Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

David@IFM

installera certifikat för RDS

Recommended Posts

Jag håller på att sätta upp en Remote Desktop Services server (egentligen två) och har fastnat vid att ersätta det självsignerade certifikatet mot ett riktigt.

Hillills har jag försökt lägga till som "Certificates (Local Computer) > Personal" samt "Certificates (Local Computer) > Remote Desktop"

samt "Certificates -Service (Remote Desktop Services) > TermService\Personal"

Det självsignerade certifikatet har jag tagit bort men efter en omstart dyker ett nytt självsignerat upp igen.

Någon som vet hur man ska göra? (måste tilläggat att jag googlat rätt länge utan att hitta något som fungerar, många verkar ha samma problem.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte att det är lika bra att berätta hur jag löste problemet.

De certifikat jag fick från min kollega var alltså bara den publika nyckeln i formatet .pem.

Kollegan körde något program för att kombinera nyckel och certifikat till en .p12-fil.

Därefter var det bara att göra som ovan och lägga dom i "Local Computer > Personal"

När certifikatet installerats har det dessutom en nyckelsymbol, det verkar vara enda sättet att se skillnad på certifikattyper i Windows.

Därefter går man in i "Remote Desktop Session Host Configurator" och dubbelklickar på RDP-tcp.

Längst ner i fliken "General" väljer du select och sen det certifikat som ska användas, sen är det klart!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

• Liknande innehåll

• Av MelancholicCandy
      Det här felmeddelandet kommer upp när jag försöker installera ett spel, jag håller på att bli tokig!
      Jag har försökt med att t.ex uppdatera service pack 1 och det funkar som det ska enligt windows update, så jag antar att det inte hjälper...

Help me?
    • Av Pierre Nilsson
      Jag försöker att installera Windows 8.1 på min dator. När jag ska installera det från Windows Store så startar aldrig installationen. Det står bara "Väntande", trots att jag varken installerar eller uppdaterar några andra appar. 

• Av David@IFM
      Går det att installera typsnitt via GPO? Har sökt runt lite utan att hitta något vettigt. Har även testat en del script, men det fungerar inte som jag vill.
    • Av ZestarUse
      Hejsan!

Jag har försökt installera steam på min dator, det är "SteamInstall.msi" fil. Men när den väl ska börja installera kommer det upp en ruta där de står "Systemadministratören har angett systemprinciper som hindrar den här installationen". Någon som har en aning?

Har googlat och läst trådar och testat lite olika saker men de funkar inte. Står mycket med att man ska använda högerklicken och köra som admin men de finns inte.

Tack på för hand!
    • Av David@IFM
      Jag ska sätta upp en Remote Desktop Services-server med målet att kunna använda Officepaket från Linuxdatorer samt som "surfgateway" för våra labdatorer på isolerade nätverk. Kan någon tipsa om gruppolicier för att låsa ner servern?
    • Av shysstkille
      Hej
      Jag har en bärbar dator som jag köpte begagnad, vid köpet var det då windows vista på den, jag installerade då windows 7 och nu vill jag i stället installera windows xp på den,dock funkar det inte att installera då det står att den inte hittar några diskar, anledningen till att jag vill lägga in xp är att jag har köpt ett felsökningsprogram till bilen som jag ska installera på datorn efter jag lyckats få in xp.
      Finns det ngn här som vet hur och om det går att installera xp?
      tacksam för svar
      mvh