Gå till innehåll

Säkerhetsrisk med XP efter 2014?


kontakten

Recommended Posts

Visst blir det mer riskabelt eftersom den inte uppdateras längre. Man får ju inte de senaste versionerna av webbläsarna etc..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har windows xp, och vill helst int uppgradera eller köpa nytt. (ekonomisk fråga).

Vad händer efter 2014 när uppdateringarna upphör från microsoft? Är det en risk att använda det?

Det är väl sannolikt att det blir så eftersom det nu kommer säkerhetsuppdateringar var och varann månad till XP, och utan säkerhetsuppdateringar blir datorn snabbt lätt att göra intrång i t ex från en webbsida. Samma sak som när supporten för Windows 98, ME och 2000 upphörde.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget säkerhetsprogram hittar allt och det är ju bara att se hur enormt många datorer som blir infekterade därför att de har en gammal version av Flash eller Java installerad.

Det är väl ingen som portar dig härifrån, men det är kanske inte det bästa forumet för Linux-frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativt kan jag ju gå över till Linux ubuntu, men då blir jag väl "portad" i det här forumet!!!?

Jo, det är nog bästa sättet att förlänga livet på en gammal XP-dator. Xubuntu är en lättare variant som passar på en äldre dator. Då får du ett system som är modernt, säkert och rimligt snabbt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Cecilia, du är alltid så hjälpsam. Att jag skulle bli "portad" var mer ett skämt, jag vet att linux har ett eget forum

för sina användare. Har kört linux parrallelt med windows tidigare, men skrivaren är tyvärr inte kompatibel med linux. Blir dock billigare att köpa ny skrivare än ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

En Windows 8 dator är inte så dyr. Är det en XP är den nog rätt gammal nu och en enhet kan när som helst ge upp.

Så det tål att funderas på, du kan ju använda XP.n så länge du får uppdateringar trots allt. Vilket är nåt år till.

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...