Gå till innehåll

När tekniken övergår människans förstånd.


Recommended Posts

Ja jag förstår inte poängen riktigt. RT är däremot mer en renodlad läsplatta, lättare och strömsnålare med sin ARM processor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa är väl ingen riktig nyhet, finns ju även Asus transformer där du kan ha "plattan" dockad och köra windows, när du sedan tar loss den så blir den en android platta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde du verkligen inte, trodde du var en skarp kille. Jarru fatta den.

Men du.. köp en vetja. Eller känns den bara rent av överflödig (?) isf varför?

Det trodde jag också jag var men denna gick jag bet på. Tycker du den är bra eller dålig, i så fall varför, eller handlar det om något helt annat? Det finns ju fler sådana produkter på marknaden där Asus Transformer nog är den mest omtalade, var det något speciellt med just denna från Acer?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det var inte min avsikt att gå in på något sidospår, jag försökte komma fram till vad du var ute efter genom att lista några potentiella syften du kunde tänkas ha med tråden. Och jag förstår fortfarande inte riktigt vad du är ute efter. Vill du poängtera att man borde köpa Acern istället för t.ex Asusen som är betydligt dyrare? Eller tycker du hela konceptet är dumt och ingen borde köpa någon av dem? Eller något helt annat?

Nej jag planerar inte köpa en Transformer, inte Acern heller för den delen.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså... jag misstänker att du inte ägt en platta Marion? Har du det och står fast vid dina åsikter så är det lugna puckar. Har du INTE det så känns tråden ganska onödig.

 

Att använda en platta hemma i soffan är jättebra på alla sätt och vis. Om man däremot använder den både i hemma och på en arbetsplats, vilket OCKSÅ har sina fördelar, så kan det bli obekvämt att sitta med en pekskärm och arbeta. Visst är det då jättebra att kunna "docka" på ett tangentbord. Jag använder en platta i jobbet och ser BARA fördelar att kunna docka den mot ett tangentbord... precis som man kan docka sin laptop mot en stor skärm och ett fullstort tangentbord. För mig är det DET den nya generationen av plattor handlar om... ett multiverktyg, inte ett steg tillbaka i tekniken.

 

Modellen du länkar till? Ja, jämfört med MS Surfacemodeller så är ju tangentbordslösningen på ovan visad modell grymt ful... men känns faktiskt mer solid än Surfacemodellerna

 

För några år sedan köpte alla iPad till höger och vänster. Kunderna såg potentialen i den men ville ha något mer... och väldigt snart så kunde man köpa tangentbord till dom. Efter det har andra tillverkare hängt på. Finns det en marknad så funkar det ju, eller hur? Sen att vissa kostar hutlöst får bli en historia...

 

 

Och "hjulet är redan uppfunnet"? Lite trångsynt åsikt i mina ögon... vi byter ju bil så fort något nyare kommer ut på marknaden

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tillverkarna liksom trendsättarna skapar behoven för en ny marknad, det finns normalt sett inte en efterfrågan för någonting som inte finns.

På 70-talet var utsvängda jeans och platåskor inne, efter det gick man sina platåskor tillbaka till ruta #1 med raka byxben och "normal höjd" på skorna,men grundtanken är att tjäna pengar på gott och ont.

Om man ser till mobiltelefoner tex., det började med en "godtycklig storlek", men tekniken gick framåt och mobilerna blev allt mindre och mindre,det fanns modeller med oandvändbar knappsats för fingrar. Idag håller man på och tillverkar smartphones med allt större skärmar istället och som man mer eller mindre behöver ha en handväska till för kunna ta med sig den. När laptopen kom till och var ny på marknaden eftersom den då var en bärbar nyhet, var finns finns då skillnaden idag utom i tekniken.

Citerar Manneman,
'Och "hjulet är redan uppfunnet"? Lite trångsynt åsikt i mina ögon... vi byter ju bil så fort något nyare kommer ut på marknaden'

Jo, och ekorren springer fortfarande i samma hjul, dock med blinkande lysdioder i hjulet.

 

 

Edit : redigeringen funkar dåligt, scriptproblem tydligen, får redigera flera ggr. om,,, ekorrhjul ? :blink:

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nämen nu är det ju faktiskt kvantitet som räknas istället för kvalitet.

Slit och släng-för vilken idiot uppgraderar en laptop eller surfplatta.

Allt går att sälja med mördande reklam........

och vi går förstås på alltsammans. En del orkar medans andra får vara med i lyxfällan och fälla en tår.  

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Manneman, det verkar trångsynt. Visst finns det enskilda produkter som jag anser inte behövs på marknaden därför att det finns alternativ jag anser vara bättre val på alla sätt. Och det finns även hela koncept som inte fyller någon funktion för just mig. Men de flesta av dessa koncept som räknas upp har ju faktiskt olika för och nackdelar så då är det väl bra att de finns så var och en kan välja efter sitt behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyfte snabbt fram en liten stapel, av just 10.1" netbooks som utgått från handlarnas sortiment.

Folk kom på att de är pilliga i T-bordet, och för liten skärm. Dom sista exen såldes ut för sisådär 1500-1900kr

Och dessa små netbooks klassas verkligen som "vråldöda" sedan 1 år tillbaka.

