Gå till innehåll

Xtra minne till gammal surfdator?


Recommended Posts

Jag utnyttjar två av fyra dimm slots med 1 GB (2 x 512).

Måste de nya minnesmodulerna vara  512 MB DIMMs eller kan kan de två outtnyttjade dimm slots vara 1 GB DIMMs?

 

Datorn har följande konfiguration:

 

Motherboard:

Manufacturer: Asus

Motherboard Name: PTGD1-LA

HP motherboard name: Puffer-UL8E

 

Memory:

Memory Installed: 1 GB (2 x 512)

Maximum allowed: 4 GB* (4 x 1GB) requires the replacement of the installed 512 MB DIMMs

Speed supported: PC3200 MB/sec

Type: 184 pin, DDR SDRAM

DIMM slots: Four

Open DIMM slots: Two

 

 

http://bizsupport1.austin.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?lang=en&cc=us&taskId=120&prodSeriesId=436816&prodTypeId=12454&objectID=c00292897

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska väl tilläggas att för att du ska kunna utnyttja hela de 4 GB'en i ram så behöver du köra ett 64-bitars operativsystem.

 

"Ska väl tillägga" att stoppa in över 1 GB ram i en XP, vilket han redan har

är meningslöst då XP inte hantera/tillgodose mer än 1 GB ram - utan XP bygger fortf. sin swapfil och jobbar inifrån den.

 

(Man får vinner 10 ggr mer prestanda bara genom att installa om.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall jag väljer att installera ytterligare två 512MB DIMMs; måste dessa vara av samma märke/sort som de två gamla minnesmodulerna som är insatta?

Går det att kombinera 2x1GB DIMMs med de två gamla 512MB DIMMs som redan är insatta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall jag väljer att installera ytterligare två 512MB DIMMs; måste dessa vara av samma märke/sort som de två gamla minnesmodulerna som är insatta?

Går det att kombinera 2x1GB DIMMs med de två gamla 512MB DIMMs som redan är insatta?

 

Så vitt jag vet:

Nej

Ja

 

Men minnena måste vara kompatibla med moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Windows xp-32 bitars kan adressera minne upp till totalt 4GB, som inkluder Ram, Vram, ljudkort, mm. Det finns  PAE (Physical Address Extension) om hårdvaran, program och drivrutiner har PAE stöd, och då kan XP adressera till minne över 4GB, det är inte alla gånger det fungerar om man försöker att forcera PAE läge. Xp har även en adresseringsgräns för virtuellt minne på 2GB som man kan öka, då minskar Kernelminnet istället.

 

En dator med tex. 4GB Ram och ett grafikort på 1GB, faller det bort minst 1GB Ram,, i teorin fungerar inte 32 bitars OS med 4GB's grafikkort utan PAE stöd.  Vad som kan vara "optimalt att ha" är 3GB Ram.

 

Edit :

Oavsett om du monterar in 3 -eller 4GB, kommer Systemegenskaper visa mindre tillgängligt Ram med 4GB och eventuellt mindre med 3GB. Visar det 2GB eller mindre behöver du uppgradera datorns Bios.

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows xp-32 bitars kan adressera minne upp till totalt 4GB,

 

Ojaa, enligt specen ja.

Men två generationer senare dvs Win7, kunde 32-bit fortfarande inte ta hand om 4GB ram.

Och XP var riktigt kass på detta. Utan pagefile tog alltid överhand.

 

Vi andra körde XP med 256 ram, utan problem, hans 1Gb ram är kraftigt i sammanhanget,

han skall ha den som surfdator, och han tror det fattas minne för den är seg, medans det är ominstall som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojaa, enligt specen ja.

Men två generationer senare dvs Win7, kunde 32-bit fortfarande inte ta hand om 4GB ram.

Och XP var riktigt kass på detta. Utan pagefile tog alltid överhand.

 

Vi andra körde XP med 256 ram, utan problem, hans 1Gb ram är kraftigt i sammanhanget,

han skall ha den som surfdator, och han tror det fattas minne för den är seg, medans det är ominstall som gäller.

 

Det går att köra Windows Xp-W7 utan Pagefile också, ju mer minne desto mindre Pagefile användning. Vitsen med Pagefile

och mekaniska diskar är i princip att cacha återkommande diskläsningar och virtuellt reservera cachen för Ram på ett ställe,

istf. att disken kontunuerligt läser av hela diskytan som är mer långsamt. Monterar man tex. in en SSD disk kan man stänga av

Pagefile av en orsak men inte av en annan.

Det är inga problem med att använda Xp med 1GB Ram, och Xp går att köra med så lite som 64MB, men då får man trimma lite.

Jag antar inte att TS ska ha datorn som surfdator och att den är seg som du gör, utan jag svarar på frågan TS ställer dvs.

"Xtra minne till gammal surfdator?". En "Gammal surfdator" kan man använda till annat än surfa med också.  ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Tack för all hjälp.

Jag köpte begagnade 2x 1GB DDR-RAM PC3200 400MHz CL3 184-PIN nonECC low density och installerade i dual channel mode enligt moderkortsmanualens anvisningar.

Fungerar utan anmärkning tillsammans med mina gamla 2x512MB DDR-RAM.

 

Kostnad 200kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...