Gå till innehåll

Lösenordsproblem [LÖST]


marita1

Recommended Posts

Hej!

Igår köpte min svärfar ny dator med W8. Vid installationen av datorn har han gjort något fel (eller skrivit fel) när han angav lösenordet så idag kommer han inte in i datorn.
Har provat med det mesta, Caps Lock, Num Lock av och på men det vill sig inte.

Någon som har något förslag?

Hur går man annars tillväga? Kan man ringa Microsoft? Eller hur gör man för att komma in?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har man glömt bort inloggningslösenordet måste man "återställa" det, eller för att tala klarspråk... ta bort det! Googlar du på "reset windows login" får du massor av träffar på diverse olika metoder att återställa lösenordet, varav de flesta inbegriper en boot-CD av något slag. Ingen av gratislösningarna är dock enkel att hantera för en ovan.

 

https://startpage.com/do/search?query=reset+windows+login&cat=web&pl=chrome&language=svenska

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag vill rekommendera programmet ophcrack. http://ophcrack.sourceforge.net/download.php?type=livecd

Ladda hem iso-filen(mellersta alternativet) och bränn den på en CD.

Starta darorn med CD-n. Efter ett tag visas troligen lösenordet.

Jag har själv använt programmet med lyckat resultat.

 

Lycka till!

Redigerad av Djurhagen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ok, det är väl bäst att ringa tillverkaren då, kan jag tänka.

De andra alternativen verkar för komplicerade.

 

Hur skall "Tillverkaren" eller MS fixa det för dig..? bara genom att ge dig en ledtråd om hackz (som e-son redan gjort) blir tjänstefel.

 

Vill du inte bråka med hack, får väl köra en recovery.. har du info på disken, får den plockas ut och backas upp.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack e-son och Djurhagen, det kommer att lösa sig.

 

@ Marion: för din kännedom erbjuder "tillverkaren", i detta fallet HP, en guidad tur per telefon som gör att du kommer in i datorn. Man behöver en del uppgifter bla serienummer på datorn. Kan emellertid dröja "lite" innan man kommer fram. Telefonnummret till denna support är 0771 204765. ( Fick en länk av Cecilia.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hur skall "Tillverkaren" eller MS fixa det för dig..? bara genom att ge dig en ledtråd om hackz (som e-son redan gjort) blir tjänstefel.

 

Vill du inte bråka med hack, får väl köra en recovery.. har du info på disken, får den plockas ut och backas upp.

 

Några hack är det inte tal om. Möjligheten att återställa inloggningslösenord har "alltid" funnits i Windows. Det finns väl knappast en Admin värd namnet, som inte känner till Microsofts eget DaRT... men det är som sagt inte gratis och endast msdn/technet-prenumeranter har officiell tillgång, om jag inte minns fel.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några hack är det inte tal om. Möjligheten att återställa inloggningslösenord har "alltid" funnits i Windows. Det finns väl knappast en Admin värd namnet, som inte känner till Microsofts eget DaRT... men det är som sagt inte gratis och endast msdn/technet-prenumeranter har officiell tillgång, om jag inte minns fel.

 

Okej, men allt detta ovan innebär att hon skall bli IT-guru för att nolla sitt lösenord?

Det finns bara ett sätt för oss som inte med i den klubben, nämligen att ladda ner iso'n som Djurhagen länka till.

 

Det finns en uppsjö av dessa e-recovery-password som ta bakdörren.

Vi själva tvingas ta bakvägen -dörren, säkert en gång i veckan. En enkel operation på 2 minuter.

 

>Några hack är det inte tal om

 

Du får kalla det vad du vill, men det finns fler hack än "registerhack".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack e-son och Djurhagen, det kommer att lösa sig.

 

@ Marion: för din kännedom erbjuder "tillverkaren", i detta fallet HP, en guidad tur per telefon som gör att du kommer in i datorn. Man behöver en del uppgifter bla serienummer på datorn. Kan emellertid dröja "lite" innan man kommer fram. Telefonnummret till denna support är 0771 204765. ( Fick en länk av Cecilia.)

