplade osv.

Håller med dig men,, om det är en mindreårig som har fått sitt konto kapat av en vuxen eller vice versa ?

Det går snabbare och möjligtvis enklare att få tillbaka sitt konto om man har gjort polisanmälan,

sedan vad anmälan leder till eller vad man gör med den är en annan sak.

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Skrotnisse

Jag utgår ifrån det TS har skrivit, vet inte åldern på personerna (dotter), hur kontona kopplade osv.

Håller med dig men,, om det är en mindreårig som har fått sitt konto kapat av en vuxen eller vice versa ?

Det går snabbare och möjligtvis enklare att få tillbaka sitt konto om man har gjort polisanmälan,

sedan vad anmälan leder till eller vad man gör med den är en annan sak.

 

Om det är en helt annan sak vad en anmälan leder till, varför ens göra en överhuvudtaget? Den ger ju inte tillbaka kontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Skrotnisse

Men läs vad jag och andra skriver, jag skriver att det går snabbare och möjligtvis enklare att få tillbaka sitt konto om man har gjort polisanmälan. Då kan man styrka att man har haft just det kontot med en anmälan och använda sig av JoWa's länk. Inom 24 timmar kan man få svar och eventuellt få kontot tillbaka. Vad som händer med anmälan efter det är en annan sak.

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Skrotnisse

Men läs vad jag och andra skriver, jag skriver att det går snabbare och möjligtvis enklare att få tillbaka sitt konto om man har gjort polisanmälan. Då kan man styrka att man har haft just det kontot med en anmälan och använda sig av JoWa's länk. Inom 24 timmar kan man få svar och eventuellt få kontot tillbaka. Vad som händer med anmälan efter det är en annan sak.

 

 

En polisanmälan i sig styrker inte att du är den rättmätige innehavaren av ett mailkonto. Det kan möjligtvis en följande rättsprocess avgöra, av den enkla anledningen är inte det "en helt annat sak".

Den enda instans som kan återställa ett kapat konto är leverantören av tjänsten. Alltså är det snabbaste sättet att få tillbaka kontot att kontakta leverantörens support. Så vänligen förklara, på vilket sätt är en polisanmälan det snabbaste sättet att få tillbaka ett kapat konto? Jag har läst dina inlägg ett antal gånger nu men jag hittar inga som helst argument som styrker ditt påstående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Skrotnisse

Håller du på och trollar ?
Har du ens kollat JoWa's länk som bla. jag har hänvisat till ?

Den går till MS support, de kan se vilka IP adresser som har loggat in på kontot, ju mer bra information man lämnar, adress tex.,

desto lättare är det för MS att se vem som äger kontot. Gör man en anmälan ifrån adressen,, resten borde du kunna räkna ut själv.

En bra sak med anmälan är dessutom, att det är bokfört och om det skulle bli problem senare kan man hänvisa till den.

Om man har lyckats få tillbaka sitt konto, är det en annan sak om man vill gå vidare med anmälan eller inte.


Hur gör du om du får inbrott i hemmet, din dator och dina ID-handlingar försvinner ?
Vad du egentligen har skrivit, är tips om att det är "relativt" fritt fram för att kapa konton. ;)

Och jag skriver om hur man eventuellt kan gå vidare med det.. :wacko:
Bäst att lägga ned.. Men det var kul.. :)

 

Edit : förtydligande

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Dottern är snart 32 och den tidigare pojkvännen något yngre. Dottern kan i egentligen inget om datorer. Hon vet inte hur hon har sitt Facebook. Det enda hon vet är att hon måste logga in med Hotmailkonto och lösenord. Hur pojkvännen fick tag på lösenordet vet vi inte riktigt. Men när det tog slut skröt han med att han hade full kontroll över hennes Hotmail. Tjejen har ju bara ett enda mejlkonto. Så när hon ringde mig om detta sa jag år henne att byta lösenord, vilket hon gjorde. Att killen här hade lagt in sitt eget konto som återställningskonto var inget jag tänkte på. Så när han inte kunde logga in gick han till återställningssidan och angav sin adress och fick då lösenordet eller liknande sänt till sig. Men han har ju talat om viket lösenord han satt så vi kommer ju in på kontot. Problemet är ju att tar vi bort hans adress som säkerhetsadress så tar det 30 dagar!!! innan det försvinner och då hinner ju han ändra på det igen.

Jag får ett intryck utav att har någon lyckats komma över någon annans Hotmailkonto så är det närmast omöjligt att få tillbaka det.

Polisanmäla honom? Jag vet inte riktigt om hon vågar och jag vill inte ta några risker att dottern och dotterdottern blir utsatta för en person som kan vara farlig.

 

Jo jag har skrivit till Microsoft forumet och även fått svar och vad jag kan utläsa från svaret är att det blir svårt. Den stora svårigheten ligger ju i att den alternativa mejladressen ligger kvar i 30 dagar. Om man däremot hade lagt in två säkerhetsfrågor så hade det kunnat gå per omgående. Hon har bara en och den är känd utav pojkvännen.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det är självklart att det går att få tillbaka kontot, men man måste kunna visa att man har startat kontot en gång tiden och att man

pratar med rätt person.   

Det tråkiga är att om det här kapade kontots adress är kopplat mot tex. myndigheter eller banker mm., och om man kan få fortsatta

problem med att den här personen använder kontot för fortsatta olagligheter, då får ni nog överväga en extra gång om ni ska göra

en polisanmälan eller inte. Det är illa nog som det är nu.

Annars, om kontot inte har viktigt innehåll eller inte är viktigt i sig, kan man nog låta den tyna bort tillsammans med snorvalpen.

 

Skaffa hursomhelst ett par extra mailkonton och använd dem för olika ändamål, och följ Cecilias råd.

 

Hoppas att det löser sig.

 

 

Edit: redigering text

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla.

Eftersom hon inte kommer ihåg de här säkerhetskoderna som hon en gång fyllde i så är det helt stopp hos Hotmail, ingen hjälp därifrån.

Det enda som går att hoppas på är att han inte loggar in på kontot under 30 dagar för det är då som ändringarna slår igenom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Nej kontot är svårt att få tillbaka. Om den som har fått tillgång till ditt konto ändrar den så kallad säkerhetsadressen till sig själv är det faktiskt riktigt svårt att få tillbaka sitt konto. Jag har försökt. Men nu löste det sig. Vi hade ju fått det nya lösenordet så jag kunde gå in på kontot och ändra säkerhetsadressen lösenordet och han som tagit kontot lät bli att försöka gå in på kontot så efter 30 dagar så hade hon kontroll på sitt konto igen. 

Nu har i varje hon och mitt barnbarn lärt sig att lämna ut ett lösenord är inte bra. Det skall inte lämnas ut till NÅGON.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det löste sig.

 

Det är i sådana situationer det är bra att ha tvåstegsverifiering. Det räcker då inte med lösenordet för att logga in, utan även en verifieringskod krävs, och den koden har endast kontoägaren tillgång till. Rekommenderas således.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll på med att förbättra mitt svar när vi fick strömavbrott och datorn bara dog och samtidigt allt annat. Det varade i 70 minuter och det gjordes flera försök att få igång det hela innan det lyckades.

Ingen av mina döttrar vill lyssna när jag försöker prata datorhantering utan de gör som de själva vill. Endast ett Hotmailkonto som de kommer åt via internet användes och det är samtidigt det enda kontot. Säkerhetskopiering, vad är det? Men fylla datorn med alla mjöliga skitprogram som ligger i bakgrunden och drar kraft älskar de att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...