Gå till innehåll

Erik & Mackan blir hackade i nytt tv-program.


Recommended Posts

Erik & Mackan blir hackade i nytt tv-program. De allra flesta icke IT/dator intresserade användare litar blint på antivirusprogrammet som medföljer datorn eller köps som extra tillbehör. Många antivirusprogram har en medföljande brandvägg. Men är det inte som att köpa en gris i en säck?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom sålde verkligen grisen i säcken, programmet alltså på TV. Fanns det någon upplysning om vad de hade för internetuppkoppling?

Själv har jag inte sett det, men så lätt som klippet visar, går det nog inte till, men det går förstås, med lite trixande och när man är i närheten av någons trådlösa, oskyddade mobila internetanslutning och datorerna fanns ju på samma bord, i denna luddiga pajasuppvisning.

 

Uppdaterade Antivirusprogram + några andra bra tilläggsprogram som SpywareBlaster duger gott, samt lite sunt förnuft + att veta vad en dator är för något, när man köper den.

 

http://www.brightfort.com/spywareblaster.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte mer än vad som visas i länken till klippet. Sen är det en ganska känd person från ett inte helt okänt säkerhetsföretag som är inbjuden. Experten säger tydligt i klippet att det går att köpa trojaner som inte några antivirusprogram eller andra typer av tilläggsprogram kan erbjuda skydd mot. Han nämner kostnaden för trojanen som används i klippet. Hur duktig eller kompetent experten är som deltar i klippet vill jag personligen inte uttala mig om. Ingen jag har träffat eller är bekant med. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Dom flesta datoranvändare, som kan något, vid ett nyköp, rensar bort allt skräp, som medföljer en dator med förinstallerat OS. Sedan lägger man in sitt egna Antivirus, i mittfall NOD32 Antivirus, som jag använt sedan det kom på marknaden 2001, tror jag det var. Precis som jag tidigare kommenterade i ett inlägg av Marion, har jag blivit drabbat en gång, av en mask 1999, så det ska till mycket, för att drabbas. Jag tillhör heller inte dom som varit försiktiga på nätet, så mycket av de hot det skrivs om, är överdrivet. Oftast är det användaren själv som startat något eller har lurats till något.

 

http://www.alltomwindows.se/forum/topic/27289-nytt-polis-virus-nu-uppdaterad-version-20/#entry205008

 

 

Redigerad av Manneman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

OlleBull nu blandar du nog äpplen o päron så att säga,det går inte jämföra ett allmänt surfande med en riktad attack mot en specifik dator!

Om nån skulle vilja ta sig in i just din dator med en specialtillverkad trojan så är ditt NOD32 chanslöst,tro inget att annat!! Titta bara hur hackare idag tar sig in på tidningar,regeringar,domstolsväsenden etc etc där många av dom har det bästa skydd som kan köpas för pengar......

Redigerad av MrO
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har aldrig sagt att NOD32 skyddar mig! Jag använder det, för att det reagerar och blockerar vissa sajter, väldigt bra.

 

Mitt sunda förnuft har skyddat mig, i de allra flesta fallen, jag varit utsatt för något slags hot.

 

Jag har under säkert mer än tio års tid, laddat ner från så kallade farliga sidor, både det ena och andra och så klart, om jag inte vetat vad jag gjorde, hade jag säkert råkat ut för intrång, jag med.

 

Jag använder sedan flera år VMWARE  WORKSTATION på mina datorer. Där, i virtuella installationer av Windows har jag lärt mig, hur jag skall bevara lugnet och klara mig undan Virus, Trojaner och annat skräp.

 

 

Redigerad av Manneman
Finns ingen anledning att länka...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad · Gömd av Manneman, Mars 16, 2013 - *gäspar*
Gömd av Manneman, Mars 16, 2013 - *gäspar*

Sedan lägger man in sitt egna Antivirus, i mittfall NOD32 Antivirus, som jag använt sedan det kom på marknaden 2001, tror jag det var.

OlleBull, sedan lång tid tillbaka känner nog alla till att du använder NOD32.

 

Känns mest som billig och långvarig marknadsföring av ett betalprogram.

