Gå till innehåll

Går ej att koppla upp mot nätverket


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag har en D-Link DIR 615 router.

Normalt fungerar allt OK. Datorer, telefoner och TV apparat kopplar upp sig helt OK. Men om jag väljer att göra nätnamnet osynligt så fungerar plötsligt inget utav de trådlöst uppkopplade enheterna.

 

Har nu ändrat tillbaka i routern. Nu kan telefonen inte längre koppla upp?

 

Datorn kopplar upp sig helt problemfritt. Men telefonen vägrar.

 

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det är det jag gjort.

När jag försöker ansluta telefonen så står det i tur och ordning,

Autentiserar

Lösenord lagrat med wep/wpa2

Frånkopplat

 

Jag har prövat med att bryta strömmen till routern så att den startar om. Så nu kan jag se att det bara är min trådanslutna dator, den bärbara och TV:n anslutna. Telefonen vägrar.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen.

Mitt fel. Såg hela tiden fel på l och I. Litet L och stort i. Nu fungerar det igen.

 

Men tillbaka till första frågan. För att öka säkerheten ville jag göra så att nätnamnet inte visades. Men då vägrar telefonen att koppla upp sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att inte propagera ut SSID utgör ingen som helst säkerhet för den som verkligen är ute efter att ta sig in i ditt nät och vet vad de sysslar med. Möjligen kan det hindra någon amatör från att få för sig att göra ett försök, men de skulle förmodligen inte lyckas ta sig in ändå om du konfigurerat det rätt.

 

Det går säkert att goggla fram ett säkert svar på detta men en vild gissning tagen ur luften att mobilen inte fungerar kan vara att den har en hög prioritet att spara på sitt batteri. Kan vara så att den bara gör ett snabbt svep då och då för att se vilka accesspunkter som är tillgängliga (synliga SSID) och först när den ser en som den har sparad som tillåten anslutning så bemödar den sig att försöka göra en anslutning mot den. Det drar antagligen mer batteri att ständigt försöka ansluta mot alla de accesspunkter som den har sparade som anslutningar oavsett om den vet att de finns inom räckhåll eller ej.

 

Så mitt tips är propagera SSID, det ställer till mer problem än vad du vinner i säkerhet att inte göra det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Men tillbaka till första frågan. För att öka säkerheten

 

Gör såhär CGD, jag visar på min netgear, du har lite andra menyer bara.

Du skall leta efter "åtkomstlista trödlösa enheter", eller accesscontroll.

 

Du tittar under "anslutna trådlösa" enheter, kopierar MAC-adressen för enheten och limmar in den under "åtkomstkontroll."

Titta på min dump så fattar du poängen ;)  Funka det för dej?

 

EDIT:

På sidan 40 står det hur du skall göra, och även D-link kallar det myckt för riktigt för "Accescontroll"

ftp://ftp.dlink.com/Gateway/dir615_revC/Manual/dir615_revC_manual_300.pdf

 

Och välj limma MAC-adress, inte IP, som de föreslår, det blir bara fel då.

post-6485-0-67425500-1362825033_thumb.pn

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det får nog bli som Nicklas föreslår. Jag får använda det så som jag gjort tidigare.

Marion, det där med MAC adresser har jag tittat på men det fungerar inte så bra. När dottern kommer hem med någon kompis eller bara dennes apparat vad det nu månne vara för sort så for hon problem att komma ut på nätet.

Jag har vid några tillfällen haft program installerade som tittar på vår gemensamma nätverk och har då kunnat se att det inte är så ovanligt att några söker av nätverket. 

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det får nog bli som Nicklas föreslår. Jag får använda det så som jag gjort tidigare.

Marion, det där med MAC adresser har jag tittat på men det fungerar inte så bra. När dottern kommer hem med någon kompis eller bara dennes apparat vad det nu månne vara för sort så for hon problem att komma ut på nätet.

Jag har vid några tillfällen haft program installerade som tittar på vår gemensamma nätverk och har då kunnat se att det inte är så ovanligt att några söker av nätverket. 

 

Jo, nackdelen är när du kommer med en ny enhet, måste du köra samma procedur.

mao stänga accesskontroll, och lägger till den i listan öven betrodda enheter. Sen låser du den igen, men då finns den där.

Byter ungarna telefon en gång veckan då blir det jobbigt ;)

 

Jag själv måste köra med accesscontroll på, då två av min grannar (ungdomar) hackar sig in annars, det tar dom 5-6 dagar så knäcker dom nyckeln.

Deras pappa kör nämligen med en slö lina så dom föredrar min, dom får låna den så sett, men dom missbrukar och sänker mig totalt med deras feta downloads ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...