Gå till innehåll

Hur får jag datorerna att "se" varann?


Recommended Posts

Jag har mobilt internet via en USB-sticka till den stationära och delar internet till nätverkskortet, där en Netgear WGR614 är ansluten för att kunna dela internet till mobilen och laptop. Problemet är att när jag hade kabel direkt från stationär till laptop så kunde jag utbyta filer mellan dem, men inte nu via det trådlösa nätverket. Nån som vet hur man kan komfigurera en slags genomfart i routern så jag kan komma åt filerna på den stationära via WGR614 (antingen med kabel eller WIFI)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mobilt internet via en USB-sticka till den stationära och delar internet till nätverkskortet, där en Netgear WGR614 är ansluten för att kunna dela internet till mobilen och laptop. Problemet är att när jag hade kabel direkt från stationär till laptop så kunde jag utbyta filer mellan dem, men inte nu via det trådlösa nätverket. Nån som vet hur man kan komfigurera en slags genomfart i routern så jag kan komma åt filerna på den stationära via WGR614 (antingen med kabel eller WIFI)?

 

Du kan ju aldrig joina din övriga datorpark som ligger mot routern, då din sticka pekar på en annan ISP eller konto.

Kan du inte köra wireless från din stat.dator till routern istället, då är det löst?

 

Annars får du nog dela "förbindelsen" via FTP, Dropbox, eller annan molntjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, mobilt internet går in i stationära via USB och delas via nätverskortet till en router nu så alla andra kan surfa, men kommer inte åt datorn som delar. 

Förr när jag hade kabel mellan stationär och bärbar så gick det ypperligt att låta dessa två kommunicera och utbyta filer men nu när jag har en router så blir stoppet i den s.a.s.

Jag var bara osäker på om det gick att ställa in nåt i routern så den skulle kunna låta mig komma åt filerna på den stationära. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att rutern delar ut egna ip-adresser som inte är på samma subnät som den stationära.

 

Loggar du in med ett konto med lösenord på alla datorer?

 

Har du fildelning påslagen på den bärbara (är nätet definierat som ett arbets- eller hemma nätverk?) Är det ett "publikt" är fildelning avslaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till vilken kontakt på routern är den stationära datorn ansluten?

Till LAN borde vara bäst så att den får IP-adress från routern.

 

Konfigurerade du datorn något när du hade nätverkskabel mellan datorerna, t ex fast IP-adress?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma internetdelning som tidigare, där nätverkskortet tilldelas ett ip automatiskt som routern känner av. Routern i sin tur delar ut nytt ip till de som ansluter till denna router. Troligen därav som jag inte längre kan "se" huvuddatorn längre. 

Nätverkskabeln från huvuddatorn går till WAN på routern och övriga ansluter via WIFI. Jag kan ju inte ansluta huvuddatorn till LAN 1-4 eftersom det är utgångar. 

 

Får skaffa en minidator som delar ut internet via routern så slipper jag ha huvuddatorn till detta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När huvuddatorn är ansluten till routerns WAN-sida hamnar den i ett annat subnet än de andra datorerna och då kan datorerna inte se varandra. I det här fallet ska väl routern användas som switch och då ansluter du huvuddatorn till en LAN-port och stänger lämpligen av DHCP-servern i routern så att huvuddatorn får agera DHCP-server. Det är samma koppling som när man har två routrar efter varandra och den första är ansluten till internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...