• Liknande innehåll

• Av JoWa
      I lördags släppte Microsoft en säkerhetsuppdatering för Windows XP (och Windows 8), som som annars inte längre får några uppdateringar. Uppdateringen skall skydda mot WannaCry-attacken.
      Windows Vista, 7 och 8.1 fick motsvarande uppdatering i mars. Windows 10 är inte sårbart.
      På Säkerhetsuppdatering för Windows XP SP3 (KB4012598) får man dock fel fil, WindowsXP-KB4012598-x86-Embedded-Custom-SVE.exe.
      Direktlänk till rätt fil (Windows XP SP3 på svenska): http://download.windowsupdate.com/d/csa/csa/secu/2017/02/windowsxp-kb4012598-x86-custom-sve_83fda8bb513115db20f024cecf43008fe8bc36c4.exe
      Mer läsning: Customer Guidance for WannaCrypt attacks
    • Av essob
      http://thehackernews.com/2014/05/registry-hack-get-windows-xp-security.html
    • Av göte
      Hej alla

C:\Windows\system32\cmd.exe

Ovanstående fil/ruta öppnar sig alltid vid start av Windows XP Professional SP3 på en
      nyinstallerad dator där operativet har installerats via en fabriksåterställning med
      HP Recovery Manager.

Inget annat än AVG antivirus är installerat och rutan försvinner efter ett tag men jag tycker att det
      är störande att den kommer vid varje strart och ligger c:a 30 sekunder.

Har inte hitat något i msconfig/autostart som passar in

Någon som har en lösning på problemet?

MVH
      Göte
    • Av lordshivaya
      På min C disk kör jag XP pro, i september installerade jag windows 8 preview. på en annan disk för att testa. Utan att ha ändrat något i Bios eller i Bootini på C så startades datorn med windows 8 där jag kunde välja att starta just W8 eller en tidigare windows. Valde jag att starta en tidigare windows startade alltid XP (och inte windows 7 som finns på en tredje disk). Sedan jag avinstallerat W8 pre. och installerat den släppta produkten Windows 8 Pro får jag inte längre samma startskärm. Bootar jag från C disken får jag nu alternativen att starta XP eller W7 men inte W8 som jag vill ha med i alternativen. Väljer jag istället att ändra i Bios och boota från W8 disken får jag inga alternativ, hur gör jag enklast för att få med alla tre OS som start alternativ.

Vad och hur lägger jag till det? [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /NoExecute=OptIn /fastdetect Tacksam för svar.          

Tacksam för svar av någon som vet.
    • Av CGD
      När jag går in på Västtrafiks hemsida, www.vasttrafik.se, för att söka en resa får jag problem med tiden.

Oavsett vilken tid jag skriver in att jag vill åka så ändras det till den nuvarande tiden så fort jag trycker på sökknappen. Jag har prövat i min ordinarie webbläsare, Firefox 15 samt i Internat Explorer 8. Operativ är Windows XP.

Jag har även prövat på laptoppen som har Vista och där är problemet likadant.

Men när jag ringde upp Västtrafik så svarar tjejen där att hon inte har några problem att söka.

Vad kan orsaka detta trassel??
    • Av Andreas Stenhall
      Drygt ett år till kommer Windows XP att supporteras, sedan är det tack och adjö. Efter det kommer Microsoft inte längre släppa några säkerhetsuppdateringar till det nu drygt tio år gamla operativsystemet. Har du som hemanvändare fortfarande XP kvar på någon dator? Om du som företag fortfarande kör XP och ännu inte börjat titta på antingen Windows 7 eller Windows 8 är det nu som gäller, det tar tid att byta klientoperativsystem i en företagsmiljö.