Gå till innehåll

Firefox dör


CGD

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag har Firefox 15 eller 18 och har börjat få problem med internetsidor med många bilder på. Firefox dör. Ibland kan bilderna bli helt konstiga och sedan dör Firefox.

Använder jag Internet Explorer finns inte problemet. Men ibland vill jag kunna ladda ner alla bilderna och då finns det bättre verktyg i Firefox.

Finns här någon som har samma problem eller vet om jag kan göra något åt det?

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett första steg är ju att se till att du har senaste Firefox, dvs version 19. Se också till att du har senaste versionen av alla tillägg och insticksmoduler (Verktyg - Tillägg - Sök efter uppdateringar) samt på https://www.mozilla.org/sv-SE/plugincheck/

Sedan kan du starta om Firefox utan att några tillägg går igång genom att välja det i Hjälp-menyn. Det innebär att du kollar om det är något tillägg som inte fungerar som det ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För firefox 19 är enklast att undersöka "kraschrapporterna"

 

url: about:crashes

 

 

hittar du inte felet direkt kan du rensa dessa, du ska kunna se vad som orsakade problemet till varför webbläsaren avslutades.

 

mvh alex

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag prövat att inaktivera alla tillägg, men inte hjälper det inte. Jag kan inte få fram någon kraschrapport. Är det inte meningen att man skall trycka på detaljer i kraschrapportör fönstret?

Använder jag Internet Explorer är det inga problem. Det är vanliga fotosidor som ibland kan innehålla många foton och det är då Firefox inte vill vara med. Det går ett tag men innan sidan är helt laddad dör programmet. Jag vill ju använda Firefox just på grund utav att där finns ett tillägg som laddar ner alla foton per automatik. Vad jag vet finns inte den funktionen hos Internet Explorer. Tidigare då jag hade Firefox 3.6 var det inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Prova att avinstallera / installera om det kanske? Och testa i så fall någon sådan sida direkt när du insallerat det innan du lägger på några tillägg och annat.

Glöm inte ta backup på sådant du kan tänkas vilja ha kvar som favoriter, sparade lösenord osv.

Mozbackup är ett bra program för det.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redan gjort mer än en gång.

När jag försöker en sida som får Firefox att dö så går det först bra. Det gröna hjulet uppe till vänster snurrar med bra fart sedan går det allt långsammare och hjulet stannar och då dör Firefox.

Det ser mer ut som att jag får gå tillbaka till 3.6 om jag vill fortsätta använda Firefox!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

När du har avinstallerat FF, har allt försvunnit i mapparna

"X: Användare/Din Mapp/AppData/Local/Mozilla" och "- AppData/Roaming/Mozilla" ,

"X : Program/Mozilla Firefox" och "X : Program Data/Mozilla" ?,,, Använd läget "Visa dolda filer och mappar" i "Mappalternativ".

Annars är det nog något tillägg som spökar. Skumt fel..

 

Edit: gillar att redigera..

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Tagit bort Firefox och allt som hör till. Därefter installerade jag Firefox 3.6.28. Nu flyter det helt bra igen. Snabbt och inga sidor dör. Sidorna laddas i snabbare och eventuella foton laddas ner snabbare. Precis som det var innan jag uppgradera de till Firefox 15.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Att köra med Firefox 3.x idag är ju vansinne, då är det t.o.m bättre du kör IE9/10.

Om du nu gjorde något annorlunda, kanske manuellt städade bort gamla rester bättre efter att du avinstallerat Firefox. Varför testade du inte att direkt lägga in Firefox 19.0.2 efter det?

 

Jag har full förståelse att det kan vara annorlunda hos dig, jag har själv unika problem på min dator som ingen annan i världen verkar ha, men jag är ändå övertygad att 19.0.2 ska kunna fungera hos dig om du lyckas bli av med vad det nu är som kan tänkas ligga och störa.

 

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Tagit bort Firefox och allt som hör till. Därefter installerade jag Firefox 3.6.28. Nu flyter det helt bra igen. Snabbt och inga sidor dör. Sidorna laddas i snabbare och eventuella foton laddas ner snabbare. Precis som det var innan jag uppgradera de till Firefox 15.

Jag hoppas att du har en extremt bra säkerhetsnivå för övrigt när du ska surfa med något som har väldigt många kända säkerhetshål som kan utnyttjas för att infektera datorn från en webbsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har prövat att installera in både Firefox 18 och 19 efter det att allt är borttaget. Men det verkar som om de inte riktigt vill samarbeta med min dator. Det måste ju vara något i dessa program som gör att jag får problem med vissa sidor. Jag har ju fortfarande XP så då fungerar det bara med Internet Explorer 8 men det spelar ju liten roll eftersom IE inte har de tillägg som Firefox har.

Jag borde haft både Firefox 3 och 19 installerade så jag kunde använda 19 i normalfallet och när jag skall ladda ner mina vänners foton så använder jag Firefox 3. Men det går ju inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...