 

Vad är skillnaden på dessa (se bild) och den nya "formatet" (?) de har samma form/mått på både T-bord & display.

ps: man kan inte lösgöra displayen på dessa, inte utan skruvmejsel ;)

 

Det är väl stor skillnad på en netbook och en pekplatte-kombination...? Och som jag uppfattat det så ersattes netbooken av pekplattan, är det inte så?

 

Alltså... åter igen, Acer har gjort sin variant av Surface. Vad är det som är så konstigt? Ska vi starta en tråd varje gång en tillverkare lanserar en ny produkt "som redan finns" för att rata ner på bristen av nytänkande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du "skriver" att  du håller med manneman, men håller med mig i sakfrågan, att just:" enskilda produkter inte behövs på marknaden". Bra att du fatta sakfrågan till slut Nicklas.

Det var ju trevligt att jag förstod dig utan att veta om det. Jag fick nämligen intrycket att du sågar hela koncept och inte enskilda produkter men du tycker alltså att hybrider är jättebra, bara inte vissa märken och/eller modeller av dem. Kul att vi är överens.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har redan fått in trasiga Plattor med tillhörande T-bord, det var därför jag skrev tråden.

Men när man ser den på bild, och läser IDG-test osv. Så visst blir man köpsugen.

Och det är ingen fungerande pryl/koncept som håller i längden, när man väl börjar brukar den i vardagen.

Hänger du/ni med nu?

Det kan jag mycket väl tänka mig stämmer, men det känns som en helt annan frågeställning än att det inte finns ett användningsområde/behov för konceptet. Man kan väl säga att tanken är god men det fungerar inte i praktiken då. Kanske kan NFC, WiDi eller någon annan trådlös teknik lösa det problemet i framtiden.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Marion

 

Visst hänger jag/vi med...

 

Men om man tittar på ditt senaste exempel så är det väl ändå för väl att tekniken går framåt? MS Surface tangentbord snäpper man på med magneter, Bluetooth-tangentbord till iPad sitter oftast i ett fordral eller ställ... osv osv

 

Åter igen... det är tur att tekniken går framåt och att det utvecklas nya och förbättrade produkter som ersätter de där "missarna" som uppenbarligen har gjorts. Det för mig tillbaka till ursprungstråden och den efterföljande kommentaren om att hjulet redan är uppfunnet. Det första hjulet var uthugget i sten och efter det skuret i trä. När de "tidiga" versionerna av pekplattekombinationer utvecklades så var uppenbarligen överambitiösa designers som övertygade oss att detta var en produkt att satsa på... pekplatta med "inbyggt tangentbord". Teknikhistorien visas en uppsjö av liknande blunders men tack vare efterfrågan på marknaden så vidareutvecklas detta till något som konsumenterna vill ha. Att en och annan sk*tmodell dyker upp är oundvikligt men det behöver inte betyda att man ratar hela konceptet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"När tekniken övergår människans (= mitt) förstånd"

 

- när medföljande teknisk manual är oanvändbar, skriven av tekniker som bara vill briljera.

 

- när teknisk produkt består av ohanterbara funktioner, finns där bara för att tekniskt briljera.

 

- när tekniken är så känslig att den blir svår att hantera i vardaglig miljö.

 

 

imho/emrm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nää.. jag väntar nog på nästa modell, när "utvecklingen" kommit ikapp oss ;) ..eller invecklingen..

Jo, utveckling som leder till inveckling som leder till avveckling hos konsumenten.

 

Några år senare återvinner man allt. Uppfinner järnspettet igen.

 

Önskar mer funktionsbaserad teknik. Funkis i samverkan med teknik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha.. appråpå just "Funkis i samverkan med teknik."

jag såg.. eller snarare såg inte, att det ens fanns en sketen USB port i Acer Iconia -modellen. (endast en mini-usb)

usb -minne eller disk - "göre sej ej besvär"  ..typ.

 

Titta på denna pjäs/padda, när du vikt den är den över 2cm tjock, och väger nästan 2Kg. Och då är den bara 10".

Hur kan man misslyckas med en basic USB 2.0?!

 

(Min laptop av ultramodell, är av det större behagliga formatet 13.3, och väger bara 1.2 kg. Och tunnare.)

 

Bild på paddan Acer Iconia

:D

Jo, jag har en sån....."padda". Ligger i någon garderob.

 

Hur länge ska det ta att förstå att teknikerna måste samarbeta med funktionalisterna.

En produkt som har funktioner som en tekniska produkt ska ha avseende konsumenten.

När ska informatik som vetenskap slå igenom när det gäller konsumtionsvaror?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Informatik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 månader senare...
  • 2 månader senare...

John, du får läsa själva kärnan i inlägget, och inte svamla om nåt helt annat

Jag visa dej ett koncept, där de har bemödat sig att göra tio olika täckpluggar - helt i onödan.

Tja täckpluggar kan du ha i instrumentpanelen på moderna bilar också.

Ser snyggt ut utan hål och synliga skruvar. Men den dagen du ska skruva/repa blir det svårt. ;)

 

Nyare VW är ett extremt exempel på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...