Jump to content

installera certifikat för RDS

David@IFM

Recommended Posts

Jag håller på att sätta upp en Remote Desktop Services server (egentligen två) och har fastnat vid att ersätta det självsignerade certifikatet mot ett riktigt.

Hillills har jag försökt lägga till som "Certificates (Local Computer) > Personal" samt "Certificates (Local Computer) > Remote Desktop"

samt "Certificates -Service (Remote Desktop Services) > TermService\Personal"

Det självsignerade certifikatet har jag tagit bort men efter en omstart dyker ett nytt självsignerat upp igen.

Någon som vet hur man ska göra? (måste tilläggat att jag googlat rätt länge utan att hitta något som fungerar, många verkar ha samma problem.)

• 3 weeks later...

Jag tänkte att det är lika bra att berätta hur jag löste problemet.

De certifikat jag fick från min kollega var alltså bara den publika nyckeln i formatet .pem.

Kollegan körde något program för att kombinera nyckel och certifikat till en .p12-fil.

Därefter var det bara att göra som ovan och lägga dom i "Local Computer > Personal"

När certifikatet installerats har det dessutom en nyckelsymbol, det verkar vara enda sättet att se skillnad på certifikattyper i Windows.

Därefter går man in i "Remote Desktop Session Host Configurator" och dubbelklickar på RDP-tcp.

Längst ner i fliken "General" väljer du select och sen det certifikat som ska användas, sen är det klart!