Gå till innehåll

Mina dokument, bilder och musik- ändra sökväg


Hans42
Gå till lösning Löst av Hans42,

Recommended Posts

Hoppas att jag inte är i fel forum igen och snurrar. Jag kör ClassicShell i Win 8 och är rätt nöjd med detta. Men jag skulle vilja ändra sökväg för dokument, foton och musik så att de hamnar på annan partition än C:

 

Hittills har jag lagt genvägar på skrivbordet, men det skulle vara trevligt om man kunde använda de val som finns i ClassicShell.  Tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hoppas att jag inte är i fel forum igen och snurrar. Jag kör ClassicShell i Win 8 och är rätt nöjd med detta. Men jag skulle vilja ändra sökväg för dokument, foton och musik så att de hamnar på annan partition än C:

 

Hittills har jag lagt genvägar på skrivbordet, men det skulle vara trevligt om man kunde använda de val som finns i ClassicShell.  Tips?

 

Jag kör inte Win8 öht, om du hö-klick på startmenyn (via shell menyn) får du upp denna ruta då?

Isf. är det bara att styra vart du vill..

post-6485-0-22473500-1362587828_thumb.jp

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Gå till C:\Users\<ditt_användarnamn>

2. Högerklicka på Mina Dokument och välj Egenskaper/Plats...

3. Tryck Flytta och bläddra fram den plats du vill flytta till

4. Tryck Välj mapp och sedan Verkställ

4. Upprepa med alla användarmappar som du vill ha på annan plats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Det funkar om jag använder Start Menu 8, men inte med ClassicShell. Så det får bli den förstnämnda: :)

 

Innan du stänger tråden.. vilken "win7-meny" är den bästa enligt dig?

Delvis relevant då.. hur många har du prövat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört ClassicShell sedan jag skaffade Win8 för några veckor sedan och har varit nöjd med den. Start Menu 8 har jag bara testat idag och jag skulle nog gå tillbaka till ClassicShell ifall det funkade  med ändring av sökväg där. Den är på svenska och då jag kör svensk W8 så betyder det kanske en del. Men jag tror nog kanske mest att det är en vanesak. Man vänjer sig ju med det mesta på några dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört ClassicShell sedan jag skaffade Win8 för några veckor sedan och har varit nöjd med den. Start Menu 8 har jag bara testat idag och jag skulle nog gå tillbaka till ClassicShell ifall det funkade  med ändring av sökväg där. Den är på svenska och då jag kör svensk W8 så betyder det kanske en del. Men jag tror nog kanske mest att det är en vanesak. Man vänjer sig ju med det mesta på några dagar.

 

Okej tack för info, skall jag tolka det som ClassisShell är den enda menyn på svenska, nån som vet?!

 

Men om inte mitt förslag fungerar, så finns inte undermenyn "egenskaper". Då borde du kunde lösa det med esons förslag, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns massor av startmenyer till W8... också på Svenska. En snabb sökning gav den här artikeln, som tar en titt på 9 olika program.

https://www.infoworld.com/d/microsoft-windows/9-windows-start-menus-windows-8-208963

 

Marions förslag utökar det befintliga biblioteket utan att ändra systemets sökvägar till användarmapparna. Vilket innebär att när man skickar filer till t.ex. "Mina dokument", så hamnar dom fortfarande på C:/ om man inte har flyttat mappen enligt mitt förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...