 

Eftersom du skrev till mig för "kännedom", så blev jag nyfiken.

 

Jag ringde det numret, kom fram direkt.

Och dom hjälper inte till under några omständigheter att låsa upp password, inte ens med papper, intyg eller ägarskap.

Däremot kunde de mot betalning hjälpa mig med en "recovery", men då försvinner infon -sa teknikern.

 

men detta visste jag redan.. jag var mest nyfiken på om HP ändrat sin policy..

Så det är endast Djurhagens länk som hjälper dig, i din situation f.n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

På en ny dator finns ju som bekant inte så mycket som kan försvinna!

En återställning dög gott och problemet är löst.

 

Men kära du.. precis det föklara jag för dig i början av tråden:

"Vill du inte bråka med hack, får du väl köra en recovery.." Så det är bara trycka på F11 under uppstart,

 

Jag la även till "har du info på disken, får det backas upp."

Och detta måste jag nämna, OM det nu fanns info på disken. pga datorn nollställs.

 

Slutsats som kvarstår: "varken tillverk eller MS kommer aldrig hjälpa någon att nolla ett lösenord."

Sen att andra gissar - är en annan sak, som inte kan tillskrivas dig.

 

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen att andra gissar - är en annan sak, som inte kan tillskrivas dig.

 

Jag antar att det är jag som "gissar"?

Om du bara hade en aning om hur du gör bort dig nu... din  okunnighet lyser värre än vårsolen och din attityd skall vi bara inte tala om. Den är beklämmande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det är jag som "gissar"?

Om du bara hade en aning om hur du gör bort dig nu... din  okunnighet lyser värre än vårsolen och din attityd skall vi bara inte tala om. Den är beklämmande.

 

Nej. det var inte du som gissa, utan Cecilia som gav henne telenummer till HP, så fixar dom upplåsningen.

MEN jag vill tillägga att jag inte sett Cecilia skriva detta själv, utan det kommer via PM eller nåt annat forum?!

Om det ens är sant?!

 

Du gav henne länkar till: "how to reset password" - inget fel i det alls.

Djurhagen gav henne länk till ophracrack - en bra färdigserverad länk.

Jag tipsa henne om en "recovery", eftersom hon inte klara av era tips.

 

Margaritah valde då den omöjliga vägen (Cecilias) att ringa HP. Vilket jag dömde ut - rakt av.

 

ps: Jag vet om att jag har attityd, dock når jag inte upp till din ;) men vi tjejer skall hållas på mattan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådskaparen frågade även i Eforum så det var där jag svarade, dock inte med något telefonnummer utan med länkar till HPs webbplats med information om hur man installerar om datorn (förutom med länk till P Nordahls lösenordsprogram).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådskaparen frågade även i Eforum så det var där jag svarade, dock inte med något telefonnummer utan med länkar till HPs webbplats med information om hur man installerar om datorn (förutom med länk till P Nordahls lösenordsprogram).

 

Okej, så maritas inlägg #6 stämmer inte riktigt med verkligheten.

 

Därav lämna jag frågan öppen, med följande:

"MEN jag vill tillägga att jag inte sett Cecilia skriva detta själv, utan det kommer via PM eller nåt annat forum?!

Om det ens är sant?!" /slut citat

 

Jag reagera när hon tillskrev mig, eller mästra mig med "för kännedom". Det blir lite paradoxalt i mina ögon

då jag "gissar" på att jag är nog den som tvingas ringa tillverkarna mest härinne, så jag vet verkligen vad dom går för,

och det är inte mycket..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland när något känns lite extra akut ställer jag frågan både här och på Eforum.

 

Jag fick några länkar av Cecilia i Eforum och via dessa sökte jag mig vidare för att försöka hitta så mycket som möjligt själv. Där hittade jag telefonnumret vilket jag talade om här för ev hjälp åt andra. 

Dessutom fick jag vänlig hjälp av e-son och Djurhagen.