 

Trodde att sånt stred mot forumreglerna?

Länk till kommentar
Postad · Gömd av Manneman, Mars 16, 2013 - *dubbelt gäsp*
Gömd av Manneman, Mars 16, 2013 - *dubbelt gäsp*

Ja du essob, tror gör man i kyrkan, så du menar att jag inte får tala om vilket Antivirusprogram jag använder. Det var det löjligaste jag hört på länge. :)

 

Fast å andra sidan så bryr jag mig inte, men jag förstår ju att avundsjukan är stor. :D

Länk till kommentar
Postad (redigerade) · Gömd av Manneman, Mars 16, 2013 - ...
Gömd av Manneman, Mars 16, 2013 - ...

Alltid rolig läsning när det finns så kunniga medlemmar som du "OlleBull". Nu råkar vi som umgås via den här formen av forum vara en icke relevant faktor i sammanhanget. Vi är så få.  Alla har en dator idag. Du har dina bankärende och mycket annat. Det mesta sköts via nätet idag. Alla människor har varken lusten eller samma intresse av nätet eller dator som du "OlleBull". De vill lägga sin tid på annat än någon ny konstig pryl. Ändå har vi som är för teknik mer eller mindre tvingat miljontals/miljarder människor in i en värld där de kan råka illa ut. Här finns en ansvarsbit som är ogripbar även för de mest insatta experterna i ämnet. Men du har svaren "OlleBull" nu kan jag lugnt sjunk ner i tv-soffan för fredags underhållning. Svaret och den globala lösningen är "NOD32".

Redigerad av Myggan63
Länk till kommentar

Jag har under säkert mer än tio års tid, laddat ner från så kallade farliga sidor, både det ena och andra och så klart, om jag inte vetat vad jag gjorde, hade jag säkert råkat ut för intrång, jag med.

Att du inte märkt av det är ju faktiskt inte samma sak som att det inte kan ha skett.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

i mittfall NOD32 Antivirus, som jag använt sedan det kom på marknaden 2001

 

Om man söker på "Olle Bull & Nod32", så får man 345003 träffar på google.

Nej det får man såklart inte - men man borde få, eller hur Olle? ;)

 

Jag var ju inte med kriget Comodo-är-bäst vs. alla övriga AV -kriget, men det var underhållande läsning.

All AV-prog påstås vara 89-95% säkra, några påstår sig ligga på 99-100% -ig.

Och det kan vara sant, om man stänger alla portar/trafik och helst drar ut sladden ;)

 

Diskussionen är meninglös, de elaka maskarna tar sig alltid in via den sista procenten, eller ännu enklare, användaren själv.

 

I våran verksamhet, så har vi paradoxalt konstigt nog mer problem med folk som installerat ett AV. (NIS -proggen är absolut värst)

Det begränsar användaren, med felmeddelande och folk tror att det är fel på datorn.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur McAfee är numera med tanke på hur NIS tycks vara även idag. Hoppas att Erik & Mackan klarade sig eftersom de lär ha blivit hackade. Passar på att fylla på min OT-kvot eftersom Sheriffen har varit och rensat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marion!

Det gäller nog bara på detta forum iså fall. Lite märkligt, är det ändå, att så fort jag skriver NOD32 triggar det något hos vissa på detta forum. :)  

 

Lite som Frau Blucher:

 

 

Kommer ihåg vår första dator där McAfee var förinstallerat och man visste knappt vad det handlade om. Att jag använt NOD32 genom åren, beror nog mest på att jag tyckt det varit så enkelt att hantera. Flera gånger har jag avvägt att byta till avast, i gratisversionen då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grabbar!

Jag tycker MS skall införa nån "container" så man kan installera alla AV-prog som finns i heeela världen.

Låt oss säga 10 AV-prog gånger 93% = 930 procent säkerhet. Man kan aldrig bli försiktig nog.

 

Man avslutar med 12ml KanJang, så får även magen ett bra virusskydd. Men datorn är väl ändå viktigare?

Annars gilla jag just frasen "in absurdum" ;) slår ut "in de facto"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...