 

Det absolut inte min mening att "mästra" någon utan bara berätta vidare vad jag kommit fram till för att kanske kunna bidra till att hjälpa någon annan.

Kunde inte i min vildaste fantasi tro att någon skulle ta illa vid sig men har nu förstått att Marion anser sig så enormt datorkunnig att hon inte ens i all välmening kan ta emot ett vanligt telefonnummer. Sorry.

 

Tack annars alla vänliga för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är verkligen beklämmande att se vilket attityd det blivit hos vissa... detta trots oräkneliga påtryckningar. Alla förslag är välkomna till en lösning av ett problem... men att sedan spendera en halv tråd att reda ut vem som sa vad och en "Told You So-attityd"... ja, det är patetiskt i mina ögon, både som moderator och medlem. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom fick jag vänlig hjälp av e-son och Djurhagen.

 

Ojaa, e-son & Djurhagen är två bra killar, absolut.

Men när jag följde samtalet, och såg att du inte klara deras tips, (vilket är förstående)

då först gick jag in i tråden och gav dej samma tips som HP gav dej, (recovery blir då lämpligt.)

 

Du förstod kanske inte vad "recovery" är (?) fråga, så hade jag "vänligt" förklarat F11-funktionen.

 

Sorry om jag var ovänlig mot dig, my bad.. själv föredrar jag bästa tips, kräver inte att

nån skall stå med mössan "vänligt" i handen, när de bemödar hjälpa mig.

 

 

 men har nu förstått att Marion anser sig så enormt datorkunnig att hon inte ens i all välmening kan ta emot ett vanligt telefonnummer. Sorry.

 

När du insinuera att Cecelia påstår att man kan ringa HP om detta, så vilseledde du mig.

Då jag vet att Cecilia har på fötterna innan hon uttalar sig.

Jag ville personligen veta om detta var sant, då det hade underlättat för våran verksamhet.

 

Datorkunnig? Nej, denna bransh handlar om "färskvara", man får uppdatera sig varje dag, därav ringde jag HP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad · Gömd av Manneman, April 5, 2013 - Ingen anledning gavs
Gömd av Manneman, April 5, 2013 - Ingen anledning gavs

@Manneman

Fick du någon ordning på "vem har sagt vad" ? :P

 

Haha.. jarru din bofink.. tack för ett gott skratt..

Men nej, vi håller på att räkna på detta, bara jag finner min kulram så blir det lätt som en plätt. ;)

 

Nu här med helgen.. kan du sätta på värmen?

Länk till kommentar
Postad · Gömd av Manneman, April 5, 2013 - Vad f*n?
Gömd av Manneman, April 5, 2013 - Vad f*n?

Haha.. jarru din bofink.. tack för ett gott skratt..

Men nej, vi håller på att räkna på detta, bara jag finner min kulram så blir det lätt som en plätt. ;)

 

Nu här med helgen.. kan du sätta på värmen?

 

Hehe,, elda för kråkorna ? :)

 

Länk till kommentar
Postad · Gömd av Manneman, April 5, 2013 - Vad f*n?
Gömd av Manneman, April 5, 2013 - Vad f*n?

Hehe,, elda för kråkorna ? :)

 

 

Det var ju tre tjejer med i tråden, så du mena nog "skatorna" - du är bara lite blygsam.. haha..

Jag tror Leif GW Persson hittar denna tråd om 10 år och tar upp den som ett "coldcase". "vem sa vad"

 

och det är klart man vill va' me'...

Länk till kommentar
Postad · Gömd av Manneman, April 5, 2013 - Vad f*n?
Gömd av Manneman, April 5, 2013 - Vad f*n?

Det var ju tre tjejer med i tråden, så du mena nog "skatorna" - du är bara lite blygsam.. haha..

Jag tror Leif GW Persson hittar denna tråd om 10 år och tar upp den som ett "coldcase". "vem sa vad"

 

och det är klart man vill va' me'...

 

Tror inte att GW löser det.. :P

Länk till kommentar
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...